Beleef 15e eeuws Brugge dankzij virtual reality
Het Historium in Brugge heeft er een troef bij. Deze lente kunnen bezoekers van de historische belevingsattractie het Brugge van de 15e eeuw beleven door een virtual reality-bril.
Het gaat voorlopig nog om een proefproject, om te onderzoeken op welke manier de VR-ervaring op termijn kan worden geïntroduceerd in het vaste parcours van het Historium. Dat biedt nu reeds een interactieve ervaring, waarbij je wordt ondergedompeld in de sfeer van het Brugge van 1435. Het gebruik van virtual reality sluit daar dus goed op aan.
[related_article id=”160734″]
Voor de hardware maakt het Historium gebruik van de tweede ontwikkelaarsversie van de Oculus Rift, de software werd ontwikkeld door Sevenedge, een digitaal mediabedrijf uit Temse. Zij hebben het Brugge van de 15e eeuw waarheidsgetrouw gereconstrueerd met computer gegenereerde beelden, inclusief historische gebouwen die sindsdien zijn afgebroken, zoals de Sint-Donaaskerk en de Waterhalle.
Virtuele tijdreis
Om de tijdreis zelf te beleven, nam ik plaats in een speciaal ingerichte booth en kreeg ik een Oculus Rift en hoofdtelefoon opgezet. De booth kan fysieke effecten nabootsen door trillingen in het zitvlak, zodat je nog meer in de beleving wordt meegesleurd. Een audiocommentaar zorgt ervoor dat je ondertussen ook nog iets bijleert.
Ik bevond mij aan boord van een groot zeilschip, op weg naar Sluis, de voorhaven van Brugge. Vandaar ging de reis verder op een kleiner bootje, door de Dampoort, het centrum van de stad in tot aan de Waterhalle. Tijdens de tocht kan je voortdurend 360° rondom kijken, en dat loont ook de moeite. De makers hebben gezorgd voor voldoende details, zodat je regelmatig verrast wordt door een grazend schaap of een vallende ton.
Hoewel de beelden CGI zijn, en de resolutie van de Oculus Rift nog altijd beter kan, doet dat weinig afbreuk aan de historische ervaring. Je krijgt tien minuten lang echt het gevoel door het Middeleeuwse Brugge te dwalen. Alleen het ontbreken van een virtueel lichaam zorgt voor een zekere disconnect in de ervaring. Sevenedge koos er voor om het lichaam achterwege te laten, omdat je op een bepaald moment as een soort god over de stad zweeft en dan zou een lichaam vreemd aanvoelen. “Het was een afweging die we moesten maken”, vertelde digital producer Nicolas Dickers.
April en mei
Wie van plan is om het Historium in april of mei te bezoeken, kan de virtual reality-beleving zelf ervaren. Omdat er voor dit proefproject maar vijf booths (en brillen) beschikbaar zijn, wordt gevraagd om vooraf online een tijdslot te reserveren.
Het Historium in Brugge heeft er een troef bij. Deze lente kunnen bezoekers van de historische belevingsattractie het Brugge van de 15e eeuw beleven door een virtual reality-bril.
Het gaat voorlopig nog om een proefproject, om te onderzoeken op welke manier de VR-ervaring op termijn kan worden geïntroduceerd in het vaste parcours van het Historium. Dat biedt nu reeds een interactieve ervaring, waarbij je wordt ondergedompeld in de sfeer van het Brugge van 1435. Het gebruik van virtual reality sluit daar dus goed op aan.
[related_article id=”160734″]
Voor de hardware maakt het Historium gebruik van de tweede ontwikkelaarsversie van de Oculus Rift, de software werd ontwikkeld door Sevenedge, een digitaal mediabedrijf uit Temse. Zij hebben het Brugge van de 15e eeuw waarheidsgetrouw gereconstrueerd met computer gegenereerde beelden, inclusief historische gebouwen die sindsdien zijn afgebroken, zoals de Sint-Donaaskerk en de Waterhalle.
Virtuele tijdreis
Om de tijdreis zelf te beleven, nam ik plaats in een speciaal ingerichte booth en kreeg ik een Oculus Rift en hoofdtelefoon opgezet. De booth kan fysieke effecten nabootsen door trillingen in het zitvlak, zodat je nog meer in de beleving wordt meegesleurd. Een audiocommentaar zorgt ervoor dat je ondertussen ook nog iets bijleert.
Ik bevond mij aan boord van een groot zeilschip, op weg naar Sluis, de voorhaven van Brugge. Vandaar ging de reis verder op een kleiner bootje, door de Dampoort, het centrum van de stad in tot aan de Waterhalle. Tijdens de tocht kan je voortdurend 360° rondom kijken, en dat loont ook de moeite. De makers hebben gezorgd voor voldoende details, zodat je regelmatig verrast wordt door een grazend schaap of een vallende ton.
Hoewel de beelden CGI zijn, en de resolutie van de Oculus Rift nog altijd beter kan, doet dat weinig afbreuk aan de historische ervaring. Je krijgt tien minuten lang echt het gevoel door het Middeleeuwse Brugge te dwalen. Alleen het ontbreken van een virtueel lichaam zorgt voor een zekere disconnect in de ervaring. Sevenedge koos er voor om het lichaam achterwege te laten, omdat je op een bepaald moment as een soort god over de stad zweeft en dan zou een lichaam vreemd aanvoelen. “Het was een afweging die we moesten maken”, vertelde digital producer Nicolas Dickers.
April en mei
Wie van plan is om het Historium in april of mei te bezoeken, kan de virtual reality-beleving zelf ervaren. Omdat er voor dit proefproject maar vijf booths (en brillen) beschikbaar zijn, wordt gevraagd om vooraf online een tijdslot te reserveren.