Test

Dit is een popup

Nieuws

In beeld: het grote probleem van Facebook

Facebook is een succesvol bedrijf. Maar het heeft één groot probleem. En één beeld zegt het helemaal.

Facebook is een fenomeen. Het is het populairste sociale netwerk ter wereld. En met Instagram en WhatsApp kon het succesvolle bedrijven binnenhalen, met als doel om de reikwijdte alleen nog maar te doen toenemen. Oprichter Mark Zuckerberg is ook een van de belangrijkste technologie-ondernemers van het moment.

Toch heeft Facebook een probleem dat hen nog zwaar parten zou kunnen spelen: mensen vertrouwen het bedrijf (en diens oprichter) voor geen haar.

Op een recent seminar, georganiseerd door KPMG, over big data liet Sander Klous (auteur van het boek "Wij zijn big data") onderstaande grafiek zien, en die zegt het helemaal:

[related_article id=”158578″]

Het vertrouwen in een bedrijf als Facebook staat op een behoorlijk laag niveau, meer bepaald het vertrouwen in het veilig stellen van persoonlijke data die aan het sociale netwerk worden overgedragen.

Op zich is dat voor Facebook misschien niet iets om zich zorgen over te maken. Wat echter wel speelt is dat gebruikers veel meer vertrouwen hebben in bedrijven als Google en Microsoft als het om persoonlijke data gaat. Bedrijven die eveneens actief zijn met technologie en social software.

Het verklaart ook waarom er zoveel ophef was, los van de inhoudelijke invulling, over de nieuwe privacyvoorwaarden bij Facebook. Onder meer het feit dat Facebook zijn gebruikers vrij nauwgezet kan volgen, bleek voor velen een probleem. Terwijl zoiets bij Google ook reeds gebeurde. Maar daar was er minder om te doen.

Overigens is Facebook niet het enige bedrijf met een imagoprobleem. Facebook is in het gezelschap van een aantal andere bedrijven. Of beter: van een hele sector. Zo staat het vertrouwen in banken en financiële instellingen (zie onder) op een historisch dieptepunt. Facebook zit in goed gezelschap.

Het is als het huizenhoge cliché: vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Het is met andere woorden makkelijker om iemands vertrouwen te schaden, dan het te verkrijgen.

Ook al lijkt – wat betreft de banksector – het vertrouwen heel langzaam terug te komen. Toch zal het nog een tijd duren vooraleer het vertrouwenspeil terug even groot is als tien jaar geleden. Ook voor Facebook wordt het een werk van lange adem.

Facebook is een fenomeen. Het is het populairste sociale netwerk ter wereld. En met Instagram en WhatsApp kon het succesvolle bedrijven binnenhalen, met als doel om de reikwijdte alleen nog maar te doen toenemen. Oprichter Mark Zuckerberg is ook een van de belangrijkste technologie-ondernemers van het moment.

Toch heeft Facebook een probleem dat hen nog zwaar parten zou kunnen spelen: mensen vertrouwen het bedrijf (en diens oprichter) voor geen haar.

Op een recent seminar, georganiseerd door KPMG, over big data liet Sander Klous (auteur van het boek "Wij zijn big data") onderstaande grafiek zien, en die zegt het helemaal:

[related_article id=”158578″]

Het vertrouwen in een bedrijf als Facebook staat op een behoorlijk laag niveau, meer bepaald het vertrouwen in het veilig stellen van persoonlijke data die aan het sociale netwerk worden overgedragen.

Op zich is dat voor Facebook misschien niet iets om zich zorgen over te maken. Wat echter wel speelt is dat gebruikers veel meer vertrouwen hebben in bedrijven als Google en Microsoft als het om persoonlijke data gaat. Bedrijven die eveneens actief zijn met technologie en social software.

Het verklaart ook waarom er zoveel ophef was, los van de inhoudelijke invulling, over de nieuwe privacyvoorwaarden bij Facebook. Onder meer het feit dat Facebook zijn gebruikers vrij nauwgezet kan volgen, bleek voor velen een probleem. Terwijl zoiets bij Google ook reeds gebeurde. Maar daar was er minder om te doen.

Overigens is Facebook niet het enige bedrijf met een imagoprobleem. Facebook is in het gezelschap van een aantal andere bedrijven. Of beter: van een hele sector. Zo staat het vertrouwen in banken en financiële instellingen (zie onder) op een historisch dieptepunt. Facebook zit in goed gezelschap.

Het is als het huizenhoge cliché: vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Het is met andere woorden makkelijker om iemands vertrouwen te schaden, dan het te verkrijgen.

Ook al lijkt – wat betreft de banksector – het vertrouwen heel langzaam terug te komen. Toch zal het nog een tijd duren vooraleer het vertrouwenspeil terug even groot is als tien jaar geleden. Ook voor Facebook wordt het een werk van lange adem.

datanieuwsprivacyvertrouwen

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!