Test

Dit is een popup

Nieuws

Sony koopt cloudgamingdienst OnLive en trekt stekker er uit

Sony heeft de spelletjesstreamer OnLive overgekocht en kondigt meteen plannen aan om de dienst uit de lucht te halen.

De Japanse elektronicareus Sony heeft de Amerikaanse spelletjesstreamer OnLive overgekocht. Wie echter dacht dat het daarmee mogelijk zou worden om de OnLive-dienst op de PlayStation te spelen, is er aan voor de moeite. Op 30 april gaat het licht uit bij OnLive, zo laat het bedrijf op zijn site weten.

Consumenten die de Playpass-spelletjes kochten, kunnen die na die datum niet meer gebruiken. Ook de hardware (de controller en het gamesysteem om OnLive op je tv-scherm te spelen) worden vanaf dan onbruikbaar. Alleen wie die apparaten na één februari nog kocht, krijgt zijn geld terug.

[related_article id=”160734″]

OnLive was rond 2009 een van de eerste bedrijven die brood zag in het streamen van videospelletjes. Daarbij worden de berekeningen om het spel te spelen op de servers van OnLive gedaan en via internet doorgestuurd naar de spelers thuis. Op die manier kan je games die zware eisen stellen aan de hardware toch op goedkope pc’s spelen.

Op papier klonk het idee prima, maar een groot financieel succes is het nooit geworden. In 2012 werden alle werknemers ontslagen en werd het stil rond OnLive. Vorig jaar dook het bedrijf dan plots weer op, met de nieuwe dienst Cloudlift. Die was een stuk goedkoper en haakte in op het populaire Steam-platform. Via Cloudlift hoopte OnLive ook om zakelijke software naar bedrijven te streamen.

Bij de vroege investeerders in OnLive zaten onder meer smartphonemaker HTC en Belgacom. Die laatste stopte destijds zo’n 23 miljoen euro in OnLive. OnLive maakte ook gebruik van de datacenters van Belgacom om zijn diensten hier aan te bieden.

Sony nam in 2012 het concurrerende bedrijf Gaikai over en stopte die technologie in zijn PlayStation 4 en PlayStation Vita. Met de patenten van OnLive wil het zijn eigen cloudgamingdienst, die PlayStation Now gedoopt werd, verder uitbouwen.

De Japanse elektronicareus Sony heeft de Amerikaanse spelletjesstreamer OnLive overgekocht. Wie echter dacht dat het daarmee mogelijk zou worden om de OnLive-dienst op de PlayStation te spelen, is er aan voor de moeite. Op 30 april gaat het licht uit bij OnLive, zo laat het bedrijf op zijn site weten.

Consumenten die de Playpass-spelletjes kochten, kunnen die na die datum niet meer gebruiken. Ook de hardware (de controller en het gamesysteem om OnLive op je tv-scherm te spelen) worden vanaf dan onbruikbaar. Alleen wie die apparaten na één februari nog kocht, krijgt zijn geld terug.

[related_article id=”160734″]

OnLive was rond 2009 een van de eerste bedrijven die brood zag in het streamen van videospelletjes. Daarbij worden de berekeningen om het spel te spelen op de servers van OnLive gedaan en via internet doorgestuurd naar de spelers thuis. Op die manier kan je games die zware eisen stellen aan de hardware toch op goedkope pc’s spelen.

Op papier klonk het idee prima, maar een groot financieel succes is het nooit geworden. In 2012 werden alle werknemers ontslagen en werd het stil rond OnLive. Vorig jaar dook het bedrijf dan plots weer op, met de nieuwe dienst Cloudlift. Die was een stuk goedkoper en haakte in op het populaire Steam-platform. Via Cloudlift hoopte OnLive ook om zakelijke software naar bedrijven te streamen.

Bij de vroege investeerders in OnLive zaten onder meer smartphonemaker HTC en Belgacom. Die laatste stopte destijds zo’n 23 miljoen euro in OnLive. OnLive maakte ook gebruik van de datacenters van Belgacom om zijn diensten hier aan te bieden.

Sony nam in 2012 het concurrerende bedrijf Gaikai over en stopte die technologie in zijn PlayStation 4 en PlayStation Vita. Met de patenten van OnLive wil het zijn eigen cloudgamingdienst, die PlayStation Now gedoopt werd, verder uitbouwen.

gaikainieuwsonliveontspanningplaypassplaystationsonysteam

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!