VR-tool laat je kijken door ogen van klant
Het winkelgedrag in een webshop is voor meeste handelaars geen geheim. Of een klant lang op een pagina blijft steken, producten in het winkelmandje achterlaat of bepaalde knoppen vaker aanklikt, kan je online nu eenmaal makkelijk achterhalen door allerlei tracking- en analyticssoftware. In een fysieke winkel ligt dat meestal anders: daar is het veel moeilijk om informatie te verzamelen over het winkelgedrag van bezoekers. Het Nederlandse VR-ontwikkelingsbureau Capitola heeft daar misschien een oplossing voor.
Virtueel shoppen
Het bureau ontwikkelde een tool waarmee winkeliers klanten kunnen volgen doorheen hun tocht door een fysieke winkel. Dat weet CustomerFirst. De ruimte wordt eerst ingescand met behulp van een 360-gradencamera en wordt dan in een virtuele vorm omgezet, inclusief alle rekken en producten.
Wanneer klanten met een VR-bril zich door de ruimte begeven worden gegevens verzameld over hoe ze zich gedragen, waar ze naar kijken en welke route ze nemen. Retailers kunnen daarnaast in realtime meekijken met de bezoeker. ‘Hier hebben we een analyticstool aan gekoppeld zodat je kwalitatieve én kwantitatieve data kan verzamelen over het gedrag van klanten’, zegt Cees Dingler, creative director bij Capitola. Zo wordt de blik van de bezoeker bijvoorbeeld vastgelegd met eyetracking-software.
Onbestaande winkel
De virtuele omgeving kan bovendien naar wens worden aangepast. Zo kunnen retailers ook controleren welk effect bepaalde veranderingen hebben in hun fysieke winkel, of kunnen ze een winkelconcept uittesten zonder de winkel uit te bouwen. Met een panel van testers kunnen handelaars bijvoorbeeld onderzoeken hoe ze de customer journey van klanten op een andere manier kunnen optimaliseren.
De tool zit momenteel nog in een proeffase. Op termijn zou de tool niet alleen in retail, maar ook voor beurzen of de constructie van winkelcentra zijn nut kunnen bewijzen, geeft Dingler mee.
https://www.twinkle.be/nieuws/168226/ikea-meubelen-augmented-reality/
Het winkelgedrag in een webshop is voor meeste handelaars geen geheim. Of een klant lang op een pagina blijft steken, producten in het winkelmandje achterlaat of bepaalde knoppen vaker aanklikt, kan je online nu eenmaal makkelijk achterhalen door allerlei tracking- en analyticssoftware. In een fysieke winkel ligt dat meestal anders: daar is het veel moeilijk om informatie te verzamelen over het winkelgedrag van bezoekers. Het Nederlandse VR-ontwikkelingsbureau Capitola heeft daar misschien een oplossing voor.
Virtueel shoppen
Het bureau ontwikkelde een tool waarmee winkeliers klanten kunnen volgen doorheen hun tocht door een fysieke winkel. Dat weet CustomerFirst. De ruimte wordt eerst ingescand met behulp van een 360-gradencamera en wordt dan in een virtuele vorm omgezet, inclusief alle rekken en producten.
Wanneer klanten met een VR-bril zich door de ruimte begeven worden gegevens verzameld over hoe ze zich gedragen, waar ze naar kijken en welke route ze nemen. Retailers kunnen daarnaast in realtime meekijken met de bezoeker. ‘Hier hebben we een analyticstool aan gekoppeld zodat je kwalitatieve én kwantitatieve data kan verzamelen over het gedrag van klanten’, zegt Cees Dingler, creative director bij Capitola. Zo wordt de blik van de bezoeker bijvoorbeeld vastgelegd met eyetracking-software.
Onbestaande winkel
De virtuele omgeving kan bovendien naar wens worden aangepast. Zo kunnen retailers ook controleren welk effect bepaalde veranderingen hebben in hun fysieke winkel, of kunnen ze een winkelconcept uittesten zonder de winkel uit te bouwen. Met een panel van testers kunnen handelaars bijvoorbeeld onderzoeken hoe ze de customer journey van klanten op een andere manier kunnen optimaliseren.
De tool zit momenteel nog in een proeffase. Op termijn zou de tool niet alleen in retail, maar ook voor beurzen of de constructie van winkelcentra zijn nut kunnen bewijzen, geeft Dingler mee.
https://www.twinkle.be/nieuws/168226/ikea-meubelen-augmented-reality/