Spelletjes in App Store zijn niet meer gratis
Free klinkt aanlokkelijk, maar mobiele spelletjes zijn zelden echt gratis.
Freemium is het mooie woord voor de Candy Crush Saga’s en de Clash of Titans van deze wereld. De download is gratis, maar wie niet lang wil wachten om voortgang te maken in het spel wordt aangemaand om echte euro’s uit te geven voor virtuele munten. Microtransacties noemen ze dat, maar vele kleintjes maken één grote en voor je het weet is je rekening geplunderd.
[related_article id=”158256″]
Gratis is het toverwoord dat mensen de games laat downloaden. De meeste van de freemiumgames zijn opgebouwd volgens een bepaald stramien. Aanvankelijk zijn ze echt gratis, maar hoe meer je ze speelt, hoe langer je moet wachten en hoe groter de druk wordt om echt geld uit te geven.
Voor kleine verwezenlijkingen krijg je snel beloningen, en er is altijd een nieuw doel dat net buiten bereik ligt. De spelletjes spelen in op de werking van het menselijk brein. Je denkt dat ze leuk zijn, maar eigenlijk zijn ze dat (meestal) niet.
Verslaving
Freemium leidt vandaag steeds meer tot controverse. Nietsvermoedende kinderen geven per ongeluk honderden euro’s uit met de creditcard van hun ouders, en gemakkelijk vatbare slachtoffers raken verslaafd. Dat die spelletjes eenvoudig te maken zijn en vooral bestaan om geld op te brengen is, mede door het label gratis, niet helemaal duidelijk.
Een recente aflevering van de populaire cartoonreeks South Park, getiteld Freemium isn’t Free, stelde de geldklopperij aan de kaak en het lijkt erop dat de sensibilisering haar vruchten heeft afgeworpen.
Apple, dat zoals steeds een uitgebreide controle over zijn winkel wil voorleggen, besloot immers om het label Gratis (Free) te vervangen door Get. Een kleine aanpassing, die op haar minst een stap in de goede richting is. Op Android bestaat een dergelijke regeling al langer. Daar krijg je de optie Install, wat eveneens beter is dan het aantrekkelijke Gratis. Beide appwinkels maken bovendien duidelijk dat een applicatie in-app-aankopen aanbiedt.
Of kinderen en kwetsbare personen minder geneigd gaan zijn om honderden euro’s aan virtueel geld te besteden om een virtueel huis te kopen waarna je alleen wordt aangemaand om een groter huis te kopen, is afwachten. Maar er zit beweging in de zaak en dat is alleen maar toe te juichen.
Free klinkt aanlokkelijk, maar mobiele spelletjes zijn zelden echt gratis.
Freemium is het mooie woord voor de Candy Crush Saga’s en de Clash of Titans van deze wereld. De download is gratis, maar wie niet lang wil wachten om voortgang te maken in het spel wordt aangemaand om echte euro’s uit te geven voor virtuele munten. Microtransacties noemen ze dat, maar vele kleintjes maken één grote en voor je het weet is je rekening geplunderd.
[related_article id=”158256″]
Gratis is het toverwoord dat mensen de games laat downloaden. De meeste van de freemiumgames zijn opgebouwd volgens een bepaald stramien. Aanvankelijk zijn ze echt gratis, maar hoe meer je ze speelt, hoe langer je moet wachten en hoe groter de druk wordt om echt geld uit te geven.
Voor kleine verwezenlijkingen krijg je snel beloningen, en er is altijd een nieuw doel dat net buiten bereik ligt. De spelletjes spelen in op de werking van het menselijk brein. Je denkt dat ze leuk zijn, maar eigenlijk zijn ze dat (meestal) niet.
Verslaving
Freemium leidt vandaag steeds meer tot controverse. Nietsvermoedende kinderen geven per ongeluk honderden euro’s uit met de creditcard van hun ouders, en gemakkelijk vatbare slachtoffers raken verslaafd. Dat die spelletjes eenvoudig te maken zijn en vooral bestaan om geld op te brengen is, mede door het label gratis, niet helemaal duidelijk.
Een recente aflevering van de populaire cartoonreeks South Park, getiteld Freemium isn’t Free, stelde de geldklopperij aan de kaak en het lijkt erop dat de sensibilisering haar vruchten heeft afgeworpen.
Apple, dat zoals steeds een uitgebreide controle over zijn winkel wil voorleggen, besloot immers om het label Gratis (Free) te vervangen door Get. Een kleine aanpassing, die op haar minst een stap in de goede richting is. Op Android bestaat een dergelijke regeling al langer. Daar krijg je de optie Install, wat eveneens beter is dan het aantrekkelijke Gratis. Beide appwinkels maken bovendien duidelijk dat een applicatie in-app-aankopen aanbiedt.
Of kinderen en kwetsbare personen minder geneigd gaan zijn om honderden euro’s aan virtueel geld te besteden om een virtueel huis te kopen waarna je alleen wordt aangemaand om een groter huis te kopen, is afwachten. Maar er zit beweging in de zaak en dat is alleen maar toe te juichen.