Europese telecomoperatoren willen mobiele reclame blokkeren
Minstens een (voorlopig anonieme) Europese telecomoperator gaat online reclame weren wanneer je via zijn netwerk over het internet surft. Dat schrijft de Financial Times.
Tegen het einde van dit jaar moet de nieuwe maatregel ingevoerd worden. De benodigde technologie komt van de Israëlische start-up Shine. Volgens Roy Carthy, de marketing manager van het bedrijf zou het gaan om een operator met “tientallen miljoenen” abonnees. Eerder had de man ook al gewag gemaakt van een Amerikaanse operator die de technologie wil gaan inzetten, maar ook daar kon nog geen naam op geplakt worden.
[related_article id=”158901″]
De Financial Times schrijft dat het van een Europese operator bevestiging heeft dat zij en verschillende collega’s de advertenties zullen blokkeren, maar noemt geen namen. Een van de financiers van Shine is Horizon Ventures, dat eigendom is van Li Ka-Shing, de voorzitter van Hutchinson Whampoa. Die is eigenaar van de operator Three, dat onder meer in Groot-Brittannië actief is.
Operatoren kunnen heel wat redenen hebben om reclame te blokkeren, maar bandbreedte besparen en Google en andere internetbedrijven onder druk zetten, zijn wel de belangrijkste.
De operator uit het verhaal van de Financial Times wil blijkbaar Google verplichten om een deel van zijn reclame-inkomsten te delen. Mobiele reclame is een zeer lucratieve bedrijfstak waarin miljarden omgaan. Vorige week nog kondigde de Amerikaanse operator Verizon aan dat het AOL wil overnemen voor 4,4 miljard dollar, vooral om een graantje mee te pikken van deze markt.
Netneutraliteit
Als de operatoren echt doorgaan met het blokkeren van reclame komt ook het probleem van netneutraliteit weer om de hoek kijken. Europese en Amerikaanse operatoren moeten alle data die over hun netwerk loopt evenwaardig behandelen. Het blokkeren van reclame zou daarmee in overtreding zijn.
Operatoren kunnen dit omzeilen door een betalende dienst in het leven te roepen voor klanten die geen reclame meer willen ontvangen of desnoods door een opt-in-service op te richten waarbij klanten expliciet moeten aangeven dat ze van de dienst gebruik willen maken.
Of dat voor regulatoren echter voldoende zal zijn, is nog af te wachten. Waarschijnlijk zal ook de reclame-industrie tegen dan het juridische gevecht met plezier willen aangaan.
Minstens een (voorlopig anonieme) Europese telecomoperator gaat online reclame weren wanneer je via zijn netwerk over het internet surft. Dat schrijft de Financial Times.
Tegen het einde van dit jaar moet de nieuwe maatregel ingevoerd worden. De benodigde technologie komt van de Israëlische start-up Shine. Volgens Roy Carthy, de marketing manager van het bedrijf zou het gaan om een operator met “tientallen miljoenen” abonnees. Eerder had de man ook al gewag gemaakt van een Amerikaanse operator die de technologie wil gaan inzetten, maar ook daar kon nog geen naam op geplakt worden.
[related_article id=”158901″]
De Financial Times schrijft dat het van een Europese operator bevestiging heeft dat zij en verschillende collega’s de advertenties zullen blokkeren, maar noemt geen namen. Een van de financiers van Shine is Horizon Ventures, dat eigendom is van Li Ka-Shing, de voorzitter van Hutchinson Whampoa. Die is eigenaar van de operator Three, dat onder meer in Groot-Brittannië actief is.
Operatoren kunnen heel wat redenen hebben om reclame te blokkeren, maar bandbreedte besparen en Google en andere internetbedrijven onder druk zetten, zijn wel de belangrijkste.
De operator uit het verhaal van de Financial Times wil blijkbaar Google verplichten om een deel van zijn reclame-inkomsten te delen. Mobiele reclame is een zeer lucratieve bedrijfstak waarin miljarden omgaan. Vorige week nog kondigde de Amerikaanse operator Verizon aan dat het AOL wil overnemen voor 4,4 miljard dollar, vooral om een graantje mee te pikken van deze markt.
Netneutraliteit
Als de operatoren echt doorgaan met het blokkeren van reclame komt ook het probleem van netneutraliteit weer om de hoek kijken. Europese en Amerikaanse operatoren moeten alle data die over hun netwerk loopt evenwaardig behandelen. Het blokkeren van reclame zou daarmee in overtreding zijn.
Operatoren kunnen dit omzeilen door een betalende dienst in het leven te roepen voor klanten die geen reclame meer willen ontvangen of desnoods door een opt-in-service op te richten waarbij klanten expliciet moeten aangeven dat ze van de dienst gebruik willen maken.
Of dat voor regulatoren echter voldoende zal zijn, is nog af te wachten. Waarschijnlijk zal ook de reclame-industrie tegen dan het juridische gevecht met plezier willen aangaan.