Test

Dit is een popup

Nieuws

Vijf uitdagingen voor Android in 2015

Het mobiele landschap verandert en Android zal mee moeten evolueren om zich te wapenen tegen de uitdagingen die het nieuwe jaar brengt.twee jaar

Android is dan wel geen bedrijf zoals Apple of Microsoft, maar het is wel het populairste mobiele platform dat er vandaag bestaat. Het systeem staat echter onder druk, niet alleen van Apple en Microsoft, maar ook door externe uitdagingen zoals malware.

Dit zijn de vijf voornaamste uitdagingen voor Android in het komende jaar.

[related_article id=”158901″]

1. Updates en beveiliging

De fragmentatie van Android zorgt voor een broeihaard aan kwetsbaarheden en onveilige toestellen. Heel wat Androidtoestellen krijgen nooit een update te zien omdat die updates eerst via de hardwarebouwers en/of operatoren moeten passeren. De enige manier om te garanderen dat je vitale updates ontvangt, is door voor een Nexus-toestel te kiezen.

Er moet iets veranderen. Ofwel moet Google de hardwarebouwers en operatoren aanmoedigen om het updateproces te stroomlijnen, ofwel moeten ze er in Mountain View voor kiezen om beveiligingsupdates rechtstreeks naar alle Androidtoestellen uit te rollen, zonder de tussenpartij.

2. Differentiatie

Elk jaar komen er tientallen nieuwe Androidsmartphones en -tablets op de markt. Is het je ook al opgevallen hoe hard die allemaal op elkaar lijken? Het doet terugdenken aan de pc-markt aan het begin van de jaren 2000.

De toestellen zien er hetzelfde uit, ze voelen hetzelfde aan, en in essentie werken ze allemaal hetzelfde. Als ze zich van elkaar onderscheiden, dan is dat voornamelijk met functionaliteiten die eerder als een gimmick aanvoelen dan echt meerwaarde bieden. Om de consument geïnteresseerd te houden in nieuwe toestellen, moeten fabrikanten origineel uit de hoek komen.

3. Wearables

De aanzet was er al in 2014, maar wearables zullen in het komende jaar alleen maar nog meer alomtegenwoordig worden. Googles besturingssysteem heeft hier veel potentieel, maar de Android Wear-horloges die we tot nog toe gezien hebben, konden ons nog niet helemaal overtuigen.

Het risico bestaat dat hardwarefabrikanten de markt zullen overspoelen met apparaten die nagenoeg identiek zijn, met uitzondering van de merknaam die erop prijkt. De bijhorende prijsoorlog zorgt ervoor dat innovatie nog verder de kop wordt ingedrukt. Het resultaat? Smartwatches en andere wearables die niet innovatief zijn, en dat zou nefast zijn voor het Android Wear-platform.

4. Verloren strijd op de zakelijke markt

Met de aankondiging van de samenwerking tussen Apple en IBM om samen mobiele producten te ontwikkelen voor de zakelijke markt, blijft er voor Android nog weinig speelruimte over. De samenwerking is natuurlijk ook slecht nieuws voor Microsoft dat zijn eigen mobiele ambities heeft, maar vooral Android krijgt de klappen. Google zal eens diep moeten nadenken over waarom het hier precies de boot heeft gemist.

5. Androidgebruikers geven geen geld uit

iOS-gebruikers geven vier keer meer geld uit dan hun Androidtegenhangers. Daar zijn een aantal redenen voor, maar het komt er vooral op neer dat Androidgebruikers gemiddeld genomen meer op hun geld (moeten) letten. Android is dominant in landen met lage inkomens en de telefoons zijn goedkoper, wat aantrekkelijk is voor mensen met een beperkt budget. Wie een iPhone koopt, zit er over het algemeen niet mee in om iets meer uit te geven. Dat Androidgebruikers de vinger op de knip houden is problematisch, gezien het platform probeert uit te breiden naar nieuwe markten zoals wearables en huisautomatisering.

Android is dan wel geen bedrijf zoals Apple of Microsoft, maar het is wel het populairste mobiele platform dat er vandaag bestaat. Het systeem staat echter onder druk, niet alleen van Apple en Microsoft, maar ook door externe uitdagingen zoals malware.

Dit zijn de vijf voornaamste uitdagingen voor Android in het komende jaar.

[related_article id=”158901″]

1. Updates en beveiliging

De fragmentatie van Android zorgt voor een broeihaard aan kwetsbaarheden en onveilige toestellen. Heel wat Androidtoestellen krijgen nooit een update te zien omdat die updates eerst via de hardwarebouwers en/of operatoren moeten passeren. De enige manier om te garanderen dat je vitale updates ontvangt, is door voor een Nexus-toestel te kiezen.

Er moet iets veranderen. Ofwel moet Google de hardwarebouwers en operatoren aanmoedigen om het updateproces te stroomlijnen, ofwel moeten ze er in Mountain View voor kiezen om beveiligingsupdates rechtstreeks naar alle Androidtoestellen uit te rollen, zonder de tussenpartij.

2. Differentiatie

Elk jaar komen er tientallen nieuwe Androidsmartphones en -tablets op de markt. Is het je ook al opgevallen hoe hard die allemaal op elkaar lijken? Het doet terugdenken aan de pc-markt aan het begin van de jaren 2000.

De toestellen zien er hetzelfde uit, ze voelen hetzelfde aan, en in essentie werken ze allemaal hetzelfde. Als ze zich van elkaar onderscheiden, dan is dat voornamelijk met functionaliteiten die eerder als een gimmick aanvoelen dan echt meerwaarde bieden. Om de consument geïnteresseerd te houden in nieuwe toestellen, moeten fabrikanten origineel uit de hoek komen.

3. Wearables

De aanzet was er al in 2014, maar wearables zullen in het komende jaar alleen maar nog meer alomtegenwoordig worden. Googles besturingssysteem heeft hier veel potentieel, maar de Android Wear-horloges die we tot nog toe gezien hebben, konden ons nog niet helemaal overtuigen.

Het risico bestaat dat hardwarefabrikanten de markt zullen overspoelen met apparaten die nagenoeg identiek zijn, met uitzondering van de merknaam die erop prijkt. De bijhorende prijsoorlog zorgt ervoor dat innovatie nog verder de kop wordt ingedrukt. Het resultaat? Smartwatches en andere wearables die niet innovatief zijn, en dat zou nefast zijn voor het Android Wear-platform.

4. Verloren strijd op de zakelijke markt

Met de aankondiging van de samenwerking tussen Apple en IBM om samen mobiele producten te ontwikkelen voor de zakelijke markt, blijft er voor Android nog weinig speelruimte over. De samenwerking is natuurlijk ook slecht nieuws voor Microsoft dat zijn eigen mobiele ambities heeft, maar vooral Android krijgt de klappen. Google zal eens diep moeten nadenken over waarom het hier precies de boot heeft gemist.

5. Androidgebruikers geven geen geld uit

iOS-gebruikers geven vier keer meer geld uit dan hun Androidtegenhangers. Daar zijn een aantal redenen voor, maar het komt er vooral op neer dat Androidgebruikers gemiddeld genomen meer op hun geld (moeten) letten. Android is dominant in landen met lage inkomens en de telefoons zijn goedkoper, wat aantrekkelijk is voor mensen met een beperkt budget. Wie een iPhone koopt, zit er over het algemeen niet mee in om iets meer uit te geven. Dat Androidgebruikers de vinger op de knip houden is problematisch, gezien het platform probeert uit te breiden naar nieuwe markten zoals wearables en huisautomatisering.

2015Androidgooglenieuwsuitdagingenvooruitblik

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!