Test

Dit is een popup

Panne iTunes en App Store kost Apple 2 miljoen dollar per uur

De downloadwinkels van Apple lagen deze week urenlang en wereldwijd plat. Dat kostte het bedrijf ongeveer twee miljoen dollar per uur.

Miljoenen Apple-fans van over de hele wereld konden gisteren geen nieuwe muziek downloaden van iTunes of software inslaan uit de App Store. De virtuele winkels in Noord-Amerika, Europa en Azië lagen allemaal plat.

De webpagina met de systeemstatus van de diverse Apple-onderdelen, die ondertussen terug op groen staat, brandde vuurrood. Vijf uur na het begin van de crash kwam Apple met een verklaring. Volgens het bedrijf was er geen derde partij of hacker in het spel, maar was de uitval te wijten aan een “interne DNS-fout”.

[related_article id=”158256″]

De crash begon rond één uur in de namiddag (onze tijd) en speelde alle Apple-gebruikers parten, zowel mensen met een iOS-apparaat als Mac-gebruikers. Meestal kregen ze een boodschap dat de webpagina’s “tijdelijk onbereikbaar” waren en konden er geen aankopen gedaan worden. Ook de Apple-winkels werden er door getroffen, zodat de bedienden opnieuw de ouderwetse betaalmethodes moesten bovenhalen.

De laatste keer dat Apple iets gelijkaardigs meemaakte was toen er een fout werd ontdekt in zijn ontwikkelaarsportaal. Die site ging toen voor verschillende weken op zwart, nadat een “indringer” had geprobeerd om er persoonlijke gegevens te stelen.

Apple draait ongeveer zes procent van zijn omzet via de App Store en iTunes. In de laatste drie maanden van dit jaar tikte die omzet af op 4,8 miljard dollar. Een snelle rekensom leert dat de uitval het bedrijf iets meer dan twee miljoen dollar per uur heeft gekost. Helemaal juist is dat cijfer wel niet, want in de zes procent omzet zitten ook de inkomsten uit Apple Pay en Beats-accessoires.

Of Apple van de financiële consequenties lang wakker zal liggen, is twijfelachtig, met de verkoop van iPhones die door het dak gaat. Voor het bedrijf is de imagoschade waarschijnlijk een stuk moeilijker te slikken.

Miljoenen Apple-fans van over de hele wereld konden gisteren geen nieuwe muziek downloaden van iTunes of software inslaan uit de App Store. De virtuele winkels in Noord-Amerika, Europa en Azië lagen allemaal plat.

De webpagina met de systeemstatus van de diverse Apple-onderdelen, die ondertussen terug op groen staat, brandde vuurrood. Vijf uur na het begin van de crash kwam Apple met een verklaring. Volgens het bedrijf was er geen derde partij of hacker in het spel, maar was de uitval te wijten aan een “interne DNS-fout”.

[related_article id=”158256″]

De crash begon rond één uur in de namiddag (onze tijd) en speelde alle Apple-gebruikers parten, zowel mensen met een iOS-apparaat als Mac-gebruikers. Meestal kregen ze een boodschap dat de webpagina’s “tijdelijk onbereikbaar” waren en konden er geen aankopen gedaan worden. Ook de Apple-winkels werden er door getroffen, zodat de bedienden opnieuw de ouderwetse betaalmethodes moesten bovenhalen.

De laatste keer dat Apple iets gelijkaardigs meemaakte was toen er een fout werd ontdekt in zijn ontwikkelaarsportaal. Die site ging toen voor verschillende weken op zwart, nadat een “indringer” had geprobeerd om er persoonlijke gegevens te stelen.

Apple draait ongeveer zes procent van zijn omzet via de App Store en iTunes. In de laatste drie maanden van dit jaar tikte die omzet af op 4,8 miljard dollar. Een snelle rekensom leert dat de uitval het bedrijf iets meer dan twee miljoen dollar per uur heeft gekost. Helemaal juist is dat cijfer wel niet, want in de zes procent omzet zitten ook de inkomsten uit Apple Pay en Beats-accessoires.

Of Apple van de financiële consequenties lang wakker zal liggen, is twijfelachtig, met de verkoop van iPhones die door het dak gaat. Voor het bedrijf is de imagoschade waarschijnlijk een stuk moeilijker te slikken.

app storeapplednsitunesnieuwsontspanningpanne

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!