Gezichtsherkenning fnuikt Facebook en Google in Europa
Moments, een nieuwe app van Facebook, komt in de nabije toekomst niet naar Europa. De app stelt je in staat foto’s te verzamelen en te delen aan de hand van de personen die er op staan. Om dat te bewerkstelligen gebruikt Moments gezichtsherkenningstechnologie, en daar wringt het schoentje voor de EU.
Hoewel Moments in principe losstaat van het sociale netwerk komt de achterliggende technologie van de automatische tag-algoritmes die Zuckerberg en de zijnen in 2012 al wereldwijd probeerde uit te rollen. De geavanceerde gezichtsherkenningssoftware liet je toe automatisch vrienden te taggen in foto’s, aangezien Facebook de personen in kwestie kon herkennen. Mogelijks heb jij de functie even in actie gezien, voordat ze werd afgevoerd na een klacht van de Ierse commissaris voor databescherming.
Opt-in
Met Moments zal Facebook zelfs niet proberen door de mazen van het net te glippen: volgens Europa moet de dienst speciale opt-in mechanismes hebben waardoor je als gebruiker kan aangeven of je al dan niet herkend wil worden. Facebook heeft zo’n systeem nog niet ontwikkeld, en plant Moments niet naar Europa te brengen vooraleer de app niet meer in strijd is met de visie van de EU op privacy.
Het ontwikkelen van zo’n opt-in systeem lijkt geen prioriteit voor Facebook, dus wacht maar niet te enthousiast op Moments. In tussentijd werpt de situatie ook licht op de beperkte functionaliteit van Google Foto’s. Tijdens de presentatie van die fotodienst deed Google een gelijkaardige gezichtsherkenningsfunctie uit de doeken, maar die functie is helemaal afwezig uit de versie van de app die we hier kunnen downloaden.
Raamwerk
Of en wanneer gezichtsherkenning bij ons mogelijk wordt is afwachten. Het probleem bij dergelijke technologie is dat ze implicaties heeft ook voor wie ze niet gebruikt. Misschien vindt jij een app als Moments wel geweldig, maar dat wil niet zeggen dat je vriend het ok vind dat hij zomaar herkend wordt. Een raamwerk ontwikkelen waarbij je duidelijk kan aangeven waar en wanneer je herkend wil worden lijkt zowel voor Google als Facebook geen prioriteit.
Moments, een nieuwe app van Facebook, komt in de nabije toekomst niet naar Europa. De app stelt je in staat foto’s te verzamelen en te delen aan de hand van de personen die er op staan. Om dat te bewerkstelligen gebruikt Moments gezichtsherkenningstechnologie, en daar wringt het schoentje voor de EU.
Hoewel Moments in principe losstaat van het sociale netwerk komt de achterliggende technologie van de automatische tag-algoritmes die Zuckerberg en de zijnen in 2012 al wereldwijd probeerde uit te rollen. De geavanceerde gezichtsherkenningssoftware liet je toe automatisch vrienden te taggen in foto’s, aangezien Facebook de personen in kwestie kon herkennen. Mogelijks heb jij de functie even in actie gezien, voordat ze werd afgevoerd na een klacht van de Ierse commissaris voor databescherming.
Opt-in
Met Moments zal Facebook zelfs niet proberen door de mazen van het net te glippen: volgens Europa moet de dienst speciale opt-in mechanismes hebben waardoor je als gebruiker kan aangeven of je al dan niet herkend wil worden. Facebook heeft zo’n systeem nog niet ontwikkeld, en plant Moments niet naar Europa te brengen vooraleer de app niet meer in strijd is met de visie van de EU op privacy.
Het ontwikkelen van zo’n opt-in systeem lijkt geen prioriteit voor Facebook, dus wacht maar niet te enthousiast op Moments. In tussentijd werpt de situatie ook licht op de beperkte functionaliteit van Google Foto’s. Tijdens de presentatie van die fotodienst deed Google een gelijkaardige gezichtsherkenningsfunctie uit de doeken, maar die functie is helemaal afwezig uit de versie van de app die we hier kunnen downloaden.
Raamwerk
Of en wanneer gezichtsherkenning bij ons mogelijk wordt is afwachten. Het probleem bij dergelijke technologie is dat ze implicaties heeft ook voor wie ze niet gebruikt. Misschien vindt jij een app als Moments wel geweldig, maar dat wil niet zeggen dat je vriend het ok vind dat hij zomaar herkend wordt. Een raamwerk ontwikkelen waarbij je duidelijk kan aangeven waar en wanneer je herkend wil worden lijkt zowel voor Google als Facebook geen prioriteit.