Test

Dit is een popup

Belgische start-ups maken het mooie weer in de VS

Het was een opmerkelijke dag voor Belgische start-ups in de Verenigde Staten, met het ene na het andere heuglijke bericht uit Silicon Valley.

Heel wat Belgische start-ups trekken met hun idee of product naar de Verenigde Staten om het mooie weer te gaan maken in Silicon Valley. Met succes, zo blijkt. Vandaag kwam het ene na het andere heuglijke bericht van over de oceaan gewaaid.

Sparkcentral

De jonge Limburger Davy Kestens trok in 2011 naar Silicon Valley om zijn bedrijf Sparkcentral, voorheen Twitspark, op te richten. Sparkcentral ontwikkelt software waarmee bedrijven sociale media efficiënter kunnen inzetten om met hun klanten te communiceren. In een eerste kapitaalronde in 2012 wist het bedrijf 1,1 miljoen dollar op te halen bij Amerikaanse investeerders, gevolg door een tweede ronde in 2013 waarbij nog eens 4,5 miljoen dollar werd opgehaald.

Vandaag schrijft De Tijd dat durfkapitalisten nog eens 12 miljoen dollar in het bedrijf pompen, wat de teller op een totaal van 17,6 miljoen dollar brengt. Kestens wil met dat geld zijn bedrijf een versnelling hoger schakelen en de diensten uitbreiden tot een totaalpakket met ondersteuning voor alle kanalen waarlangs klantenrelaties kunnen worden opgebouwd.

Datacamp

Datacamp is een Leuvense start-up die online lessen biedt over big data en statistisch programmeren. Een gat in de markt, want terwijl de groei van big data alleen maar toeneemt, ontbreekt het veel bedrijven aan de nodige kennis om die data goed te benutten. De lessen die Datacamp aanbiedt, worden momenteel opgesteld door experts van verschillende universiteiten.

De start-up werd nu geselecteerd voor het Amerikaanse ‘Techstars’-programma, en ruilt de Belgische studentenstad in voor de Verenigde Staten. Dat meldt De Tijd. Start-ups die voor dat programma worden geselecteerd, krijgen begeleiding van enkele mentors en een startkapitaal van 118.000 dollar, met het vooruitzicht op een grotere kapitaalronde na drie maanden. De selectie voor het ‘Techstars’-programma is al een prestatie op zich. Per applicatieronde worden maar tien kandidaten effectief geselecteerd, op een totaal van ongeveer duizend start-ups.

Cubigo

Ook Google gaat op regelmatige basis op zoek naar de next big thing. Elk jaar nodigt de internetreus een clubje van 15 bedrijfsleiders van beloftevolle start-ups uit voor BlackBox Connect, een veertiendaagse bootcamp voor techstart-ups. Dit jaar is daar voor de allereerste keer een Belgisch bedrijfje bij, meldt Belga.

Op 8 februari trekt Geert Houben, CEO van de Hasseltse spin-off Aristoco, naar Silicon Valley om zijn zorgplatform Cubigo voor te stellen aan investeerders, resellers, experten en andere technologiebedrijven. Cubigo is een softwareplatform dat draait op tablets, en zorgbehoevenden in staat stelt om via eenvoudige icoontjes bijvoorbeeld een videogesprek met de dokter op te starten, thuiszorg te contacteren of een maaltijdkeuze door te geven.

Weg uit België

Voor heel wat Belgische techstart-ups voelt een verhuis naar de Verenigde Staten als een noodzakelijke stap om hun bedrijf verder uit te bouwen. Er heerst in Silicon Valley nu eenmaal een beter klimaat voor jonge ondernemers, weet Yoeri Roels, mede-oprichter van de start-up Yambla, een soort Facebook voor goede ideeën.

“De [Belgische] overheid creëert een klimaat dat jonge ondernemers afschrikt. Toen we ons bedrijf opstartten was het allereerste dat ik van de officiële instanties kreeg een aanslagbrief voor belastingen. Niet alleen in België maar in bijna heel Europa moet men beter luisteren naar de jonge innovators. Overheden willen bedrijven zo halsstarrig in het eigen land houden, dat ze net een omgekeerd effect creëren. Start-ups vluchten naar Amerika en er bestaan geen prikkels om hen terug te lokken”, zei Roels enkele maanden geleden in een interview met ZDNet.

Heel wat Belgische start-ups trekken met hun idee of product naar de Verenigde Staten om het mooie weer te gaan maken in Silicon Valley. Met succes, zo blijkt. Vandaag kwam het ene na het andere heuglijke bericht van over de oceaan gewaaid.

Sparkcentral

De jonge Limburger Davy Kestens trok in 2011 naar Silicon Valley om zijn bedrijf Sparkcentral, voorheen Twitspark, op te richten. Sparkcentral ontwikkelt software waarmee bedrijven sociale media efficiënter kunnen inzetten om met hun klanten te communiceren. In een eerste kapitaalronde in 2012 wist het bedrijf 1,1 miljoen dollar op te halen bij Amerikaanse investeerders, gevolg door een tweede ronde in 2013 waarbij nog eens 4,5 miljoen dollar werd opgehaald.

Vandaag schrijft De Tijd dat durfkapitalisten nog eens 12 miljoen dollar in het bedrijf pompen, wat de teller op een totaal van 17,6 miljoen dollar brengt. Kestens wil met dat geld zijn bedrijf een versnelling hoger schakelen en de diensten uitbreiden tot een totaalpakket met ondersteuning voor alle kanalen waarlangs klantenrelaties kunnen worden opgebouwd.

Datacamp

Datacamp is een Leuvense start-up die online lessen biedt over big data en statistisch programmeren. Een gat in de markt, want terwijl de groei van big data alleen maar toeneemt, ontbreekt het veel bedrijven aan de nodige kennis om die data goed te benutten. De lessen die Datacamp aanbiedt, worden momenteel opgesteld door experts van verschillende universiteiten.

De start-up werd nu geselecteerd voor het Amerikaanse ‘Techstars’-programma, en ruilt de Belgische studentenstad in voor de Verenigde Staten. Dat meldt De Tijd. Start-ups die voor dat programma worden geselecteerd, krijgen begeleiding van enkele mentors en een startkapitaal van 118.000 dollar, met het vooruitzicht op een grotere kapitaalronde na drie maanden. De selectie voor het ‘Techstars’-programma is al een prestatie op zich. Per applicatieronde worden maar tien kandidaten effectief geselecteerd, op een totaal van ongeveer duizend start-ups.

Cubigo

Ook Google gaat op regelmatige basis op zoek naar de next big thing. Elk jaar nodigt de internetreus een clubje van 15 bedrijfsleiders van beloftevolle start-ups uit voor BlackBox Connect, een veertiendaagse bootcamp voor techstart-ups. Dit jaar is daar voor de allereerste keer een Belgisch bedrijfje bij, meldt Belga.

Op 8 februari trekt Geert Houben, CEO van de Hasseltse spin-off Aristoco, naar Silicon Valley om zijn zorgplatform Cubigo voor te stellen aan investeerders, resellers, experten en andere technologiebedrijven. Cubigo is een softwareplatform dat draait op tablets, en zorgbehoevenden in staat stelt om via eenvoudige icoontjes bijvoorbeeld een videogesprek met de dokter op te starten, thuiszorg te contacteren of een maaltijdkeuze door te geven.

Weg uit België

Voor heel wat Belgische techstart-ups voelt een verhuis naar de Verenigde Staten als een noodzakelijke stap om hun bedrijf verder uit te bouwen. Er heerst in Silicon Valley nu eenmaal een beter klimaat voor jonge ondernemers, weet Yoeri Roels, mede-oprichter van de start-up Yambla, een soort Facebook voor goede ideeën.

“De [Belgische] overheid creëert een klimaat dat jonge ondernemers afschrikt. Toen we ons bedrijf opstartten was het allereerste dat ik van de officiële instanties kreeg een aanslagbrief voor belastingen. Niet alleen in België maar in bijna heel Europa moet men beter luisteren naar de jonge innovators. Overheden willen bedrijven zo halsstarrig in het eigen land houden, dat ze net een omgekeerd effect creëren. Start-ups vluchten naar Amerika en er bestaan geen prikkels om hen terug te lokken”, zei Roels enkele maanden geleden in een interview met ZDNet.

cubigodatacampnieuwssilicon valleysparkcentralstart-up

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!