Test

Dit is een popup

Nieuws

Netflix groeit explosief snel

De online tv-dienst Netflix heeft op drie maanden tijd bijna vijf miljoen nieuwe abonnees aangetrokken. Het bedrijf heeft nu meer dan 60 miljoen klanten, waarvan 20 miljoen buiten de V.S.

In het eerste kwartaal van het boekjaar heeft Netflix een recordaantal nieuwe abonnees kunnen verleiden. Zo’n zestig miljoen mensen ontvangen nu de internetzender op hun scherm(en), een derde daarvan bevindt zich buiten de Verenigde Staten.

Op de internationale markt heeft Netflix 2,6 miljoen nieuwe leden aangetrokken, meer dan de 2,25 miljoen waarop het bedrijf gehoopt had. Voor het tweede kwartaal wil het bedrijf er daar nog eens 1,9 miljoen bij doen. In de V.S. moeten er dan 600.000 nieuwe klanten bij komen.

[related_article id=”160734″]

Nadat het eind vorig jaar flink uitbreidde in Europa (en onder meer in België beschikbaar kwam) lanceerde Netflix begin dit jaar in Australië en Nieuw-Zeeland. Netflix geeft maar zelden cijfers vrij per land, maar topman Reed Hastings liet wel optekenen dat de V.S., ondanks het feit dat het de grootste markt is, niet aan de kop staat van het aantal kijkuren per abonnee. Met andere woorden: ook niet-Amerikanen kunnen uitstekend ‘binge’-kijken.

De online-initiatieven van Amerikaanse concurrenten (zowel HBO, als CBS en Dish Network stortten zich recent ook allemaal op internettelevisie) hebben de groei van Netflix blijkbaar niet kunnen stoppen. Om zich te wapenen, investeert Netflix zwaar in eigen series: recent werden reeksen als Bloodline, Daredevil en Unbreakable Kimmy Schmidt gelanceerd, er komen onder meer nieuwe seizoenen van zowel House of Cards als Orange Is The New Black en de Wachowski-broertjes, de bedenkers van The Matrix, maken voor Netflix de serie Sense8.

Reed Hastings zegt HBO ook niet echt als een concurrent te beschouwen omdat de twee diensten compleet verschillende films en series aanbieden. Volgens de topman zullen zowel HBO als Netflix het de komende jaren goed blijven doen. De komst van nieuwe spelers zou volgens Hastings ook goed zijn om de markt van internettelevisie in zijn geheel te laten groeien, iets waar ook Netflix dan van kan profiteren.

De omzet van Netflix groeide dan wel naar 1,57 miljard dollar dit kwartaal, maar de winst halveerde tot net geen 24 miljoen dollar. Volgens het bedrijf is dat grotendeels de schuld van de duurder wordende dollar die op de internationale inkomsten weegt. Dat is trouwens iets waar ook andere Amerikaanse bedrijven de laatste tijd last van hebben.

Netflix kondigde samen met zijn kwartaalcijfers ook aan dat het de interface van zijn dienst eind dit jaar zal moderniseren. De bedoeling is om meer bewegende videobeelden te laten zien. Vanaf 2016 zal het bedrijf ook overschakelen op veiligere HTTPS-verbindingen om de privacy van zijn klanten beter af te schermen. 

In het eerste kwartaal van het boekjaar heeft Netflix een recordaantal nieuwe abonnees kunnen verleiden. Zo’n zestig miljoen mensen ontvangen nu de internetzender op hun scherm(en), een derde daarvan bevindt zich buiten de Verenigde Staten.

Op de internationale markt heeft Netflix 2,6 miljoen nieuwe leden aangetrokken, meer dan de 2,25 miljoen waarop het bedrijf gehoopt had. Voor het tweede kwartaal wil het bedrijf er daar nog eens 1,9 miljoen bij doen. In de V.S. moeten er dan 600.000 nieuwe klanten bij komen.

[related_article id=”160734″]

Nadat het eind vorig jaar flink uitbreidde in Europa (en onder meer in België beschikbaar kwam) lanceerde Netflix begin dit jaar in Australië en Nieuw-Zeeland. Netflix geeft maar zelden cijfers vrij per land, maar topman Reed Hastings liet wel optekenen dat de V.S., ondanks het feit dat het de grootste markt is, niet aan de kop staat van het aantal kijkuren per abonnee. Met andere woorden: ook niet-Amerikanen kunnen uitstekend ‘binge’-kijken.

De online-initiatieven van Amerikaanse concurrenten (zowel HBO, als CBS en Dish Network stortten zich recent ook allemaal op internettelevisie) hebben de groei van Netflix blijkbaar niet kunnen stoppen. Om zich te wapenen, investeert Netflix zwaar in eigen series: recent werden reeksen als Bloodline, Daredevil en Unbreakable Kimmy Schmidt gelanceerd, er komen onder meer nieuwe seizoenen van zowel House of Cards als Orange Is The New Black en de Wachowski-broertjes, de bedenkers van The Matrix, maken voor Netflix de serie Sense8.

Reed Hastings zegt HBO ook niet echt als een concurrent te beschouwen omdat de twee diensten compleet verschillende films en series aanbieden. Volgens de topman zullen zowel HBO als Netflix het de komende jaren goed blijven doen. De komst van nieuwe spelers zou volgens Hastings ook goed zijn om de markt van internettelevisie in zijn geheel te laten groeien, iets waar ook Netflix dan van kan profiteren.

De omzet van Netflix groeide dan wel naar 1,57 miljard dollar dit kwartaal, maar de winst halveerde tot net geen 24 miljoen dollar. Volgens het bedrijf is dat grotendeels de schuld van de duurder wordende dollar die op de internationale inkomsten weegt. Dat is trouwens iets waar ook andere Amerikaanse bedrijven de laatste tijd last van hebben.

Netflix kondigde samen met zijn kwartaalcijfers ook aan dat het de interface van zijn dienst eind dit jaar zal moderniseren. De bedoeling is om meer bewegende videobeelden te laten zien. Vanaf 2016 zal het bedrijf ook overschakelen op veiligere HTTPS-verbindingen om de privacy van zijn klanten beter af te schermen. 

abonneeshouse of cardsnetflixnieuwsontspanningorange is the new blackresultaten

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!