Nissan werkt met NASA aan zelfrijdende auto
Nissan en NASA werpen zich samen op de ontwikkeling van zelfrijdende wagens. Dat maakte beide organisaties bekend in een gezamenlijke verklaring. De Japanse autobouwer en het Ames onderzoekscentrum van NASA sloten een onderzoeksovereenkomst af die vijf jaar in beslag zal nemen. Het is de bedoeling dat het onderzoek leidt tot commerciële autonome auto’s.
Autobouwers lijken de evolutie naar elektrische wagens hand in hand te laten gaan met een technologische revolutie. Zo demonstreerde Audi vorige week nog de haalbaarheid van een automatische piloot, is ook Tesla daar mee bezig en stelde Mercedes-Benz een autonome conceptwagen voor op CES.
Computers op wielen
Auto’s en computers lijken steeds dichter naar elkaar toe te groeien, dat bleek meer dan ooit op de beurs in Las Vegas. Nvidia stelde een nieuwe chip voor speciaal voor auto’s en Audi lijkt zich zelfs op het smartwatchdomein te begeven. Dat internetgigant Google bovendien een belangrijke speler is in de ontwikkeling van een slimme wagen weten we al langer.
De samenwerking met NASA zal Nissan ongetwijfeld een voordeel bieden. De fabrikant doet het nu al niet slecht: de Leaf is één van de weinige volledig van nul ontwikkelde elektrische auto’s, en naar bovendien de meest verkochte. NASA van zijn kant heeft ook ervaring met computergestuurd rijden. Niet op onze autosnelwegen, maar op Mars, waar, toegegeven, iets minder verkeer rondrijdt. NASA zal dus ook profiteren van nieuwe autonome technologieën.
Nissan en NASA werpen zich samen op de ontwikkeling van zelfrijdende wagens. Dat maakte beide organisaties bekend in een gezamenlijke verklaring. De Japanse autobouwer en het Ames onderzoekscentrum van NASA sloten een onderzoeksovereenkomst af die vijf jaar in beslag zal nemen. Het is de bedoeling dat het onderzoek leidt tot commerciële autonome auto’s.
Autobouwers lijken de evolutie naar elektrische wagens hand in hand te laten gaan met een technologische revolutie. Zo demonstreerde Audi vorige week nog de haalbaarheid van een automatische piloot, is ook Tesla daar mee bezig en stelde Mercedes-Benz een autonome conceptwagen voor op CES.
Computers op wielen
Auto’s en computers lijken steeds dichter naar elkaar toe te groeien, dat bleek meer dan ooit op de beurs in Las Vegas. Nvidia stelde een nieuwe chip voor speciaal voor auto’s en Audi lijkt zich zelfs op het smartwatchdomein te begeven. Dat internetgigant Google bovendien een belangrijke speler is in de ontwikkeling van een slimme wagen weten we al langer.
De samenwerking met NASA zal Nissan ongetwijfeld een voordeel bieden. De fabrikant doet het nu al niet slecht: de Leaf is één van de weinige volledig van nul ontwikkelde elektrische auto’s, en naar bovendien de meest verkochte. NASA van zijn kant heeft ook ervaring met computergestuurd rijden. Niet op onze autosnelwegen, maar op Mars, waar, toegegeven, iets minder verkeer rondrijdt. NASA zal dus ook profiteren van nieuwe autonome technologieën.