Test

Dit is een popup

Nieuws

iPadverkoop daalt fors: tablethype voorbij?

De tabletverkoop stijgt dit jaar met slechts 7,2 procent, tegenover 52,5 procent in 2013. De initiële hype lijkt daarmee voorbij.

De tablet-boom loopt op z’n laatste benen, nu ook de verkoop van Apples dominante iPad sterk terugloopt.

De groei in de tabletmarkt in z’n geheel loopt al een tijdje terug. Voor dit jaar zal de groei nog slechts 7,2 procent bedragen, terwijl dat vorig jaar nog 52,5 procent was, volgens cijfers van onderzoeksfirma IDC.

[related_article id=”158256″]

In totaal zullen er dit jaar 235,7 miljoen tablets verscheept worden. In die cijfers zijn ook hybrides die in eerste instantie gemaakt zijn voor gebruik als tablets meegerekend. Hun stijging bedroeg nog maar 4 procent.

Twee oorzaken
Er zijn twee hoofdredenen voor deze terugloop. Ten eerste komen veel consumenten en zeker bedrijven erachter dat ze nog steeds volwaardige softwaretoepassingen nodig hebben die op pc’s draaien, wat meteen ook de recente heropflakkering in de pc-verkoop verklaart.

Daarnaast zijn gebruikers ook gewoon tevreden met hun tablets, waardoor ze de toestellen langer blijven gebruiken dan eerst verwacht – vaak tot drie jaar of langer, zegt IDC. Software blijft lang draaien op oudere toestellen, en veel casual gebruikers hebben niet meteen een reden om te upgraden.

De verkoop van Apples iPads was al een paar kwartalen aan het dalen, maar steeg in het laatste kwartaal weer licht. Voor het volledige jaar 2014 berekent IDC in totaal 64,7 miljoen verkochte toestellen, 12,7 procent minder dan vorig jaar.

iPad naar de werkvloer
Apple hoopt zelf dat ze hun groeicijfers weer zullen opkrikken door de recente deal met IBM, die de iPad groot moet maken op de werkvloer.

Wel is ondertussen duidelijk dat Apple marktaandeel verliest ten voordele van Android- en Windows-tablets, die dit jaar met respectievelijk 16 en 67,3 procent stijgen, goed voor 159,5 en 10,9 miljoen verkochte toestellen.

IDC voorspelt dat de tabletmarkt tot 2018 langzaamaan zal blijven krimpen, tot een groeipercentage van 5,4 procent per jaar. Hoewel de impact van Windows 10, Googles besturingssystemen en Apples groeiende productengamma op die cijfers erg groot kan zijn.

De tablet-boom loopt op z’n laatste benen, nu ook de verkoop van Apples dominante iPad sterk terugloopt.

De groei in de tabletmarkt in z’n geheel loopt al een tijdje terug. Voor dit jaar zal de groei nog slechts 7,2 procent bedragen, terwijl dat vorig jaar nog 52,5 procent was, volgens cijfers van onderzoeksfirma IDC.

[related_article id=”158256″]

In totaal zullen er dit jaar 235,7 miljoen tablets verscheept worden. In die cijfers zijn ook hybrides die in eerste instantie gemaakt zijn voor gebruik als tablets meegerekend. Hun stijging bedroeg nog maar 4 procent.

Twee oorzaken
Er zijn twee hoofdredenen voor deze terugloop. Ten eerste komen veel consumenten en zeker bedrijven erachter dat ze nog steeds volwaardige softwaretoepassingen nodig hebben die op pc’s draaien, wat meteen ook de recente heropflakkering in de pc-verkoop verklaart.

Daarnaast zijn gebruikers ook gewoon tevreden met hun tablets, waardoor ze de toestellen langer blijven gebruiken dan eerst verwacht – vaak tot drie jaar of langer, zegt IDC. Software blijft lang draaien op oudere toestellen, en veel casual gebruikers hebben niet meteen een reden om te upgraden.

De verkoop van Apples iPads was al een paar kwartalen aan het dalen, maar steeg in het laatste kwartaal weer licht. Voor het volledige jaar 2014 berekent IDC in totaal 64,7 miljoen verkochte toestellen, 12,7 procent minder dan vorig jaar.

iPad naar de werkvloer
Apple hoopt zelf dat ze hun groeicijfers weer zullen opkrikken door de recente deal met IBM, die de iPad groot moet maken op de werkvloer.

Wel is ondertussen duidelijk dat Apple marktaandeel verliest ten voordele van Android- en Windows-tablets, die dit jaar met respectievelijk 16 en 67,3 procent stijgen, goed voor 159,5 en 10,9 miljoen verkochte toestellen.

IDC voorspelt dat de tabletmarkt tot 2018 langzaamaan zal blijven krimpen, tot een groeipercentage van 5,4 procent per jaar. Hoewel de impact van Windows 10, Googles besturingssystemen en Apples groeiende productengamma op die cijfers erg groot kan zijn.

2014analyseAndroidapplecijfersdalinggroeiidcipadmobielnieuwsrapporttabletverkoopWindows

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!