BMW en Baidu lanceren dit jaar nog zelfrijdende auto
In de race naar een zelfrijdende auto heeft Google er een te duchten concurrent bijgekregen. Ook BMW en Baidu (vaak ook “de Chinese Google” genoemd) sleutelen volop aan dit soort wagens en willen nog voor het einde van het jaar de eerste prototypes op de weg sturen, zo schrijft The Guardian.
Volgens topman Wang Jin zal de auto uitgerust zijn met technologie van Baidu om autonoom te rijden, maar zal er nog altijd een menselijke chauffeur in de auto moeten zitten. Daarmee lijken de ambities van Baidu, voorlopig, kleiner dan die van Google: het Californische bedrijf wil de menselijke factor in de wagens helemaal uitschakelen.
Dat wil niet zeggen dat de Chinezen onderschat moeten worden. De researchinspanningen van Baidu liggen op hetzelfde niveau als die van Google, merkt The Guardian op. Het bedrijf houdt zich bezig met artificiële intelligentie, met radar- en sensortechnologie om de omgeving te scannen en met de robotica die nodig is om een auto uit zichzelf te laten rijden. Baidu investeerde vorig jaar ook tien miljoen dollar in het Finse IndoorAtlas, een bedrijfje dat kaarten maakt.
Terwijl de technologie om tot zelfrijdende auto’s te komen, rasse schreden vooruit maakt, blijft de benodigde wetgeving echter achterop hinken. Dat speelt in het voordeel van China. Het Aziatische land is een stuk flexibeler wanneer het op het goedkeuren van nieuwe wetten aankomt. Terwijl Europese beleidsmakers dus proberen uit te vissen wie verantwoordelijk is wanneer twee robotauto’s botsen, zouden ze in China al kunnen rondrijden.
In de race naar een zelfrijdende auto heeft Google er een te duchten concurrent bijgekregen. Ook BMW en Baidu (vaak ook “de Chinese Google” genoemd) sleutelen volop aan dit soort wagens en willen nog voor het einde van het jaar de eerste prototypes op de weg sturen, zo schrijft The Guardian.
Volgens topman Wang Jin zal de auto uitgerust zijn met technologie van Baidu om autonoom te rijden, maar zal er nog altijd een menselijke chauffeur in de auto moeten zitten. Daarmee lijken de ambities van Baidu, voorlopig, kleiner dan die van Google: het Californische bedrijf wil de menselijke factor in de wagens helemaal uitschakelen.
Dat wil niet zeggen dat de Chinezen onderschat moeten worden. De researchinspanningen van Baidu liggen op hetzelfde niveau als die van Google, merkt The Guardian op. Het bedrijf houdt zich bezig met artificiële intelligentie, met radar- en sensortechnologie om de omgeving te scannen en met de robotica die nodig is om een auto uit zichzelf te laten rijden. Baidu investeerde vorig jaar ook tien miljoen dollar in het Finse IndoorAtlas, een bedrijfje dat kaarten maakt.
Terwijl de technologie om tot zelfrijdende auto’s te komen, rasse schreden vooruit maakt, blijft de benodigde wetgeving echter achterop hinken. Dat speelt in het voordeel van China. Het Aziatische land is een stuk flexibeler wanneer het op het goedkeuren van nieuwe wetten aankomt. Terwijl Europese beleidsmakers dus proberen uit te vissen wie verantwoordelijk is wanneer twee robotauto’s botsen, zouden ze in China al kunnen rondrijden.