Helft financiële instellingen lijdt verlies door webfraude
Uit een studie van F5 Networks, uitgevoerd door IDG Connect, blijkt dat maar liefst de helft van de ondervraagde instellingen uit de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen, Spanje en Zweden de voorbije twee jaar enorme verliezen hebben geleden door toedoen van webfraude. In 48% van de gevallen ging het om een verliespost tussen 69.000 en 690.000 euro, bij 9% was dat meer dan 690.000 euro en bij 3% ging het zelfs om bedragen boven 1,37 miljoen euro.
Toch geven vele bedrijven aan dat ze de geleden imagoschade als het grootste verlies beschouwen. Het is immers de klant die hier het vaakst mee te maken krijgt, wat klanttevredenheid en klantvertrouwen niet ten goede komt. Als eindgebruiker heeft die vaak last van phishing, malware en trojan-gebaseerde aanvallen en soms zelfs van sessie-overnames.
En het lijkt er niet op te zullen beteren. Ronald Vanhijfte, Regional Manager BeLux bij F5 Networks, voorspelt dat de schade in de toekomst nog groter zal worden: “webfraudeurs blijven zichzelf ontwikkelen en zich richten op de zwakste schakel: de eindgebruiker. Het is van belang de aard van de dreiging te snappen en overeenkomstig te handelen.”
In de toekomst zullen de belangrijkste tegenmaatregelen bestaan uit hybride beveiligingsmethodes die locatie-onafhankelijk bescherming bieden. Deze methodes zijn vooral bedoeld voor bedrijven met meer dan 5.000 werknemers. Endpoint-oplossingen, paginanavigatie-analyse om verdacht gedrag te ontdekken, analyse van samenhang tussen gebruikers, accounts en apparaten en gedragsanalyse in specifieke kanalen zullen de belangrijkste wapens worden tegen webfraudeurs.
Uit een studie van F5 Networks, uitgevoerd door IDG Connect, blijkt dat maar liefst de helft van de ondervraagde instellingen uit de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen, Spanje en Zweden de voorbije twee jaar enorme verliezen hebben geleden door toedoen van webfraude. In 48% van de gevallen ging het om een verliespost tussen 69.000 en 690.000 euro, bij 9% was dat meer dan 690.000 euro en bij 3% ging het zelfs om bedragen boven 1,37 miljoen euro.
Toch geven vele bedrijven aan dat ze de geleden imagoschade als het grootste verlies beschouwen. Het is immers de klant die hier het vaakst mee te maken krijgt, wat klanttevredenheid en klantvertrouwen niet ten goede komt. Als eindgebruiker heeft die vaak last van phishing, malware en trojan-gebaseerde aanvallen en soms zelfs van sessie-overnames.
En het lijkt er niet op te zullen beteren. Ronald Vanhijfte, Regional Manager BeLux bij F5 Networks, voorspelt dat de schade in de toekomst nog groter zal worden: “webfraudeurs blijven zichzelf ontwikkelen en zich richten op de zwakste schakel: de eindgebruiker. Het is van belang de aard van de dreiging te snappen en overeenkomstig te handelen.”
In de toekomst zullen de belangrijkste tegenmaatregelen bestaan uit hybride beveiligingsmethodes die locatie-onafhankelijk bescherming bieden. Deze methodes zijn vooral bedoeld voor bedrijven met meer dan 5.000 werknemers. Endpoint-oplossingen, paginanavigatie-analyse om verdacht gedrag te ontdekken, analyse van samenhang tussen gebruikers, accounts en apparaten en gedragsanalyse in specifieke kanalen zullen de belangrijkste wapens worden tegen webfraudeurs.