Duitse autofabrikanten willen samen Nokia Here overnemen
Het lijkt erop dat toch niet Facebook, Apple of een ander bedrijf uit Silicon Valley aan de haal gaat met kaartendienst Here van Nokia, maar dat de software naar Duitsland gaat.
Volgens de Wall Street Journal hebben drie grote Duitse autofabrikanten in een zeldzame poging tot samenwerken de handen ineengeslagen voor de overname van Nokia"s Here.
Naar verluidt zijn BMW AG, Audi AG en Mercedes-Benz (samen met het Chinese Baidu) al in vergevorderde gesprekken met Nokia. Als ze eruit komen dan krijgen de autofabrikanten collectief een meerderheidsaandeel in Here. Een klein deel blijft bij Nokia liggen. Ook Baidu krijgt een klein deel en mag de dienst alleen aanbieden in China.
Deze bijzondere samenwerking tussen concurrerende autofabrikanten laat zien hoe vastberaden deze bedrijven zijn om op zoek te gaan naar een navigatiesysteem waar ze volledige controle over hebben. Dus niet Google Maps of een andere dienst waarbij ze overgeleverd zijn aan de grillen van iemand anders. Consumenten klagen al jaren over ingebouwde navigatie-apps in dure voertuigen. Die stellen namelijk niets voor in vergelijking met Google Maps of zelfs Apple Maps.
Daarom hebben autofabrikanten wat water bij de wijn gedaan en ondersteuning geactiveerd voor dingen als CarPlay en Android Auto. Het bod op Nokia"s Here laat echter zien dat ze niet van plan zijn om de navigatie op korte termijn uit te besteden aan derden. Daarbij kijken ze ook naar de toekomst. De "grote drie" willen “in de kaartendienst investeren om het om te toveren in de oren en ogen van zelfrijdende auto"s”, volgens de Wall Street Journal.
Het lijkt erop dat toch niet Facebook, Apple of een ander bedrijf uit Silicon Valley aan de haal gaat met kaartendienst Here van Nokia, maar dat de software naar Duitsland gaat.
Volgens de Wall Street Journal hebben drie grote Duitse autofabrikanten in een zeldzame poging tot samenwerken de handen ineengeslagen voor de overname van Nokia"s Here.
Naar verluidt zijn BMW AG, Audi AG en Mercedes-Benz (samen met het Chinese Baidu) al in vergevorderde gesprekken met Nokia. Als ze eruit komen dan krijgen de autofabrikanten collectief een meerderheidsaandeel in Here. Een klein deel blijft bij Nokia liggen. Ook Baidu krijgt een klein deel en mag de dienst alleen aanbieden in China.
Deze bijzondere samenwerking tussen concurrerende autofabrikanten laat zien hoe vastberaden deze bedrijven zijn om op zoek te gaan naar een navigatiesysteem waar ze volledige controle over hebben. Dus niet Google Maps of een andere dienst waarbij ze overgeleverd zijn aan de grillen van iemand anders. Consumenten klagen al jaren over ingebouwde navigatie-apps in dure voertuigen. Die stellen namelijk niets voor in vergelijking met Google Maps of zelfs Apple Maps.
Daarom hebben autofabrikanten wat water bij de wijn gedaan en ondersteuning geactiveerd voor dingen als CarPlay en Android Auto. Het bod op Nokia"s Here laat echter zien dat ze niet van plan zijn om de navigatie op korte termijn uit te besteden aan derden. Daarbij kijken ze ook naar de toekomst. De "grote drie" willen “in de kaartendienst investeren om het om te toveren in de oren en ogen van zelfrijdende auto"s”, volgens de Wall Street Journal.