Test

Dit is een popup

De topics cloud & hosting worden gesponsord door

Olympische Spelen stappen in de cloud

Het zwaartepunt van de computersystemen van de Olympische Spelen van volgend jaar in Rio de Janeiro kent één grote bijzonderheid: het staat voor het eerst in de cloud.

De IT-infrastructuur van de Olympische Spelen beheren, het is geen simpele opdracht. Er moet IT worden voorzien voor een bedrijf met 200.000 werknemers voor 4 miljard klanten. Er zijn IT-afdelingen die het makkelijker hebben.

Maar dat is niet het enige. Want in tegenstelling tot de meeste andere moet er om de twee jaar (zomer en winsterspelen)vanuit een nieuwe grondgebied worden gewerkt. Met erg hoge eisen: 24 uur per dag, 7 dagen op 7.

Security niet als laatst

De klassieke trends als big data, cybersecurity en de cloud hebben ook de nodige impact op de Olymische computersystemen. Waar in het verleden voor elke Spelen een nieuwe systeem werd gebouwd, moet vanaf komende zomer een zogenaamde private cloud dienen, en dit tot 2024.

Ook security  is meer dan ooit een belangrijk thema. Want het netwerk, de computersystemen en de website van de Olympische Spelen worden vaak aangevallen. Met security wordt rekening gehouden in de uitbouw van de architectuur en de softwareontwikkeling. "We werken inzake security de hele tijd in alle lagen. Security wordt lastig als het op het laatste moment moet gebeuren", aldus projectleider Yan Noblot, die op EMC World het digitale project toelichtte.

Ook de opmars van mobiele communicatie valt op. In 2008 in Beijing was er nauwelijks mobiel verkeer voor de IT-diensten van het IOC . In 2012 was 40 procent van het verkeer mobiel en in 2014 ging het al om 50 procent.

Atlanta: de grote mislukking

Om alles goed te testen, organiseert het IT-team ook testrondes. Dat is ook nodig, want op de Olympische Spelen kijkt de wereld mee. Een bekend voorbeeld van een te vermijden mislukking is het computersysteem op de Olympische Spelen van Atlanta in 1996.

Dat project heeft de twijfelachtige eer nog steeds het bekendste IT-project te zijn dat de mist in ging. Het computersysteem liep toen zodanig in de war, dat de persbureaus afhankelijk waren van hardlopers, die de met de hand geschreven wedstrijdresultaten vanuit 29 stadions naar één centraal punt moesten brengen. Zover zal het in Rio waarschijnlijk niet komen.

De IT-infrastructuur van de Olympische Spelen beheren, het is geen simpele opdracht. Er moet IT worden voorzien voor een bedrijf met 200.000 werknemers voor 4 miljard klanten. Er zijn IT-afdelingen die het makkelijker hebben.

Maar dat is niet het enige. Want in tegenstelling tot de meeste andere moet er om de twee jaar (zomer en winsterspelen)vanuit een nieuwe grondgebied worden gewerkt. Met erg hoge eisen: 24 uur per dag, 7 dagen op 7.

Security niet als laatst

De klassieke trends als big data, cybersecurity en de cloud hebben ook de nodige impact op de Olymische computersystemen. Waar in het verleden voor elke Spelen een nieuwe systeem werd gebouwd, moet vanaf komende zomer een zogenaamde private cloud dienen, en dit tot 2024.

Ook security  is meer dan ooit een belangrijk thema. Want het netwerk, de computersystemen en de website van de Olympische Spelen worden vaak aangevallen. Met security wordt rekening gehouden in de uitbouw van de architectuur en de softwareontwikkeling. "We werken inzake security de hele tijd in alle lagen. Security wordt lastig als het op het laatste moment moet gebeuren", aldus projectleider Yan Noblot, die op EMC World het digitale project toelichtte.

Ook de opmars van mobiele communicatie valt op. In 2008 in Beijing was er nauwelijks mobiel verkeer voor de IT-diensten van het IOC . In 2012 was 40 procent van het verkeer mobiel en in 2014 ging het al om 50 procent.

Atlanta: de grote mislukking

Om alles goed te testen, organiseert het IT-team ook testrondes. Dat is ook nodig, want op de Olympische Spelen kijkt de wereld mee. Een bekend voorbeeld van een te vermijden mislukking is het computersysteem op de Olympische Spelen van Atlanta in 1996.

Dat project heeft de twijfelachtige eer nog steeds het bekendste IT-project te zijn dat de mist in ging. Het computersysteem liep toen zodanig in de war, dat de persbureaus afhankelijk waren van hardlopers, die de met de hand geschreven wedstrijdresultaten vanuit 29 stadions naar één centraal punt moesten brengen. Zover zal het in Rio waarschijnlijk niet komen.

businesscloudDatacenterinfrastructuuritnieuwsolympische spelen

De topics cloud & hosting worden gesponsord door

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!