Gents bedrijf tilt game graphics naar hoger niveau
Een bedrijf uit Gent maakt mooie spellen mogelijk op gemiddelde grafische kaarten. De technologie die het daarvoor ontwikkelde wordt nu gebruikt in een spel dat er hyperrealistisch moet uitzien.
Het Belgische bedrijf Graphine werkt mee aan het eerste videospel dat op grote schaal gebruikmaakt van 3D-scanning. Farm 51, de Poolse ontwikkelaar van de game Get Even, wil het realisme van de echte wereld naar een computerspel brengen. Naast belichting zijn waarheidsgetrouwe textures essentieel voor een hoge grafische kwaliteit. De textures die Farm 51 gebruikt zijn afkomstig van 3D-scans van echte omgevingen, wat in theorie een mooi resultaat moet opleveren.
[related_article id=”160734″]
In de praktijk kan doorsnee hardware niet zomaar omgaan met grote hoeveelheden textures in hoge kwaliteit. Daarvoor heb je een stevige computer nodig met een dure grafische kaart die voldoende VRAM bezit, zodat de textures in kwestie geladen kunnen worden.
Om het spel mooi maar toch speelbaar te houden roept Farm 51 de hulp in van Graphine. Het bedrijf uit Gent ontwikkelde een texture-streamingtechnologie: Granite SDK. Granite helpt Farm 51 om te gaan met de gigantische hoeveelheden texture-data. Dat doet de software door textures te streamen, zodat ze niet allemaal gelijktijdig in het video-RAM-geheugen moeten worden geladen. Dat verzacht de impact op de hardware, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit.
Textures gecomprimeerd
Een bijkomend probleem van de hogekwaliteit-textures is de grootte ervan. Normaliter nemen ze enorme hoeveelheden plaats in. Een groot probleem wanneer het geheel op een schijfje moet passen voor een console, maar ook voor wie het spel wil downloaden. Granite kan de texturebestanden comprimeren, zodat ook dit euvel verholpen wordt.
Get Even is een firstpersonshooter die in de loop van volgend jaar moet uitkomen. Hoe mooi het spel daadwerkelijk wordt, en hoe laag Graphine de hardwarevereisten zal houden, weten we dan pas. De technologiedemo die het bedrijf op Youtube heeft geplaatst ziet er alvast veelbelovend uit.
Een bedrijf uit Gent maakt mooie spellen mogelijk op gemiddelde grafische kaarten. De technologie die het daarvoor ontwikkelde wordt nu gebruikt in een spel dat er hyperrealistisch moet uitzien.
Het Belgische bedrijf Graphine werkt mee aan het eerste videospel dat op grote schaal gebruikmaakt van 3D-scanning. Farm 51, de Poolse ontwikkelaar van de game Get Even, wil het realisme van de echte wereld naar een computerspel brengen. Naast belichting zijn waarheidsgetrouwe textures essentieel voor een hoge grafische kwaliteit. De textures die Farm 51 gebruikt zijn afkomstig van 3D-scans van echte omgevingen, wat in theorie een mooi resultaat moet opleveren.
[related_article id=”160734″]
In de praktijk kan doorsnee hardware niet zomaar omgaan met grote hoeveelheden textures in hoge kwaliteit. Daarvoor heb je een stevige computer nodig met een dure grafische kaart die voldoende VRAM bezit, zodat de textures in kwestie geladen kunnen worden.
Om het spel mooi maar toch speelbaar te houden roept Farm 51 de hulp in van Graphine. Het bedrijf uit Gent ontwikkelde een texture-streamingtechnologie: Granite SDK. Granite helpt Farm 51 om te gaan met de gigantische hoeveelheden texture-data. Dat doet de software door textures te streamen, zodat ze niet allemaal gelijktijdig in het video-RAM-geheugen moeten worden geladen. Dat verzacht de impact op de hardware, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit.
Textures gecomprimeerd
Een bijkomend probleem van de hogekwaliteit-textures is de grootte ervan. Normaliter nemen ze enorme hoeveelheden plaats in. Een groot probleem wanneer het geheel op een schijfje moet passen voor een console, maar ook voor wie het spel wil downloaden. Granite kan de texturebestanden comprimeren, zodat ook dit euvel verholpen wordt.
Get Even is een firstpersonshooter die in de loop van volgend jaar moet uitkomen. Hoe mooi het spel daadwerkelijk wordt, en hoe laag Graphine de hardwarevereisten zal houden, weten we dan pas. De technologiedemo die het bedrijf op Youtube heeft geplaatst ziet er alvast veelbelovend uit.