Google maakt Chromebooks aantrekkelijker voor bedrijven
Het gaat goed met de Chromebooks van Google. De lichte laptops die draaien op het webgebaseerde besturingssysteem Chrome OS winnen aan populariteit en krijgen er steeds meer functionaliteit bij, zoals recent nog ondersteuning voor Android-apps.
Door de lage prijs en eenvoud van de laptops, kenden de Chromebooks reeds succes in het onderwijs. Google heeft naar eigen zeggen al meer dan 1 miljoen Chromebooks verkocht voor educatief gebruik. Nu acht de internetreus de tijd rijp om zijn pijlen te richten op de zakelijke markt.
[related_article id=”158901″]
“We nemen een grote stap om het voor bedrijven eenvoudiger te maken om voor Chromebooks te kiezen door nieuwe functionaliteiten aan te kondigen die specifiek zijn gericht op het verbeteren van identiteitsbeheer, systeembeheer, virtualisatie, prestaties en prijs,” schrijft Saswat Panigrahi, verantwoordelijke voor Chrome for Work, in een blogpost.
Tot die nieuwe zakelijke functionaliteiten behoren:
- Single sign-on: Hiermee kunnen zakelijke gebruikers inloggen met dezelfde aanmeldgegevens en identity provider die ook in de rest van de organisatie worden gebruikt. De functie maakt gebruik van de universele SAML-standaard en is compatibel met de voornaamste identity providers, zolas CA SiteMinder, Microsoft AD FS, Okta, Ping Identity, SecureAuth en SimpleSAMLphp. Daarnaast kan je voortaan eenvoudig wisselen tussen een zakelijk en persoonlijk account op je Chromebook.
- Verbeterd certificaatbeheer voor draadloze netwerken: Bedrijven kunnen Chromebooks nu gemakkelijke van certificaten voorzien om toegang te krijgen tot 802.1X EAP-TLS draadloze netwerken en met TLS beschermde webbronnen. De systeembeheerder kan vanuit de Admin Console de netwerken configureren en certificaten pushen.
- Uitgebreid Chrome-beheer voor alle apparaten: Het moet voortaan eenvoudiger zijn om nieuwe werknemers van webapps op Chrome te voorzien via de Admin Console. De IT-beheerder kan een lijst met bookmarks en andere instellingen pushen naar ingelogde werknemers op eender welk platform, inclusief mobiele toestellen.
- Verbeterde virtualisatie: Google heeft samengewerkt met onder meer Citrix en VMware om de virtualisatiemogelijkheden van de Chromebook uit te breiden. Citrix heeft recent een nieuwe Citrix Receiver uitgebracht die is geoptimaliseerd voor een directe integratie in Chromebooks.
- Ondersteuning voor grafisch zware applicaties: De nieuwe generatie Chromebooks biedt ondersteuning voor rijke graphics en krachtige 3D-applicaties. Google heeft samengewerkt met Nvidia en VMware om grafisch zware applicaties, zoals 3D-modeling en simulaties, te virtualiseren en naadloos op de lichte hardware van een Chromebook te laten draaien.
- Prijs: Google biedt dit zakelijke pakket aan voor een jaarlijks abonnement van 50 dollar per toestel. Dat tariefplan is in eerste instantie alleen beschikbaar in de Verenigde Staten en Canada, maar zal later ook naar andere regio’s worden uitgebreid. Google maakt het ook mogelijk om een licentie naar een nieuw toestel over te dragen wanneer je een Chromebook verliest of vervangt.
Met deze nieuwe functionaliteiten gaan de Chromebooks van Google rechtstreeks de concurrentie aan met Windows in de zakelijke markt. Microsoft van zijn kant, zet alles in het werk om het prijspunt van Windows-laptops verder naar beneden te halen om zo toch competitief te blijven.
Het gaat goed met de Chromebooks van Google. De lichte laptops die draaien op het webgebaseerde besturingssysteem Chrome OS winnen aan populariteit en krijgen er steeds meer functionaliteit bij, zoals recent nog ondersteuning voor Android-apps.
Door de lage prijs en eenvoud van de laptops, kenden de Chromebooks reeds succes in het onderwijs. Google heeft naar eigen zeggen al meer dan 1 miljoen Chromebooks verkocht voor educatief gebruik. Nu acht de internetreus de tijd rijp om zijn pijlen te richten op de zakelijke markt.
[related_article id=”158901″]
“We nemen een grote stap om het voor bedrijven eenvoudiger te maken om voor Chromebooks te kiezen door nieuwe functionaliteiten aan te kondigen die specifiek zijn gericht op het verbeteren van identiteitsbeheer, systeembeheer, virtualisatie, prestaties en prijs,” schrijft Saswat Panigrahi, verantwoordelijke voor Chrome for Work, in een blogpost.
Tot die nieuwe zakelijke functionaliteiten behoren:
- Single sign-on: Hiermee kunnen zakelijke gebruikers inloggen met dezelfde aanmeldgegevens en identity provider die ook in de rest van de organisatie worden gebruikt. De functie maakt gebruik van de universele SAML-standaard en is compatibel met de voornaamste identity providers, zolas CA SiteMinder, Microsoft AD FS, Okta, Ping Identity, SecureAuth en SimpleSAMLphp. Daarnaast kan je voortaan eenvoudig wisselen tussen een zakelijk en persoonlijk account op je Chromebook.
- Verbeterd certificaatbeheer voor draadloze netwerken: Bedrijven kunnen Chromebooks nu gemakkelijke van certificaten voorzien om toegang te krijgen tot 802.1X EAP-TLS draadloze netwerken en met TLS beschermde webbronnen. De systeembeheerder kan vanuit de Admin Console de netwerken configureren en certificaten pushen.
- Uitgebreid Chrome-beheer voor alle apparaten: Het moet voortaan eenvoudiger zijn om nieuwe werknemers van webapps op Chrome te voorzien via de Admin Console. De IT-beheerder kan een lijst met bookmarks en andere instellingen pushen naar ingelogde werknemers op eender welk platform, inclusief mobiele toestellen.
- Verbeterde virtualisatie: Google heeft samengewerkt met onder meer Citrix en VMware om de virtualisatiemogelijkheden van de Chromebook uit te breiden. Citrix heeft recent een nieuwe Citrix Receiver uitgebracht die is geoptimaliseerd voor een directe integratie in Chromebooks.
- Ondersteuning voor grafisch zware applicaties: De nieuwe generatie Chromebooks biedt ondersteuning voor rijke graphics en krachtige 3D-applicaties. Google heeft samengewerkt met Nvidia en VMware om grafisch zware applicaties, zoals 3D-modeling en simulaties, te virtualiseren en naadloos op de lichte hardware van een Chromebook te laten draaien.
- Prijs: Google biedt dit zakelijke pakket aan voor een jaarlijks abonnement van 50 dollar per toestel. Dat tariefplan is in eerste instantie alleen beschikbaar in de Verenigde Staten en Canada, maar zal later ook naar andere regio’s worden uitgebreid. Google maakt het ook mogelijk om een licentie naar een nieuw toestel over te dragen wanneer je een Chromebook verliest of vervangt.
Met deze nieuwe functionaliteiten gaan de Chromebooks van Google rechtstreeks de concurrentie aan met Windows in de zakelijke markt. Microsoft van zijn kant, zet alles in het werk om het prijspunt van Windows-laptops verder naar beneden te halen om zo toch competitief te blijven.