EU wil garantietermijn voor gratis online diensten
Wanneer consumenten een e-book, software of ander digitaal artikel kopen, zit daar geen garantie op, zoals dat wel het geval is bij een paar schoenen of een stuk speelgoed. Als dan blijkt dat het digitale bestand niet werkt, staat de consument machteloos.
Dat kan niet, vindt de EU. De Europese lidstaten keurden gisteren een wetsvoorstel om de Europese garantievoorwaarden binnenkort ook te verstrekken voor digitale producten.
Twee jaar garantie
In het wetsvoorstel staat onder andere beschreven dat de consument recht moet hebben op legale bescherming wanneer een digitaal item het niet doet. De bewijslast ligt in dat geval niet bij de consument, maar bij de handelaar, die één jaar tijd krijgt om eventueel te bewijzen dat de klacht ongegrond is. In het totaal blijft de garantieperiode minstens twee jaar gelden. De aanbieders krijgt wel een ‘tweede kans’: indien een digitaal item niet aan de verwachtingen van de klant voldoet, mag de aanbieder een andere oplossing voorstellen vooraleer de klant de overeenkomst stopzet.
Ook ‘gratis’
Verrassend is dat de nieuwe regeling niet alleen van toepassing is op digitale artikelen waar de consument geld voor betaalt, maar ook voor bepaalde ‘gratis’ online diensten, zoals clouddiensten, Facebook, YouTube en andere. Voor het gebruik van die diensten betaalt de consument immers met zijn persoonlijke gegevens, klinkt het. Zulke gegevens kunnen voor de aanbieder waardevol zijn om te verwerken voor andere doeleinden, zoals marketing of promotie. Enkel wanneer de data exclusief worden verwerkt in functie van de online dienst, gelden de garantievoorwaarden niet.
Het wetsvoorstel is goedgekeurd door de lidstaten, maar moet nu nog de zegen krijgen van het Europese Parlement. Die onderhandelingen starten wellicht in het najaar.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws in digital commerce? Like Twinkle België op Facebook!
https://www.twinkle.be/achtergrond/167447/wat-houdt-het-herroepingsrecht/
Wanneer consumenten een e-book, software of ander digitaal artikel kopen, zit daar geen garantie op, zoals dat wel het geval is bij een paar schoenen of een stuk speelgoed. Als dan blijkt dat het digitale bestand niet werkt, staat de consument machteloos.
Dat kan niet, vindt de EU. De Europese lidstaten keurden gisteren een wetsvoorstel om de Europese garantievoorwaarden binnenkort ook te verstrekken voor digitale producten.
Twee jaar garantie
In het wetsvoorstel staat onder andere beschreven dat de consument recht moet hebben op legale bescherming wanneer een digitaal item het niet doet. De bewijslast ligt in dat geval niet bij de consument, maar bij de handelaar, die één jaar tijd krijgt om eventueel te bewijzen dat de klacht ongegrond is. In het totaal blijft de garantieperiode minstens twee jaar gelden. De aanbieders krijgt wel een ‘tweede kans’: indien een digitaal item niet aan de verwachtingen van de klant voldoet, mag de aanbieder een andere oplossing voorstellen vooraleer de klant de overeenkomst stopzet.
Ook ‘gratis’
Verrassend is dat de nieuwe regeling niet alleen van toepassing is op digitale artikelen waar de consument geld voor betaalt, maar ook voor bepaalde ‘gratis’ online diensten, zoals clouddiensten, Facebook, YouTube en andere. Voor het gebruik van die diensten betaalt de consument immers met zijn persoonlijke gegevens, klinkt het. Zulke gegevens kunnen voor de aanbieder waardevol zijn om te verwerken voor andere doeleinden, zoals marketing of promotie. Enkel wanneer de data exclusief worden verwerkt in functie van de online dienst, gelden de garantievoorwaarden niet.
Het wetsvoorstel is goedgekeurd door de lidstaten, maar moet nu nog de zegen krijgen van het Europese Parlement. Die onderhandelingen starten wellicht in het najaar.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws in digital commerce? Like Twinkle België op Facebook!
https://www.twinkle.be/achtergrond/167447/wat-houdt-het-herroepingsrecht/