Apple overweegt Fitbit-trackers uit zijn winkels te halen
Binnenkort zouden er in de Apple-winkels wel eens geen Fitbit-trackers meer te vinden kunnen zijn. Dat schrijft Recode op basis van anonieme bronnen.
Precies waarom Apple de populaire trackers weg wil, is nog koffiedik kijken, maar vorige week liet Fitbit nog weten dat het “de integratie met Healthkit” nog aan het overwegen was. Healthkit is het nieuwe Apple-platform om gezondheidsdata van trackers binnen te halen.
[related_article id=”158256″]
De meeste andere trackers (Strava, Withings, Jawbone, Ihealth…) hebben ondertussen hun apps aangepast om met Healthkit samen te kunnen werken.
Grootste speler
Fitbit is een van de grootste spelers in dit marktsegment en zou volgens ABI Research goed zijn voor bijna 50 procent van de verkoop. NPD Group spreekt dan weer van een marktaandeel in de VS van 70 procent.
Ook meteen na de aankondiging van de Apple Watch, onderstreepte Fitbit-oprichter James Park dat zijn merk geen voorkeuren heeft en zowel met iOS-, Android- als Windows Phone-apparaten zou blijven samenwerken.
In de Apple-winkels liggen nog andere fitnessbandjes, onder meer van Nike. Of ook die verwijderd zullen worden, is nog niet geweten. Nike heeft altijd sterke banden gehad met Apple. Apple-topman Tim Cook zit in de raad van bestuur van Nike en draagt hun polsbandjes ook zelf.
Blijven evalueren
Ook Fitbit zelf laat in een reactie niet in zijn kaarten kijken. CEO James Park zegt dat het bedrijf, via zijn open API, partnerships heeft met honderden gezondheidsapps en dat Healthkit voor Fitbit zeer interessant blijft. Healthkit wordt ook nog altijd door Fitbit geëvalueerd in het licht van een eventuele samenwerking, maar er kan geen sprake van zijn om de banden met Android en Windows Phone op te geven, aldus Park.
Park merkt trouwens ook fijntjes op dat zijn producten niet alleen bij Apple in de winkel liggen, maar ook bij 37.000 andere winkels wereldwijd, inclusief Amazon, Walmart, Target, Best Buy en Bloomingdale’s.
Binnenkort zouden er in de Apple-winkels wel eens geen Fitbit-trackers meer te vinden kunnen zijn. Dat schrijft Recode op basis van anonieme bronnen.
Precies waarom Apple de populaire trackers weg wil, is nog koffiedik kijken, maar vorige week liet Fitbit nog weten dat het “de integratie met Healthkit” nog aan het overwegen was. Healthkit is het nieuwe Apple-platform om gezondheidsdata van trackers binnen te halen.
[related_article id=”158256″]
De meeste andere trackers (Strava, Withings, Jawbone, Ihealth…) hebben ondertussen hun apps aangepast om met Healthkit samen te kunnen werken.
Grootste speler
Fitbit is een van de grootste spelers in dit marktsegment en zou volgens ABI Research goed zijn voor bijna 50 procent van de verkoop. NPD Group spreekt dan weer van een marktaandeel in de VS van 70 procent.
Ook meteen na de aankondiging van de Apple Watch, onderstreepte Fitbit-oprichter James Park dat zijn merk geen voorkeuren heeft en zowel met iOS-, Android- als Windows Phone-apparaten zou blijven samenwerken.
In de Apple-winkels liggen nog andere fitnessbandjes, onder meer van Nike. Of ook die verwijderd zullen worden, is nog niet geweten. Nike heeft altijd sterke banden gehad met Apple. Apple-topman Tim Cook zit in de raad van bestuur van Nike en draagt hun polsbandjes ook zelf.
Blijven evalueren
Ook Fitbit zelf laat in een reactie niet in zijn kaarten kijken. CEO James Park zegt dat het bedrijf, via zijn open API, partnerships heeft met honderden gezondheidsapps en dat Healthkit voor Fitbit zeer interessant blijft. Healthkit wordt ook nog altijd door Fitbit geëvalueerd in het licht van een eventuele samenwerking, maar er kan geen sprake van zijn om de banden met Android en Windows Phone op te geven, aldus Park.
Park merkt trouwens ook fijntjes op dat zijn producten niet alleen bij Apple in de winkel liggen, maar ook bij 37.000 andere winkels wereldwijd, inclusief Amazon, Walmart, Target, Best Buy en Bloomingdale’s.