Facebook waagt zich in gezondheidszorg
Facebook weet al wie je vrienden zijn en wat je interessant vindt. Binnenkort weet het misschien ook hoe het met je gezondheid gesteld is.
Volgens nieuwsagentschap Reuters claimen drie anonieme bronnen binnen Facebook dat het bedrijf werkt aan een concept van online “support communities”, waar Facebookgebruikers met dezelfde aandoeningen ervaringen kunnen uitwisselen.
De aanleiding tot de beslissing om actiever te worden in dit veld zou twee jaar geleden te zoeken zijn: toen konden Amerikaanse gebruikers van het sociale netwerk zich via Facebook officieel laten registreren als orgaandonor (in de VS gebeurt dat niet automatisch). Die campagne bleek een onverwacht succes: de eerste dag dat Facebook deze optie aan de profielpagina’s van gebruikers toevoegde, registreerden 13054 mensen zich – 21 keer meer dan op een normale dag.
Tegelijkertijd merkten de productteams van Facebook op dat mensen met chronische aandoeningen de site al gebruikten om informatie en advies te zoeken. Patiënten worden duidelijk minder beschroomd over het delen van symptomen en ervaringen met behandelingen, waardoor er ook elders netwerken ontstaan die mensen met dezelfde ziekte bij elkaar brengen.
Uiteraard brengt dit gerucht meteen weer vragen rond privacy naar boven. Facebook wil problemen in deze hoek uit de weg gaan door de eerste applicaties uit te brengen onder een andere merknaam. Uit eigen onderzoek blijkt namelijk dat vele gebruikers van Instagram, bijvoorbeeld, niet weten dat het platform eigendom is van Facebook, zei Reuters’ bron.
Nu het sociale netwerk zijn standpunt rond het gebruik van echte namen recent versoepeld heeft, zouden ook deze medische toepassingen gebruikers kunnen toelaten om onder een pseudoniem te spreken over hun aandoeningen.
Facebook houdt voorlopig over de hele zaak de lippen op elkaar.
Facebook weet al wie je vrienden zijn en wat je interessant vindt. Binnenkort weet het misschien ook hoe het met je gezondheid gesteld is.
Volgens nieuwsagentschap Reuters claimen drie anonieme bronnen binnen Facebook dat het bedrijf werkt aan een concept van online “support communities”, waar Facebookgebruikers met dezelfde aandoeningen ervaringen kunnen uitwisselen.
De aanleiding tot de beslissing om actiever te worden in dit veld zou twee jaar geleden te zoeken zijn: toen konden Amerikaanse gebruikers van het sociale netwerk zich via Facebook officieel laten registreren als orgaandonor (in de VS gebeurt dat niet automatisch). Die campagne bleek een onverwacht succes: de eerste dag dat Facebook deze optie aan de profielpagina’s van gebruikers toevoegde, registreerden 13054 mensen zich – 21 keer meer dan op een normale dag.
Tegelijkertijd merkten de productteams van Facebook op dat mensen met chronische aandoeningen de site al gebruikten om informatie en advies te zoeken. Patiënten worden duidelijk minder beschroomd over het delen van symptomen en ervaringen met behandelingen, waardoor er ook elders netwerken ontstaan die mensen met dezelfde ziekte bij elkaar brengen.
Uiteraard brengt dit gerucht meteen weer vragen rond privacy naar boven. Facebook wil problemen in deze hoek uit de weg gaan door de eerste applicaties uit te brengen onder een andere merknaam. Uit eigen onderzoek blijkt namelijk dat vele gebruikers van Instagram, bijvoorbeeld, niet weten dat het platform eigendom is van Facebook, zei Reuters’ bron.
Nu het sociale netwerk zijn standpunt rond het gebruik van echte namen recent versoepeld heeft, zouden ook deze medische toepassingen gebruikers kunnen toelaten om onder een pseudoniem te spreken over hun aandoeningen.
Facebook houdt voorlopig over de hele zaak de lippen op elkaar.