Tim Cook over Apple en IBM (interview deel 2)
Apple is traditioneel een van de meest gesloten bedrijven in de wereld, en zeker in de Amerikaanse technologiewereld.
Het interview met topman Tim Cook dat de Amerikaanse zender PBS kon lospeuteren is dan ook ongebruikelijk uitgebreid.
[related_article id=”158256″]
In deel 1 sprak de CEO over de nieuwe iPhone en over zijn voorganger Steve Jobs. Hier het vervolg.
Over de deal met IBM
Een andere verassing onder Cooks leiderschap was de samenwerking die werd aangekondigd tussen Apple en IBM. Het was dan ook een deal die alleen onder Cook had kunnen voorkomen, gedeeltelijk door Jobs’ diepgewortelde afkeer voor z’n ex-aartsrivaal. Beide bedrijven zullen nu uitbreiden in de zakelijke markt – iets wat Apple nooit eerder echt deed en waar het duidelijk hulp bij kon gebruiken.
“Cook: “IBM is een project waar ik graag over praat omdat ik denk dat het een inzicht biedt in de manier waarop wij de dingen zien – en die is misschien anders dan in het verleden. We zien onze producten en de iPads die er niet zijn en we denken dat we de manier waarop mensen werken kunnen aanpassen.
Maar als je de werkomgeving bekijkt, dan is de verandering die we teweeg hebben gebracht niet groot genoeg. En we begonnen ons af te vragen waarom. Waarom hebben we daar niet meer gedaan?
En het eigenlijke antwoord op de die vraag zijn de applicaties. Er zijn niet genoeg apps voor de diepe verticale toepassingen, voor wat een lijnpiloot doet, voor wat een bankmanager doet, op een gespecialiseerd niveau. Dus vroegen we ons af: moeten wij dit doen, moeten we er een partner voor zoeken, of laten we het gewoon liggen?”
Apple zou dit jaar en begin volgend jaar meer dan honderd custom-built applicaties uitbrengen met IBM, gebaseerd op IBM’s software en cloudstacks.
IMB-directeur Ginni Rometty zei eerder dat mobiliteit, data en de cloud “de zakelijke wereld en onze industrie op een historische manier aan het transformeren is” en de manier waarop de werkvloer draait aan het veranderen is. Cook had hetzelfde gevoel:
“We brengen het grootste deel van ons leven werkend door. En natuurlijk hebben onze apps de manier waarop ik werk veranderd, maar dat zie ik niet op dezelfde manier op andere plaatsen. En dus begonnen we rond te kijken en ons af te vragen wie we als partner zouden kunnen gebruiken. Ginni en ik waren al over een aantal andere zaken aan het overleggen. Ik heb groot respect voor haar, en veel vertrouwen in onze samenwerking.”
Hij breidde ook uit over de details van de deal. Apple zorgt voor de gebruikservaring en toestelondersteuning, terwijl IBM de enterprise-apps aanbiedt in combinatie met de speciale lokale AppleCare voor hun klanten.
Cook noemt de deal een “perfect huwelijk”, maar steekt niet weg dat Apple IBM nodig heeft om een relatie op te bouwen met deze nieuwe poel potentiële klanten.
“IBM brengt broodnodige kennis over de zakelijke markt mee. Wij hebben producten die bedrijven willen, en dus hebben we iets wat IBM niet heeft. En we concurreren nergens met elkaar. Voor mij is dit het perfecte huwelijk. Er is nergens wrijving.
En daarom is dit een veld waar ik denk dat iedereen kan winnen: wij, IBM, en belangrijker, de klant.”
Apple is traditioneel een van de meest gesloten bedrijven in de wereld, en zeker in de Amerikaanse technologiewereld.
Het interview met topman Tim Cook dat de Amerikaanse zender PBS kon lospeuteren is dan ook ongebruikelijk uitgebreid.
[related_article id=”158256″]
In deel 1 sprak de CEO over de nieuwe iPhone en over zijn voorganger Steve Jobs. Hier het vervolg.
Over de deal met IBM
Een andere verassing onder Cooks leiderschap was de samenwerking die werd aangekondigd tussen Apple en IBM. Het was dan ook een deal die alleen onder Cook had kunnen voorkomen, gedeeltelijk door Jobs’ diepgewortelde afkeer voor z’n ex-aartsrivaal. Beide bedrijven zullen nu uitbreiden in de zakelijke markt – iets wat Apple nooit eerder echt deed en waar het duidelijk hulp bij kon gebruiken.
“Cook: “IBM is een project waar ik graag over praat omdat ik denk dat het een inzicht biedt in de manier waarop wij de dingen zien – en die is misschien anders dan in het verleden. We zien onze producten en de iPads die er niet zijn en we denken dat we de manier waarop mensen werken kunnen aanpassen.
Maar als je de werkomgeving bekijkt, dan is de verandering die we teweeg hebben gebracht niet groot genoeg. En we begonnen ons af te vragen waarom. Waarom hebben we daar niet meer gedaan?
En het eigenlijke antwoord op de die vraag zijn de applicaties. Er zijn niet genoeg apps voor de diepe verticale toepassingen, voor wat een lijnpiloot doet, voor wat een bankmanager doet, op een gespecialiseerd niveau. Dus vroegen we ons af: moeten wij dit doen, moeten we er een partner voor zoeken, of laten we het gewoon liggen?”
Apple zou dit jaar en begin volgend jaar meer dan honderd custom-built applicaties uitbrengen met IBM, gebaseerd op IBM’s software en cloudstacks.
IMB-directeur Ginni Rometty zei eerder dat mobiliteit, data en de cloud “de zakelijke wereld en onze industrie op een historische manier aan het transformeren is” en de manier waarop de werkvloer draait aan het veranderen is. Cook had hetzelfde gevoel:
“We brengen het grootste deel van ons leven werkend door. En natuurlijk hebben onze apps de manier waarop ik werk veranderd, maar dat zie ik niet op dezelfde manier op andere plaatsen. En dus begonnen we rond te kijken en ons af te vragen wie we als partner zouden kunnen gebruiken. Ginni en ik waren al over een aantal andere zaken aan het overleggen. Ik heb groot respect voor haar, en veel vertrouwen in onze samenwerking.”
Hij breidde ook uit over de details van de deal. Apple zorgt voor de gebruikservaring en toestelondersteuning, terwijl IBM de enterprise-apps aanbiedt in combinatie met de speciale lokale AppleCare voor hun klanten.
Cook noemt de deal een “perfect huwelijk”, maar steekt niet weg dat Apple IBM nodig heeft om een relatie op te bouwen met deze nieuwe poel potentiële klanten.
“IBM brengt broodnodige kennis over de zakelijke markt mee. Wij hebben producten die bedrijven willen, en dus hebben we iets wat IBM niet heeft. En we concurreren nergens met elkaar. Voor mij is dit het perfecte huwelijk. Er is nergens wrijving.
En daarom is dit een veld waar ik denk dat iedereen kan winnen: wij, IBM, en belangrijker, de klant.”