Zo vaak vallen clouddiensten uit
Clouddienst vallen toch regelmatig uit, zo blijkt uit onderstaand overzicht van onderbrekingen tot nog toe in dit jaar.
Wanneer een clouddienst uitvalt, trekt dat steevast de aandacht. We zetten de belangrijkste voorbeelden van downtime in 2014 op een rij.
Dropbox: 10 januari, twee dagen
Een storing in een script veroorzaakte OS-upgrades op actieve machines. Het terugzetten van de back-ups duurde een heel weekend.
Google: 24 januari, een uur
Door een softwarebug kregen heel wat servers een verkeerde configuratie, wat Gmail, Google Calendar, Google Docs en Google+ neerhaalde.
Dropbox: 14 maart, een uur
Gebruikers ontvingen plots foutmeldingen op Dropbox. Een klein uur later had Dropbox het probleem opgelost.
Google: 17 maart, drieëneenhalf uur
Tijdens onderhoud werd netwerkverkeer naar de verkeerde servers doorgestuurd, die daardoor overbelast werden. Google Hangouts, Google Voice en delen van Google Drive bleven daardoor enkele uren offline.
Basecamp: 24 maart, twee uur
Basecamp werd het slachtoffer van een distributed denial-of-service-aanval (DDoS), die de dienst neerhaalde.
Samsungs Smart TV: 20 april, viereneenhalf uur
Door een brand in een gebouw van Samsung in Zuid-Korea viel het Smart TV-platform van het bedrijf wereldwijd uit. Gebruikers van een Smart TV zagen urenlang foutmeldingen.
Adobe: 16 mei, 28 uur
Een probleem tijdens het onderhoud van de database veroorzaakte een uitval in de Creative Cloud-dienst van Adobe. Meer dan een miljoen gebruikers kregen daardoor een dag lang geen toegang tot de webversies van toepassingen zoals Photoshop en Premiere.
Evernote: 10 juni, 10 uur
Iemand startte een DDoS-aanval op Evernote, waardoor gebruikers urenlang geen aantekeningen konden opslaan.
Feedly: 11 tot 13 juni, drie dagen
Ook Feedly werd het slachtoffer van een aanvaller die losgeld eiste in ruil voor een stop van de DDoS-aanval. Feedly vocht terug, maar drie dagen lang bleef de dienst uitvallen.
iCloud: 12 juni, enkele uren
Heel wat gebruikers waren urenlang niet in staat om iets te downloaden van de App Store, iTunes Store of Apple TV. Apple heeft nooit uitgelegd wat er mis was.
Lync: 23 juni, enkele uren
Door problemen met de routinginfrastructuur van Microsoft viel Lync Online uit, waardoor Office 365-gebruikers enkele uren geen contact meer met elkaar konden houden.
Exchange: 24 juni, negen uur
Door een probleem in de netwerkinfrastructuur stopte Exchange Online met werken, juist tijdens de kantooruren in de VS. Negen uur lang hadden gebruikers geen toegang tot hun e-mail.
In samenwerking met Smartbiz.be.
Op 30 september verzorgt Minoc Data Services een seminarie waarop je alles te weten komt over de cloud en over clouddiensten in het algemeen. Meer info over dit seminarie en over onze populaire seminariereeks vind je op www.businessmeetsit.be.
Clouddienst vallen toch regelmatig uit, zo blijkt uit onderstaand overzicht van onderbrekingen tot nog toe in dit jaar.
Wanneer een clouddienst uitvalt, trekt dat steevast de aandacht. We zetten de belangrijkste voorbeelden van downtime in 2014 op een rij.
Dropbox: 10 januari, twee dagen
Een storing in een script veroorzaakte OS-upgrades op actieve machines. Het terugzetten van de back-ups duurde een heel weekend.
Google: 24 januari, een uur
Door een softwarebug kregen heel wat servers een verkeerde configuratie, wat Gmail, Google Calendar, Google Docs en Google+ neerhaalde.
Dropbox: 14 maart, een uur
Gebruikers ontvingen plots foutmeldingen op Dropbox. Een klein uur later had Dropbox het probleem opgelost.
Google: 17 maart, drieëneenhalf uur
Tijdens onderhoud werd netwerkverkeer naar de verkeerde servers doorgestuurd, die daardoor overbelast werden. Google Hangouts, Google Voice en delen van Google Drive bleven daardoor enkele uren offline.
Basecamp: 24 maart, twee uur
Basecamp werd het slachtoffer van een distributed denial-of-service-aanval (DDoS), die de dienst neerhaalde.
Samsungs Smart TV: 20 april, viereneenhalf uur
Door een brand in een gebouw van Samsung in Zuid-Korea viel het Smart TV-platform van het bedrijf wereldwijd uit. Gebruikers van een Smart TV zagen urenlang foutmeldingen.
Adobe: 16 mei, 28 uur
Een probleem tijdens het onderhoud van de database veroorzaakte een uitval in de Creative Cloud-dienst van Adobe. Meer dan een miljoen gebruikers kregen daardoor een dag lang geen toegang tot de webversies van toepassingen zoals Photoshop en Premiere.
Evernote: 10 juni, 10 uur
Iemand startte een DDoS-aanval op Evernote, waardoor gebruikers urenlang geen aantekeningen konden opslaan.
Feedly: 11 tot 13 juni, drie dagen
Ook Feedly werd het slachtoffer van een aanvaller die losgeld eiste in ruil voor een stop van de DDoS-aanval. Feedly vocht terug, maar drie dagen lang bleef de dienst uitvallen.
iCloud: 12 juni, enkele uren
Heel wat gebruikers waren urenlang niet in staat om iets te downloaden van de App Store, iTunes Store of Apple TV. Apple heeft nooit uitgelegd wat er mis was.
Lync: 23 juni, enkele uren
Door problemen met de routinginfrastructuur van Microsoft viel Lync Online uit, waardoor Office 365-gebruikers enkele uren geen contact meer met elkaar konden houden.
Exchange: 24 juni, negen uur
Door een probleem in de netwerkinfrastructuur stopte Exchange Online met werken, juist tijdens de kantooruren in de VS. Negen uur lang hadden gebruikers geen toegang tot hun e-mail.
In samenwerking met Smartbiz.be.
Op 30 september verzorgt Minoc Data Services een seminarie waarop je alles te weten komt over de cloud en over clouddiensten in het algemeen. Meer info over dit seminarie en over onze populaire seminariereeks vind je op www.businessmeetsit.be.