Test

Dit is een popup

Zeven tips om je website bovenaan in Google te krijgen

Google hanteert voor zijn zoekresultaten meer dan 200 parameters. Wij sommen de belangrijkste op, naar aanleiding van onze training over SEO op 30/1.

Je website moet gevonden worden, vooral dan in een zoekmachine als Google. Voor het bepalen van de zoekresultaten hanteert Google ongeveer 200 parameters. Een aantal vuistregels, naar aanleiding van onze training "SEO voor tekstschrijvers" op 30/1.

Het verschil is bekend. Bij SEO of Search Engine Optimization tracht je hoog te eindigen in de natuurlijke zoekresultaten. Bij SEA (Search Engine Advertising) mik je op advertenties. SEO is gratis, al vergt het een constante inspanning. Voor SEA betaal je via een pay per click-model. Daar waar SEO dus een constante race of marathon betreft, is SEA telkens een tijdelijke campagne of sprint.

[related_article id=”158901″]

SEO is op zich erg divers. Maar met deze vuistregels kom je een heel eind. Google analyseert voortdurend alle content op internet en probeert aan de hand van een resem factoren te achterhalen waar deze content over gaat en hoeveel die content waard is.

Wil je dat jouw e-shop wordt gevonden, dan zal je er om te beginnen al voor moeten zorgen dat je webpagina’s geoptimaliseerd zijn voor bepaalde zoekwoorden. Waarmee we meteen zijn aanbeland bij de eerste vuistregel.

1. Kies de juiste woorden

Elk woord kan een zoekwoord zijn, en dus moet je jouw website zo inrichten dat hij gevonden kan worden op bepaalde zoekwoorden. Vraag je dus af wat de kern van je website is: op welk gebied wil je autoriteit claimen en onderscheid maken ten opzichte van anderen? Met andere woorden: welke zoekwoorden zijn relevant voor je site?

Er bestaan verschillende hulpprogramma’s waarmee je de zoekwoorden kan vinden die bepalend kunnen zijn voor een hoge positie van je site. Zulke programma’s, zoals Googles Hulpprogramma voor Zoekwoorden, dat onderdeel is van Google Adwords, geven inzage in zoekwoordsuggesties, maar ook in het zoekvolume in een bepaalde periode.

Je zet de relevante termen woorden overigens ook best in je URL’s. Zo verwacht je bij een url als www.pagina.net/promoties.html een site met promoties als thema.

2. Wees uniek

Een site zonder content is leeg en zal daardoor niet of slecht vindbaar zijn. De content moet niet alleen relevant, maar ook uniek zijn. Vaak zie je dat er bij derden content "geleend" wordt om de eigen site aan te vullen.

Dit zorgt er ook voor dat heel wat van de teksten op jouw site ‘duplicate’ content wordt, waardoor de pagina minder kans maakt om hoog te scoren binnen Google.

3. Omschrijf uw pagina’s

De metasectie met titel en beschrijving van een e-shop wordt al te vaak over het hoofd gekeken. In dit deel worden de titel van de pagina en de omschrijving opgenomen. Die informatie staat eigenlijk los van de eigenlijke content. Je kan hier wervende en bondige teksten invullen, zodat mensen sneller op jouw site zullen klikken in Google.

4. Link en laat linken

Om hoog te eindigen in de zoekresultaten van Google, is het belangrijk dat andere sites naar de jouwe verwijzen. Hoe belangrijker de site die naar de jouwe verwijst, hoe groter de impact op de vindbaarheid van je site in Google.
Wanneer de verwijzing ook nog eens bestaat uit de gewenste zoekwoorden in combinatie met een passende ankertekst, wordt Google helemaal blij.

5. Foto-onderschriften

Niet alleen je tekst zorgt ervoor dat je hoog scoort in Google, er zijn nog wel enkele factoren die een invloed hebben. Denk maar aan afbeeldingen. Op elke e-shop zijn ze wel te vinden, maar jammer genoeg worden die zelden gebruikt om Google te verleiden.

Daarvoor maak je gebruik van de zogenaamde Alt-tag, waarin staat wat er op de afbeelding te zien is. Is die ingevuld, dan hoort die afbeelding bij de content. Ook een goede regel is je afbeeldingen een relevante naam te geven.

6. Techniek op punt

Meer dan vroeger let Google op technische zaken, zoals: hoe snel een site laadt, hoe weinig broken links een e-shop telt en hoe proper de code is. Een opdracht voor je technische verantwoordelijke dus.

7. Hou vol

Een goede website of e-shop breidt dagelijks uit en krijgt in de regel meer pagina"s met unieke content. Als een site weinig tot niets nieuws te bieden heeft, dan zal de zoekmachine na een tijd beseffen dat hij niet vaak moet langskomen om de site te doorspitten. Daardoor eindigt hij na verloop van tijd ook lager.

Op 30 januari organiseren Smart Business Strategies en ZDNet een training "SEO voor tekstschrijvers" waarbij we verder ingaan op deze materie. Op deze website krijg je daar alle informatie over. 

Je website moet gevonden worden, vooral dan in een zoekmachine als Google. Voor het bepalen van de zoekresultaten hanteert Google ongeveer 200 parameters. Een aantal vuistregels, naar aanleiding van onze training "SEO voor tekstschrijvers" op 30/1.

Het verschil is bekend. Bij SEO of Search Engine Optimization tracht je hoog te eindigen in de natuurlijke zoekresultaten. Bij SEA (Search Engine Advertising) mik je op advertenties. SEO is gratis, al vergt het een constante inspanning. Voor SEA betaal je via een pay per click-model. Daar waar SEO dus een constante race of marathon betreft, is SEA telkens een tijdelijke campagne of sprint.

[related_article id=”158901″]

SEO is op zich erg divers. Maar met deze vuistregels kom je een heel eind. Google analyseert voortdurend alle content op internet en probeert aan de hand van een resem factoren te achterhalen waar deze content over gaat en hoeveel die content waard is.

Wil je dat jouw e-shop wordt gevonden, dan zal je er om te beginnen al voor moeten zorgen dat je webpagina’s geoptimaliseerd zijn voor bepaalde zoekwoorden. Waarmee we meteen zijn aanbeland bij de eerste vuistregel.

1. Kies de juiste woorden

Elk woord kan een zoekwoord zijn, en dus moet je jouw website zo inrichten dat hij gevonden kan worden op bepaalde zoekwoorden. Vraag je dus af wat de kern van je website is: op welk gebied wil je autoriteit claimen en onderscheid maken ten opzichte van anderen? Met andere woorden: welke zoekwoorden zijn relevant voor je site?

Er bestaan verschillende hulpprogramma’s waarmee je de zoekwoorden kan vinden die bepalend kunnen zijn voor een hoge positie van je site. Zulke programma’s, zoals Googles Hulpprogramma voor Zoekwoorden, dat onderdeel is van Google Adwords, geven inzage in zoekwoordsuggesties, maar ook in het zoekvolume in een bepaalde periode.

Je zet de relevante termen woorden overigens ook best in je URL’s. Zo verwacht je bij een url als www.pagina.net/promoties.html een site met promoties als thema.

2. Wees uniek

Een site zonder content is leeg en zal daardoor niet of slecht vindbaar zijn. De content moet niet alleen relevant, maar ook uniek zijn. Vaak zie je dat er bij derden content "geleend" wordt om de eigen site aan te vullen.

Dit zorgt er ook voor dat heel wat van de teksten op jouw site ‘duplicate’ content wordt, waardoor de pagina minder kans maakt om hoog te scoren binnen Google.

3. Omschrijf uw pagina’s

De metasectie met titel en beschrijving van een e-shop wordt al te vaak over het hoofd gekeken. In dit deel worden de titel van de pagina en de omschrijving opgenomen. Die informatie staat eigenlijk los van de eigenlijke content. Je kan hier wervende en bondige teksten invullen, zodat mensen sneller op jouw site zullen klikken in Google.

4. Link en laat linken

Om hoog te eindigen in de zoekresultaten van Google, is het belangrijk dat andere sites naar de jouwe verwijzen. Hoe belangrijker de site die naar de jouwe verwijst, hoe groter de impact op de vindbaarheid van je site in Google.
Wanneer de verwijzing ook nog eens bestaat uit de gewenste zoekwoorden in combinatie met een passende ankertekst, wordt Google helemaal blij.

5. Foto-onderschriften

Niet alleen je tekst zorgt ervoor dat je hoog scoort in Google, er zijn nog wel enkele factoren die een invloed hebben. Denk maar aan afbeeldingen. Op elke e-shop zijn ze wel te vinden, maar jammer genoeg worden die zelden gebruikt om Google te verleiden.

Daarvoor maak je gebruik van de zogenaamde Alt-tag, waarin staat wat er op de afbeelding te zien is. Is die ingevuld, dan hoort die afbeelding bij de content. Ook een goede regel is je afbeeldingen een relevante naam te geven.

6. Techniek op punt

Meer dan vroeger let Google op technische zaken, zoals: hoe snel een site laadt, hoe weinig broken links een e-shop telt en hoe proper de code is. Een opdracht voor je technische verantwoordelijke dus.

7. Hou vol

Een goede website of e-shop breidt dagelijks uit en krijgt in de regel meer pagina"s met unieke content. Als een site weinig tot niets nieuws te bieden heeft, dan zal de zoekmachine na een tijd beseffen dat hij niet vaak moet langskomen om de site te doorspitten. Daardoor eindigt hij na verloop van tijd ook lager.

Op 30 januari organiseren Smart Business Strategies en ZDNet een training "SEO voor tekstschrijvers" waarbij we verder ingaan op deze materie. Op deze website krijg je daar alle informatie over. 

businessdigital commercee-shopgooglehelpitprofessionalSEOsmart businesssmartbusinesstrendsentipswebshopwinkelzakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!