Digitale voorwerpen voelen met een robothandschoen
Het blijft de ontbrekende factor voor een volledige virtual reality-ervaring: je kan de wereld dankzij headsets als de Oculus Rift wel zien en horen, maar je kan niets aanraken. Het Chinese bedrijf Dexta wil daar iets aan verhelpen met zijn exoglove.
De exohandschoen, Dexmo genaamd, is ontworpen om je handbewegingen te registreren met motioncapture-technologie en je vervolgens objecten te laten voelen in een digitale omgeving.
Het toestel is momenteel op zoek naar de nodige fondsen op Kickstarter en ziet eruit als een bizar futuristisch marteltuig dat volledig over de handpalm en vingertoppen van de gebruiker vastzit. Er zijn twee modellen: de Dexmo Classic en de Dexmo F2.
De goedkopere Dexmo Classic kan elf verschillende graden handbewegingen registreren: drie bewegingsgraden voor de duim, en splitsen en buigen bij de andere vier vingers. Een IMU-sensor zorgt ervoor dat het toestel zich kan oriënteren in een driedimensionale ruimte.
De Dexmo F2 voegt daar dan de tactiele feedback aan toe. De handschoen geeft je forcefeedback op de wijsvinger en duim: een kracht die het gevoel nabootst van de druk die je vinger uitoefent en voelt bij het aanraken van een echt object. Het toestel kan dit door het gewricht van de vinger in kwestie af te remmen, wat een druk uitoefent op de vingertop.
De meest voor de hand liggende toepassing van dit systeem is natuurlijk in games, gepaard met bijvoorbeeld de Oculus VR, maar Dexta ziet nog andere functies voor zijn handschoen.
Zo zien zij toepassingen in het bewegen van robotische armen, onder andere bij het ontmantelen van bommen. Als je kan voelen wanneer je robotarm iets raakt, kan je die nauwkeuriger bedienen dan wanneer je enkel kan afgaan op wat je ziet.
Het team gebruikt de handschoen ook om afstandsbediende toestellen te hacken, domotica zoals slimme lampen te bedienen, muziek te maken met handbewegingen, en zelfs om gebarentaal te vertalen.
Elke Dexmo wordt verkocht met een softwarepakket waar elke gebruiker meteen mee kan experimenteren, al zal de handschoen op dit moment waarschijnlijk vooral ontwikkelaars aanspreken. Voor hen is er ook een pakket met rauwe data en een softwareontwikkelkit.
Op dit moment geldt er nog een korting voor vroege inschrijvers, al was die optie bij het schrijven van dit artikel al bijna uitgeput; daarmee koop je een Classic voor 65 dollar of een F2 voor 159 dollar. Wanneer die plaatsen gevuld zijn, betaal je respectievelijk 75 en 179 dollar voor de robothandschoenen.
Wil je meer informatie of wil je zelf wel zo’n cyborghand, bekijk dan onderstaand filmpje en surf naar de Kickstarter-pagina van het project.
Het blijft de ontbrekende factor voor een volledige virtual reality-ervaring: je kan de wereld dankzij headsets als de Oculus Rift wel zien en horen, maar je kan niets aanraken. Het Chinese bedrijf Dexta wil daar iets aan verhelpen met zijn exoglove.
De exohandschoen, Dexmo genaamd, is ontworpen om je handbewegingen te registreren met motioncapture-technologie en je vervolgens objecten te laten voelen in een digitale omgeving.
Het toestel is momenteel op zoek naar de nodige fondsen op Kickstarter en ziet eruit als een bizar futuristisch marteltuig dat volledig over de handpalm en vingertoppen van de gebruiker vastzit. Er zijn twee modellen: de Dexmo Classic en de Dexmo F2.
De goedkopere Dexmo Classic kan elf verschillende graden handbewegingen registreren: drie bewegingsgraden voor de duim, en splitsen en buigen bij de andere vier vingers. Een IMU-sensor zorgt ervoor dat het toestel zich kan oriënteren in een driedimensionale ruimte.
De Dexmo F2 voegt daar dan de tactiele feedback aan toe. De handschoen geeft je forcefeedback op de wijsvinger en duim: een kracht die het gevoel nabootst van de druk die je vinger uitoefent en voelt bij het aanraken van een echt object. Het toestel kan dit door het gewricht van de vinger in kwestie af te remmen, wat een druk uitoefent op de vingertop.
De meest voor de hand liggende toepassing van dit systeem is natuurlijk in games, gepaard met bijvoorbeeld de Oculus VR, maar Dexta ziet nog andere functies voor zijn handschoen.
Zo zien zij toepassingen in het bewegen van robotische armen, onder andere bij het ontmantelen van bommen. Als je kan voelen wanneer je robotarm iets raakt, kan je die nauwkeuriger bedienen dan wanneer je enkel kan afgaan op wat je ziet.
Het team gebruikt de handschoen ook om afstandsbediende toestellen te hacken, domotica zoals slimme lampen te bedienen, muziek te maken met handbewegingen, en zelfs om gebarentaal te vertalen.
Elke Dexmo wordt verkocht met een softwarepakket waar elke gebruiker meteen mee kan experimenteren, al zal de handschoen op dit moment waarschijnlijk vooral ontwikkelaars aanspreken. Voor hen is er ook een pakket met rauwe data en een softwareontwikkelkit.
Op dit moment geldt er nog een korting voor vroege inschrijvers, al was die optie bij het schrijven van dit artikel al bijna uitgeput; daarmee koop je een Classic voor 65 dollar of een F2 voor 159 dollar. Wanneer die plaatsen gevuld zijn, betaal je respectievelijk 75 en 179 dollar voor de robothandschoenen.
Wil je meer informatie of wil je zelf wel zo’n cyborghand, bekijk dan onderstaand filmpje en surf naar de Kickstarter-pagina van het project.