Belgische CIO’s over software in hun bedrijf
Kalman Tiboldi is Chief Business Innovation Officer bij TVH, een verdeler van (onderdelen voor) industriële voertuigen. Het bedrijf heeft een omzet van 1 miljard euro en telt 4.000 werknemers wereldwijd, waarvan 1.500 in België. Het IT-team telt 110 mensen.
Welke softwareprojecten plant u in de komende maanden, en zit daar open source bij?
Tiboldi: "Een aantal softwaretoepassingen worden intern ontwikkeld en dienen om de interne processen te verbeteren. Concreet zijn wij bezig de verdere uitbouw van ons WMS, een in-house platform dat onze logistieke processen ondersteunt. Ook ons e-commerce platform wordt vernieuwd. Dit platform, een extensie van onze interne businessprocessen als orderingave, tracking, levering e.d. wordt uitgebreid met een mobiele component.
Daarnaast opteren we via een best fit-aanpak voor standaard software-oplossingen voor financiën, HR, business intelligence of CRM. Zo gebruiken we onder meer software van Microsoft (Office, Windows), Google (voor onder andere e-mail, kalender, documenten in Google drive, collaboration en conferencing), IBM (OS/400 & AIX), QlikView (voor BI) en Salesforce.com (voor CRM). Daarnaast maken wij met onze IT-afdeling ook gebruik van een breed portfolio van open source-oplossingen gaande van Linux, MySQL, PostgreSQL en Apache tot Libreoffice (kantoorsoftware), Drupal (website), Shibboleth (single sign-on) en Asterisk (telefooncentrale)."
Overweegt of gebruikt u SaaS (Software as a Service) of software in de cloud?
Tiboldi: "Wij gebruiken al volop cloudtoepassingen, zoals Salesforce.com, Google Enterprise, maar ook deze van kleinere leveranciers. Binnen Google worden naast de traditionele services als e-mail en kalender, ook drive, collaboration & docs uitgebreid gebruikt. Cloud wordt voor software een primair selectiecriterium. Nog meer software zal de komende maanden en jaren vanuit de cloud komen. Al geloof ik toch vooral in het hybride cloud-model. Naast de pure cloud-oplossingen, zijn er toepassingen die best een lokale footprint behouden, zoals on-site automatisatie (WMS), of cloud-oplossingen die beter binnen eigen private cloud-infrastructuur leven. Die zie ik niet meteen naar de public cloud verhuizen."
Heeft of plant u een strategie rond big data?
Tiboldi: "Zeker, al is het maar omdat wij over behoorlijk wat data beschikken. Van alle industriële voertuigen, van heftrucks, tractoren tot hoogteliften, beschikken wij tot tientallen jaren terug over de nodige onderdelen. Zo beheren wij meer dan 20 miljoen referentienummers. Wij hebben binnen onze sector de grootste voorraad in onderdelen ter beschikking. Belangrijk voor ons is om grote hoeveelheden data te kunnen verwerken en niet te moeten terugvallen op de klassieke batch-processen. We moeten ook de data snel kunnen verwerken. Vroeger duurde het dagen, nu gebeurt het in minuten. Een belangrijk deel van onze investering situeert zich overigens niet alleen op niveau van software, maar tevens in hardware. Om data zo performant mogelijk te kunnen verwerken, gebruiken wij aangepaste databanken ondersteund door in-memory technology om onze big data in op te slaan. Dit om de klassieke performance-bottleneck te vermijden."
Johan De Witte is ICT Manager bij Veritas, een Belgische winkelketen in modeaccessoires. Het bedrijf heeft een omzet van 115 miljoen euro en telt 850 werknemers, inclusief winkelpersoneel. Het IT-team telt 6 mensen.
Welke softwareprojecten plant u in de komende maanden, en zit daar ook open source bij?
De Witte: "De implementatie van een nieuw WMS is de topprioriteit; tevens zullen we volgend jaar onze ERP-omgeving aan een grondige evaluatie onderwerpen.
Intern gebruiken we wel een aantal open source toepassingen, zoals Linux, Magento en Drupal, maar we wenden die meestal wel aan via een support-contract van de betreffende dienstenleverancier."
Overweegt of gebruikt u SaaS (Software as a Service) of software in de cloud?
De Witte: "Het overgrote deel van onze ICT-serverinfrastructuur draait op IAAS (Infrastructure as a Service). De rest wordt gehuurd in een SAAS model (Software as a Service). We gaan hier niet dogmatisch mee om en evalueren elke implementatie op basis van een kostenbatenanalyse, om vervolgens voor het juiste platform te kiezen."
Heeft of plant u een strategie rond big data?
De Witte: "Big Data is niet nieuw voor ons. Retailketens produceren gigantische hoeveelheden data. Databewaking, KPI definitie en rapportering zijn dan ook cruciaal om een succesvolle retailketen uit te kunnen bouwen. Wij moeten ook zeer lang op voorhand plannen en onze voorraad inkopen.
De grote uitdaging voor de komende jaren is de integratie en beheersing van alle customer data. Dit is voor Veritas een nieuw aspect doorheen de evolutie van een zogenaamde bricks & mortar-keten naar een omnichannel-keten waarin de klant centraal staat. We denken hiervoor over de juiste toepassingen te beschikken. Het nodige data warehouse hebben we zelf ontwikkeld, daarnaast gebruiken we onder meer een SQL-server van Microsoft. Voor rapportering gebruiken we Qlickview, voor data modelling gebruiken we TM1 van IBM."
Kalman Tiboldi is Chief Business Innovation Officer bij TVH, een verdeler van (onderdelen voor) industriële voertuigen. Het bedrijf heeft een omzet van 1 miljard euro en telt 4.000 werknemers wereldwijd, waarvan 1.500 in België. Het IT-team telt 110 mensen.
Welke softwareprojecten plant u in de komende maanden, en zit daar open source bij?
Tiboldi: "Een aantal softwaretoepassingen worden intern ontwikkeld en dienen om de interne processen te verbeteren. Concreet zijn wij bezig de verdere uitbouw van ons WMS, een in-house platform dat onze logistieke processen ondersteunt. Ook ons e-commerce platform wordt vernieuwd. Dit platform, een extensie van onze interne businessprocessen als orderingave, tracking, levering e.d. wordt uitgebreid met een mobiele component.
Daarnaast opteren we via een best fit-aanpak voor standaard software-oplossingen voor financiën, HR, business intelligence of CRM. Zo gebruiken we onder meer software van Microsoft (Office, Windows), Google (voor onder andere e-mail, kalender, documenten in Google drive, collaboration en conferencing), IBM (OS/400 & AIX), QlikView (voor BI) en Salesforce.com (voor CRM). Daarnaast maken wij met onze IT-afdeling ook gebruik van een breed portfolio van open source-oplossingen gaande van Linux, MySQL, PostgreSQL en Apache tot Libreoffice (kantoorsoftware), Drupal (website), Shibboleth (single sign-on) en Asterisk (telefooncentrale)."
Overweegt of gebruikt u SaaS (Software as a Service) of software in de cloud?
Tiboldi: "Wij gebruiken al volop cloudtoepassingen, zoals Salesforce.com, Google Enterprise, maar ook deze van kleinere leveranciers. Binnen Google worden naast de traditionele services als e-mail en kalender, ook drive, collaboration & docs uitgebreid gebruikt. Cloud wordt voor software een primair selectiecriterium. Nog meer software zal de komende maanden en jaren vanuit de cloud komen. Al geloof ik toch vooral in het hybride cloud-model. Naast de pure cloud-oplossingen, zijn er toepassingen die best een lokale footprint behouden, zoals on-site automatisatie (WMS), of cloud-oplossingen die beter binnen eigen private cloud-infrastructuur leven. Die zie ik niet meteen naar de public cloud verhuizen."
Heeft of plant u een strategie rond big data?
Tiboldi: "Zeker, al is het maar omdat wij over behoorlijk wat data beschikken. Van alle industriële voertuigen, van heftrucks, tractoren tot hoogteliften, beschikken wij tot tientallen jaren terug over de nodige onderdelen. Zo beheren wij meer dan 20 miljoen referentienummers. Wij hebben binnen onze sector de grootste voorraad in onderdelen ter beschikking. Belangrijk voor ons is om grote hoeveelheden data te kunnen verwerken en niet te moeten terugvallen op de klassieke batch-processen. We moeten ook de data snel kunnen verwerken. Vroeger duurde het dagen, nu gebeurt het in minuten. Een belangrijk deel van onze investering situeert zich overigens niet alleen op niveau van software, maar tevens in hardware. Om data zo performant mogelijk te kunnen verwerken, gebruiken wij aangepaste databanken ondersteund door in-memory technology om onze big data in op te slaan. Dit om de klassieke performance-bottleneck te vermijden."
Johan De Witte is ICT Manager bij Veritas, een Belgische winkelketen in modeaccessoires. Het bedrijf heeft een omzet van 115 miljoen euro en telt 850 werknemers, inclusief winkelpersoneel. Het IT-team telt 6 mensen.
Welke softwareprojecten plant u in de komende maanden, en zit daar ook open source bij?
De Witte: "De implementatie van een nieuw WMS is de topprioriteit; tevens zullen we volgend jaar onze ERP-omgeving aan een grondige evaluatie onderwerpen.
Intern gebruiken we wel een aantal open source toepassingen, zoals Linux, Magento en Drupal, maar we wenden die meestal wel aan via een support-contract van de betreffende dienstenleverancier."
Overweegt of gebruikt u SaaS (Software as a Service) of software in de cloud?
De Witte: "Het overgrote deel van onze ICT-serverinfrastructuur draait op IAAS (Infrastructure as a Service). De rest wordt gehuurd in een SAAS model (Software as a Service). We gaan hier niet dogmatisch mee om en evalueren elke implementatie op basis van een kostenbatenanalyse, om vervolgens voor het juiste platform te kiezen."
Heeft of plant u een strategie rond big data?
De Witte: "Big Data is niet nieuw voor ons. Retailketens produceren gigantische hoeveelheden data. Databewaking, KPI definitie en rapportering zijn dan ook cruciaal om een succesvolle retailketen uit te kunnen bouwen. Wij moeten ook zeer lang op voorhand plannen en onze voorraad inkopen.
De grote uitdaging voor de komende jaren is de integratie en beheersing van alle customer data. Dit is voor Veritas een nieuw aspect doorheen de evolutie van een zogenaamde bricks & mortar-keten naar een omnichannel-keten waarin de klant centraal staat. We denken hiervoor over de juiste toepassingen te beschikken. Het nodige data warehouse hebben we zelf ontwikkeld, daarnaast gebruiken we onder meer een SQL-server van Microsoft. Voor rapportering gebruiken we Qlickview, voor data modelling gebruiken we TM1 van IBM."