Student ontwikkelt navigatiesysteem voor in de metro
Dankzij de gps in onze smartphone hebben we tegenwoordig geen enkel probleem meer om de weg te vinden in een vreemde stad. Tot we ons ondergronds begeven, bijvoorbeeld om de metro te nemen, dan laat de gps het afweten. Thomas Stockx, informaticastudent aan de UHasselt, heeft een oplossing gevonden om dat euvel te verhelpen.
Stockx heeft een nieuw navigatiesysteem ontwikkeld, speciaal voor gebruik in de metro. Zijn Subway Positioning System maakt geen gebruik van de gps, maar wel van de accelerometer in een smartphone om de locatie te bepalen. Die sensor wordt gebruikt om trillingen en de zwaartekracht te meten. Door een paar berekeningen uit te voeren op deze metingen kan bepaald worden of het metrotoestel waarop je zit aan het rijden is of niet. Die informatie wordt vervolgens gekoppeld aan de uurroosters van de vervoersmaatschappijen.
“Dankzij die roosters weten we hoe lange het ongeveer duurt alvorens de gebruiker in het volgende station aankomt. Zo kunnen we een positie berekenen tussen het vorige en het volgende station. We kunnen zelfs achterhalen of de metro stopt in de tunnel in plaats van aan een station. De gebruiker krijgt zo een precieze locatie van waar hij of zij zich bevindt,” vertelt Stockx.
Subway PS is weliswaar niet de eerste techniek die ondergrondse lokalisatie mogelijk maakt, maar uit tests blijkt dat de oplossing van Stockx wel 30 procent accurater is dan bestaande toepassingen. Ook de eerste reacties van testgebruikers klinken positief. “Het is handig om de trein te volgen. Ik voel me veel veiliger als ik kan zien hoe dicht we bij het volgende station staan wanneer de trein plots in een tunnel stopt,” aldus een gebruiker.
Stockx ontwikkelde Subway PS als onderdeel van zijn scriptie en dingt mee naar de Vlaamse Scriptieprijs 2014. Zijn navigatiesysteem werd nog niet gecommercialiseerd, maar daar zou binnenkort verandering in kunnen komen. De informaticastudent mag zijn toepassing binnenkort gaan voorstellen aan bedrijven als Google en Microsoft tijdens de ACM Sigspatial Conference in Dallas.
Dankzij de gps in onze smartphone hebben we tegenwoordig geen enkel probleem meer om de weg te vinden in een vreemde stad. Tot we ons ondergronds begeven, bijvoorbeeld om de metro te nemen, dan laat de gps het afweten. Thomas Stockx, informaticastudent aan de UHasselt, heeft een oplossing gevonden om dat euvel te verhelpen.
Stockx heeft een nieuw navigatiesysteem ontwikkeld, speciaal voor gebruik in de metro. Zijn Subway Positioning System maakt geen gebruik van de gps, maar wel van de accelerometer in een smartphone om de locatie te bepalen. Die sensor wordt gebruikt om trillingen en de zwaartekracht te meten. Door een paar berekeningen uit te voeren op deze metingen kan bepaald worden of het metrotoestel waarop je zit aan het rijden is of niet. Die informatie wordt vervolgens gekoppeld aan de uurroosters van de vervoersmaatschappijen.
“Dankzij die roosters weten we hoe lange het ongeveer duurt alvorens de gebruiker in het volgende station aankomt. Zo kunnen we een positie berekenen tussen het vorige en het volgende station. We kunnen zelfs achterhalen of de metro stopt in de tunnel in plaats van aan een station. De gebruiker krijgt zo een precieze locatie van waar hij of zij zich bevindt,” vertelt Stockx.
Subway PS is weliswaar niet de eerste techniek die ondergrondse lokalisatie mogelijk maakt, maar uit tests blijkt dat de oplossing van Stockx wel 30 procent accurater is dan bestaande toepassingen. Ook de eerste reacties van testgebruikers klinken positief. “Het is handig om de trein te volgen. Ik voel me veel veiliger als ik kan zien hoe dicht we bij het volgende station staan wanneer de trein plots in een tunnel stopt,” aldus een gebruiker.
Stockx ontwikkelde Subway PS als onderdeel van zijn scriptie en dingt mee naar de Vlaamse Scriptieprijs 2014. Zijn navigatiesysteem werd nog niet gecommercialiseerd, maar daar zou binnenkort verandering in kunnen komen. De informaticastudent mag zijn toepassing binnenkort gaan voorstellen aan bedrijven als Google en Microsoft tijdens de ACM Sigspatial Conference in Dallas.