Youtube werkt aan reclamevrije betaalabonnementen
De kans is reëel dat Youtube nog voor het einde van dit jaar met een abonnementenformule voor de dag komt. Dat heeft Google aangekondigd in een brief aan de ‘Youtube-partners’, mensen met een eigen kanaal op de videosite. Het tijdstip van de lancering komt van het persagentschap Bloomberg, dat zich baseert op anonieme bronnen.
De inkomsten uit de abonnementen zullen gedeeld worden met de mensen die videoclips uploaden, zo belooft het bedrijf. Youtube heeft maandelijks meer dan een miljard kijkers.
[related_article id=”158901″]
Hoeveel het abonnement op Youtube gaat kosten, is nog niet uitgemaakt, zegt Google. Wel staat vast dat ook de gratis variant van de videodienst behouden blijft. Hoogstwaarschijnlijk zal het op de betaal-Youtube ook mogelijk worden om videoclips offline te bewaren, zo kan worden opgemaakt uit de nieuwe gebruiksvoorwaarden.
Inkomsten buiten reclame
Google lijkt stilaan meer en meer te gaan experimenteren met betalingen voor zijn diensten. Op die manier wil het meer inkomsten genereren die niet op reclame steunen. In november werd bijvoorbeeld al Youtube Music Key gelanceerd, waarmee gebruikers toegang krijgen tot Play Music en videoclips in Play Music kunnen bekijken. In de VS is het ook al langer mogelijk om films te huren via Youtube.
Met dit nieuwe zakenmodel groeit Google naar rivalen als Hulu, HBO Go en Netflix toe, waarvan het meer en meer concurrentie ondervindt. Netflix heeft bijvoorbeeld al 58 miljoen abonnees. Het aandeel van Youtube in alle streamingverkeer in de VS daalde tijdens de piekuren ook van 19 procent in de tweede helft van 2013 naar 14 procent een jaar later, zo blijkt uit metingen van Sandvine.
Experts zien trouwens wel brood in de pogingen van Google om een betaalkanaal te maken. “Hun marktpositie is zo groot dat ik niet kan geloven dat dit fout kan gaan”, zegt Keith Richman van het online videobedrijf Defy Media tegen Bloomberg.
De kans is reëel dat Youtube nog voor het einde van dit jaar met een abonnementenformule voor de dag komt. Dat heeft Google aangekondigd in een brief aan de ‘Youtube-partners’, mensen met een eigen kanaal op de videosite. Het tijdstip van de lancering komt van het persagentschap Bloomberg, dat zich baseert op anonieme bronnen.
De inkomsten uit de abonnementen zullen gedeeld worden met de mensen die videoclips uploaden, zo belooft het bedrijf. Youtube heeft maandelijks meer dan een miljard kijkers.
[related_article id=”158901″]
Hoeveel het abonnement op Youtube gaat kosten, is nog niet uitgemaakt, zegt Google. Wel staat vast dat ook de gratis variant van de videodienst behouden blijft. Hoogstwaarschijnlijk zal het op de betaal-Youtube ook mogelijk worden om videoclips offline te bewaren, zo kan worden opgemaakt uit de nieuwe gebruiksvoorwaarden.
Inkomsten buiten reclame
Google lijkt stilaan meer en meer te gaan experimenteren met betalingen voor zijn diensten. Op die manier wil het meer inkomsten genereren die niet op reclame steunen. In november werd bijvoorbeeld al Youtube Music Key gelanceerd, waarmee gebruikers toegang krijgen tot Play Music en videoclips in Play Music kunnen bekijken. In de VS is het ook al langer mogelijk om films te huren via Youtube.
Met dit nieuwe zakenmodel groeit Google naar rivalen als Hulu, HBO Go en Netflix toe, waarvan het meer en meer concurrentie ondervindt. Netflix heeft bijvoorbeeld al 58 miljoen abonnees. Het aandeel van Youtube in alle streamingverkeer in de VS daalde tijdens de piekuren ook van 19 procent in de tweede helft van 2013 naar 14 procent een jaar later, zo blijkt uit metingen van Sandvine.
Experts zien trouwens wel brood in de pogingen van Google om een betaalkanaal te maken. “Hun marktpositie is zo groot dat ik niet kan geloven dat dit fout kan gaan”, zegt Keith Richman van het online videobedrijf Defy Media tegen Bloomberg.