Test

Dit is een popup

Sony verwacht minder verlies dankzij Playstation en Music

Sony heeft zijn jaarprognoses bijgesteld. Het bedrijf ging eerst uit van een verlies van 1,4 miljard dollar, maar dat zou nu beperkt blijven tot 1,05 miljard dollar.

Het gebroken boekjaar van Sony, dat eindigt op 31 maart, zou financieel iets rooskleuriger zijn dan eerst gedacht. De cijfers zijn nog niet definitief, maar het Japanse bedrijf denkt af te sluiten met 1,05 miljard dollar in het rood. In februari ging het nog uit van 1,4 miljard dollar verlies.

De betere cijfers komen vooral van de gaming-afdeling, de platenmaatschappij Sony Music en de poot financiële dienstverlening (in Japan is Sony bijvoorbeeld eigenaar van een grote verzekeringsmaatschappij). Het is al de tweede keer dit jaar dat Sony zijn verliescijfers in positieve zin bijstelt. Ook de omzet zal waarschijnlijk wat hoger liggen dan verwacht, van 66,74 miljard dollar naar 68,41 miljard.

De cijfers zijn een opsteker voor topman Kaz Hirai die in februari een nieuwe strategie voorstelde die op vier sleuteldomeinen zal focussen: Playstation, de filmmaatschappij Sony Pictures, Sony Music en de “devices”-afdeling die onder meer camerasensoren bouwt. Sony zal daarbij ook op minder gebieden focussen om zijn waren te verkopen.

De nieuwe aanpak moet er voor zorgen dat het boekjaar 2017 (dat eindigt in maart 2018) met een operationele winst van meer dan 4,2 miljard dollar wordt afgesloten, zo hoopt het bedrijf. Momenteel is dat nog geen 600 miljoen dollar.

Zo’n ommezwaai zou een opmerkelijke wederopstanding zijn van een bedrijf dat ooit een dominante speler was in de technologie-industrie. Tot begin de jaren 2000 verdiende Sony miljarden dollars met producten als Bravia-televisies, de Walkman en de Playstation. Rond de eeuwwisseling begon de motor echter te sputteren bij de Japanners: echte sterproducten bleven uit en ook de concurrentie uit Zuid-Korea en China zat niet stil.

Met bijvoorbeeld de Playstation 4 kon Sony opnieuw aanknopen met het succes, maar de smartphone-afdeling van het bedrijf heeft het nog altijd lastig, door de opkomst van Samsung, Apple en Chinese spelers als Xiaomi. Een verkoop van de mobiele tak is dan ook nog altijd niet uitgesloten, net zoals dat ook voor de televisie-afdeling geldt.

Waarschijnlijk tegen 30 april zal Sony zijn definitieve cijfers bekendmaken.

Het gebroken boekjaar van Sony, dat eindigt op 31 maart, zou financieel iets rooskleuriger zijn dan eerst gedacht. De cijfers zijn nog niet definitief, maar het Japanse bedrijf denkt af te sluiten met 1,05 miljard dollar in het rood. In februari ging het nog uit van 1,4 miljard dollar verlies.

De betere cijfers komen vooral van de gaming-afdeling, de platenmaatschappij Sony Music en de poot financiële dienstverlening (in Japan is Sony bijvoorbeeld eigenaar van een grote verzekeringsmaatschappij). Het is al de tweede keer dit jaar dat Sony zijn verliescijfers in positieve zin bijstelt. Ook de omzet zal waarschijnlijk wat hoger liggen dan verwacht, van 66,74 miljard dollar naar 68,41 miljard.

De cijfers zijn een opsteker voor topman Kaz Hirai die in februari een nieuwe strategie voorstelde die op vier sleuteldomeinen zal focussen: Playstation, de filmmaatschappij Sony Pictures, Sony Music en de “devices”-afdeling die onder meer camerasensoren bouwt. Sony zal daarbij ook op minder gebieden focussen om zijn waren te verkopen.

De nieuwe aanpak moet er voor zorgen dat het boekjaar 2017 (dat eindigt in maart 2018) met een operationele winst van meer dan 4,2 miljard dollar wordt afgesloten, zo hoopt het bedrijf. Momenteel is dat nog geen 600 miljoen dollar.

Zo’n ommezwaai zou een opmerkelijke wederopstanding zijn van een bedrijf dat ooit een dominante speler was in de technologie-industrie. Tot begin de jaren 2000 verdiende Sony miljarden dollars met producten als Bravia-televisies, de Walkman en de Playstation. Rond de eeuwwisseling begon de motor echter te sputteren bij de Japanners: echte sterproducten bleven uit en ook de concurrentie uit Zuid-Korea en China zat niet stil.

Met bijvoorbeeld de Playstation 4 kon Sony opnieuw aanknopen met het succes, maar de smartphone-afdeling van het bedrijf heeft het nog altijd lastig, door de opkomst van Samsung, Apple en Chinese spelers als Xiaomi. Een verkoop van de mobiele tak is dan ook nog altijd niet uitgesloten, net zoals dat ook voor de televisie-afdeling geldt.

Waarschijnlijk tegen 30 april zal Sony zijn definitieve cijfers bekendmaken.

kaz hirainieuwsplaystationsonyverlies

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!