Test

Dit is een popup

Vliegtuigvleugels herstellen zichzelf na schade

Wetenschappers hebben een technologie ontwikkeld waarmee een vliegtuig scheurtjes in vleugels en romp zelf kan herstellen.

vliegtuig-crash

Een team Britse onderzoekers heeft de afgelopen drie jaar in het geheim aan de technologie gewerkt in samenwerking met ruimtevaarttechnici. Ze waren op zoek naar een oplossing voor het probleem van minuscule en bijna niet waarneembare scheurtjes in de vleugels en romp van vliegtuigen.

De ingenieuze oplossing bestaat uit de toevoeging van kleine, holle bolletjes aan de carbonvezels waarvan de vleugels en romp zijn gemaakt. Deze bolletjes zijn zo klein dat ze eruit zien als een poeder. Wanneer de bolletjes breken komt er een vloeistof vrij die de scheur opvult en door een chemische reactie uithardt.[related_article id=”160903″]

“De technologie is gebaseerd op het menselijk lichaam”, zegt hoofdonderzoeker professor Duncan Wass tegen The Independent. “We zijn niet geëvolueerd om beschadigingen te weerstaan, anders hadden we wel een huid zo dik als een neushoorn. Maar als we beschadigd raken bloeden we, vormt zich een korst, en herstellen we. Eenzelfde functie hebben we toegevoegd aan een synthetisch materiaal.”

Uit tests blijkt dat het materiaal net zo sterk is nadat het zichzelf heeft geheeld als voordat de beschadiging plaatsvindt. Wanneer het vliegtuig gedurende zijn vlucht bijvoorbeeld een vogel raakt kan deze zichzelf dus gedurende de vlucht herstellen. Ook maakt de technologie het voor de luchtvaartmaatschappij eenvoudiger om beschadigingen te vinden. Als de bolletjes een stof loslaten die reageert op ultraviolet licht (een kleurstof zou voor paniek kunnen zorgen bij de passagiers) kan het grondpersoneel beschadigingen makkelijker herkennen.

De potentiële toepassingen van de technologie lijken eindeloos. Denk bijvoorbeeld aan toepassingen in de behuizing van je smartphone, windmolens, tennisrackets en motorhelmen.

vliegtuig-crash

Een team Britse onderzoekers heeft de afgelopen drie jaar in het geheim aan de technologie gewerkt in samenwerking met ruimtevaarttechnici. Ze waren op zoek naar een oplossing voor het probleem van minuscule en bijna niet waarneembare scheurtjes in de vleugels en romp van vliegtuigen.

De ingenieuze oplossing bestaat uit de toevoeging van kleine, holle bolletjes aan de carbonvezels waarvan de vleugels en romp zijn gemaakt. Deze bolletjes zijn zo klein dat ze eruit zien als een poeder. Wanneer de bolletjes breken komt er een vloeistof vrij die de scheur opvult en door een chemische reactie uithardt.[related_article id=”160903″]

“De technologie is gebaseerd op het menselijk lichaam”, zegt hoofdonderzoeker professor Duncan Wass tegen The Independent. “We zijn niet geëvolueerd om beschadigingen te weerstaan, anders hadden we wel een huid zo dik als een neushoorn. Maar als we beschadigd raken bloeden we, vormt zich een korst, en herstellen we. Eenzelfde functie hebben we toegevoegd aan een synthetisch materiaal.”

Uit tests blijkt dat het materiaal net zo sterk is nadat het zichzelf heeft geheeld als voordat de beschadiging plaatsvindt. Wanneer het vliegtuig gedurende zijn vlucht bijvoorbeeld een vogel raakt kan deze zichzelf dus gedurende de vlucht herstellen. Ook maakt de technologie het voor de luchtvaartmaatschappij eenvoudiger om beschadigingen te vinden. Als de bolletjes een stof loslaten die reageert op ultraviolet licht (een kleurstof zou voor paniek kunnen zorgen bij de passagiers) kan het grondpersoneel beschadigingen makkelijker herkennen.

De potentiële toepassingen van de technologie lijken eindeloos. Denk bijvoorbeeld aan toepassingen in de behuizing van je smartphone, windmolens, tennisrackets en motorhelmen.

vliegtuigWetenschap

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!