E-mailadres verklapt meer dan je denkt
Een e-mailadres heeft meer impact dan sommigen denken. Brits onderzoek wees onlangs uit dat 75 procent van de cv’s met bizarre of jolige e-mailadressen (zoals bacardigirl@hotmail.com of 30vodkasperavond@gmail.com) meteen naar de prullenmand gaan bij sollicitaties.
Intussen is een Amerikaanse start-up Emailage opgestaan die zich specialiseert in het analyseren van e-mailadressen. Het bedrijf haalde enkele weken geleden bijna 4 miljoen euro startkapitaal op. Klanten van Emailage zijn e-winkels, die willen weten met welke personen men te doen heeft. En of het echt wel om echte (fysieke) personen gaat.
[related_article id=”162120″]
Op basis van 100 factoren schat men het e-mailadres van de koper in. Wat speelt onder meer mee?
- Bestaat het e-mailadres echt? Onbestaande e-mailadressen zijn per definitie risicovol.
- Bedrijfsadressen zijn potentieel veiliger dan webmailadressen à la Hotmail of Gmail.
- Wanneer is het aangemaakt? Hoe korter de tijd is tussen de aanmaak van een e-mailadres en een feitelijke bestelling, hoe meer risico voor de winkelier. Deze factor is erg belangrijk. Emailage heeft er ook zijn naam aan te danken.
- Is het adres automatisch aangemaakt volgens een bepaald patroon? Als er geen menselijke tussenkomst gebeurt, is dit ook een mogelijk risico.
- Getallen. Een e-mailadres als John12345@hotmail.com is potentieel meer verdacht dan eentje met een voornaam en familienaam.
Nieuw is het onderzoek van e-mailadressen overigens niet. Reeds jaren onderzoekt men e-mailadressen in functie van spam (die vaak verkoper zijn). Maar dit bedrijf doet onderzoek in functie van het gebruik van e-mailadressen voor online bestellingen (= de kopers).
Emailage-oprichter Rei Carvalho kwam op het idee bij zijn vorige job waar hij zich specialiseerde in software voor automaten. Carvalho zocht, naar eigen zeggen, naar de kleinst mogelijke identificatie-eenheid om fraude op te sporen. Dat blijkt volgens hem dus het e-mailadres te zijn.
Op 5 mei organiseren Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over business intelligence en analytics. Meer info over dit seminarie vind je op: www.businessmeetsit.be
Een e-mailadres heeft meer impact dan sommigen denken. Brits onderzoek wees onlangs uit dat 75 procent van de cv’s met bizarre of jolige e-mailadressen (zoals bacardigirl@hotmail.com of 30vodkasperavond@gmail.com) meteen naar de prullenmand gaan bij sollicitaties.
Intussen is een Amerikaanse start-up Emailage opgestaan die zich specialiseert in het analyseren van e-mailadressen. Het bedrijf haalde enkele weken geleden bijna 4 miljoen euro startkapitaal op. Klanten van Emailage zijn e-winkels, die willen weten met welke personen men te doen heeft. En of het echt wel om echte (fysieke) personen gaat.
[related_article id=”162120″]
Op basis van 100 factoren schat men het e-mailadres van de koper in. Wat speelt onder meer mee?
- Bestaat het e-mailadres echt? Onbestaande e-mailadressen zijn per definitie risicovol.
- Bedrijfsadressen zijn potentieel veiliger dan webmailadressen à la Hotmail of Gmail.
- Wanneer is het aangemaakt? Hoe korter de tijd is tussen de aanmaak van een e-mailadres en een feitelijke bestelling, hoe meer risico voor de winkelier. Deze factor is erg belangrijk. Emailage heeft er ook zijn naam aan te danken.
- Is het adres automatisch aangemaakt volgens een bepaald patroon? Als er geen menselijke tussenkomst gebeurt, is dit ook een mogelijk risico.
- Getallen. Een e-mailadres als John12345@hotmail.com is potentieel meer verdacht dan eentje met een voornaam en familienaam.
Nieuw is het onderzoek van e-mailadressen overigens niet. Reeds jaren onderzoekt men e-mailadressen in functie van spam (die vaak verkoper zijn). Maar dit bedrijf doet onderzoek in functie van het gebruik van e-mailadressen voor online bestellingen (= de kopers).
Emailage-oprichter Rei Carvalho kwam op het idee bij zijn vorige job waar hij zich specialiseerde in software voor automaten. Carvalho zocht, naar eigen zeggen, naar de kleinst mogelijke identificatie-eenheid om fraude op te sporen. Dat blijkt volgens hem dus het e-mailadres te zijn.
Op 5 mei organiseren Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over business intelligence en analytics. Meer info over dit seminarie vind je op: www.businessmeetsit.be