Test

Dit is een popup

Europa onthult plannen voor eengemaakte digitale markt

De Europese Commissie heeft 16 initiatieven uit de doeken gedaan voor de creatie van een eengemaakte digitale markt.

Een van de verkiezingsbeloftes van huidig voorzitter van de Europese Commissie Jean-Claude Juncker, was de creatie van een eengemaakte digitale markt in de Europese Unie. Een jaar later heeft de Commissie 16 initiatieven klaar staan om dit te realiseren.

“Vandaag leggen we de basis voor Europa’s digitale toekomst”, aldus Juncker in een persbericht. “Ik wil eengemaakte telecomnetwerken, grensoverschrijdende digitale diensten en een golf van innovatieve Europese start-ups zien verschijnen. Ik wil dat elke consument de beste deals krijgt en elk bedrijf een zo groot mogelijke markt kan bereiken, waar ze ook gevestigd zijn in Europa.”

Het doel van de Commissie is om de digitale muren tussen de EU-lidstaten te slopen en de wetgeving over de 28 landen heen te stroomlijnen. Dat moet de Europese economie op termijn 415 miljard euro per jaar op leveren en honderdduizenden nieuwe jobs creëren.

De initiatieven die de Commissie vandaag voorlegt, zijn georganiseerd rond drie belangrijke pilaren.

Ten eerste wil de Commissie zowel voor consumenten als bedrijven een betere toegang tot digitale producten en diensten over de grenzen heen. Hiertoe zal onder meer de wetgeving voor e-commerce worden geharmoniseerd tussen de verschillende landen en moet er een einde worden gebracht aan onrechtmatige geo-blocking. Ook de copyrightwetgeving regeling van BTW zullen worden aangepast aan een Europese realiteit.

Ten tweede moeten de juiste omstandigheden worden gecreëerd voor een level playing field om “digitale netwerken en innovatieve diensten te laten bloeien”. Daaronder vallen onder meer een grondige herziening van de Europese telecomwetgeving, een strengere aanpak van illegale content op het internet, en nieuwe privacyregels voor het beheer van data.

De derde pilaar draait ten slotte rond het maximaliseren van het groeipotentieel van de digitale economie. De commissie zal hiertoe onder meer een nieuw directief voor het vrij verkeer van data voorstellen en een Europese certificatie voor clouddiensten in het leven roepen. Daarnaast behoren ook de creatie van standaarden voor interoperabiliteit en de ondersteuning van een inclusieve digitale samenleving tot de prioriteiten.

Een van de verkiezingsbeloftes van huidig voorzitter van de Europese Commissie Jean-Claude Juncker, was de creatie van een eengemaakte digitale markt in de Europese Unie. Een jaar later heeft de Commissie 16 initiatieven klaar staan om dit te realiseren.

“Vandaag leggen we de basis voor Europa’s digitale toekomst”, aldus Juncker in een persbericht. “Ik wil eengemaakte telecomnetwerken, grensoverschrijdende digitale diensten en een golf van innovatieve Europese start-ups zien verschijnen. Ik wil dat elke consument de beste deals krijgt en elk bedrijf een zo groot mogelijke markt kan bereiken, waar ze ook gevestigd zijn in Europa.”

Het doel van de Commissie is om de digitale muren tussen de EU-lidstaten te slopen en de wetgeving over de 28 landen heen te stroomlijnen. Dat moet de Europese economie op termijn 415 miljard euro per jaar op leveren en honderdduizenden nieuwe jobs creëren.

De initiatieven die de Commissie vandaag voorlegt, zijn georganiseerd rond drie belangrijke pilaren.

Ten eerste wil de Commissie zowel voor consumenten als bedrijven een betere toegang tot digitale producten en diensten over de grenzen heen. Hiertoe zal onder meer de wetgeving voor e-commerce worden geharmoniseerd tussen de verschillende landen en moet er een einde worden gebracht aan onrechtmatige geo-blocking. Ook de copyrightwetgeving regeling van BTW zullen worden aangepast aan een Europese realiteit.

Ten tweede moeten de juiste omstandigheden worden gecreëerd voor een level playing field om “digitale netwerken en innovatieve diensten te laten bloeien”. Daaronder vallen onder meer een grondige herziening van de Europese telecomwetgeving, een strengere aanpak van illegale content op het internet, en nieuwe privacyregels voor het beheer van data.

De derde pilaar draait ten slotte rond het maximaliseren van het groeipotentieel van de digitale economie. De commissie zal hiertoe onder meer een nieuw directief voor het vrij verkeer van data voorstellen en een Europese certificatie voor clouddiensten in het leven roepen. Daarnaast behoren ook de creatie van standaarden voor interoperabiliteit en de ondersteuning van een inclusieve digitale samenleving tot de prioriteiten.

digitale markteuropaeuropese commissiejunckernieuws

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!