Hoe Microsoft, Apple en Google evolueren
Afgelopen week heb ik de virtuele stof van meer dan tien jaar aan jaarrapporten van Microsoft, Apple en Google geblazen. Mijn doel was om het geld te volgen en te bekijken hoe elk bedrijf de afgelopen tien jaar is veranderd.
Mijn onderzoek start met de financiële resultaten uit 2002, een jaar nadat Microsoft een historische verklaring ondertekende om de rechtszaak tegen de Verenigde Staten te beslechten. Het is tevens het eerste volledige jaar na de introductie van de iPod, de eerste stap van Apples transformatie van een pc-bedrijf naar eentje die mobiele communicatie revolutioneert. Het eerste jaarrapport van Google dat ik kon vinden stamt uit 2003, het jaar voor de beursgang.
[related_article id=”158256″]
Microsoft
In het geval van Microsoft was ik vooral benieuwd naar de vraag: hoe afhankelijk is het bedrijf van Windows? De monopolie van het besturingssysteem begon namelijk direct na het ondertekenen van de schikking af te zwakken (alhoewel erover te discussiëren valt hoeveel invloed het proces op de markt had).
Microsoft heeft in de afgelopen tien jaar een paar keer de structuur van zijn jaarverslag gewijzigd, waardoor het lastig is een perfect vergelijk te maken. Maar de grafiek hieronder, die de inkomsten toont van de desktopversies van Windows en gerelateerde producten, komt erg dichtbij.
In 2002 is de Desktop Platforms-afdeling verantwoordelijk voor een derde van Microsofts totale omzet. Dat percentage is langzaam maar zeker afgenomen. In het fiscale jaar 2013 is dezelfde afdeling (waar nu ook de Surface toebehoort) nog verantwoordelijk voor een kwart van de omzet, die almaar toeneemt. Serverproducten, clouddiensten en Office en andere desktopapplicaties zijn in die periode ook flink gegroeid.
De netto-omzet (dus minus de kosten) vertelt een veel interessanter verhaal. Van 2002 tot en met 2004 was Windows het dominantst met niet minder dan 89 procent van de netto-omzet. Dat begint in 2005 te veranderen wanneer de investeringen in zakelijke software en clouddiensten zich beginnen uit te betalen.
De flinke dip in 2012 is te wijten aan een afschrijving van 6,2 miljard dollar voor de overname van aQuantive. Dit is een gefaalde poging van Microsoft om een grote speler op de advertentiemarkt te worden.
Het bedrijf is niet langer zo afhankelijk van Windows als voorheen, maar die afdeling levert toch nog een substantiële bijdrage aan de omzet. Als de pc-industrie de komende jaren een flinke daling maakt, dan wordt dat zeker gevoeld in Redmond.
Apple
Apple is in 2002 langzaam aan het herstellen van een bijna-doodervaring. Dit is de reden dat Steve Jobs terugkomt als CEO. In die periode is de Mac-productlijn nog de belangrijkste. In 2002 en 2003 is respectievelijk 79 en 72 procent van de inkomsten afkomstig van de verkoop van Macs.
Dit percentage zakt naar 59 procent in 2004 en zakt een jaar later net onder de 45 procent.
In 2007 verandert Apple Computer zijn naam naar Apple Inc. Dit is een goede weergave van hoe de zaken er inmiddels voor staan. Tegenwoordig is de Mac-productlijn slechts nog verantwoordelijk voor 13 procent van de omzet.
Wat verbazingwekkend is aan bovenstaande grafiek over Apple, is dat als je al het andere weghaalt en alleen de Mac-afdeling overhoudt, het bedrijf nog steeds meer dan twintig miljard dollar per jaar aan inkomsten heeft. De productlijn is niet in waarde afgenomen, maar is achtergelaten door de zeer snel groeiende iPhone- en iPad-afdelingen en door de bijbehorende appstores.
Google
Tot slot heb je Google, dat jaar na jaar spectaculair groeiende omzetten kent. Bijna alle inkomsten zijn uit advertenties. In onderstaande grafiek vertegenwoordigt de donkergroene kleur de advertentie-inkomsten. Het dunne lijntje erbovenop staat voor inkomsten uit andere bronnen.
De inkomsten die gekoppeld zijn aan Googles korte bezit van Motorola Mobility in 2012 en 2013 heb ik uit de grafiek gelaten. Inmiddels is de afdeling verkocht aan Lenovo.
In tegenstelling tot Microsoft en Apple, heeft Google nog niet met succes een nieuwe en blijvende bron van inkomsten aangeboord. Het bedrijf is daar wel volop mee bezig.
Ik vind onderstaande uitleg over "Andere inkomsten" uit het jaarrapport 2013 van Google extreem interessant. In 2011 was de alinea nog verwaarloosbaar, maar in de twee jaren die volgen krijgt hij steeds meer betekenis:
“Andere bronnen van inkomsten in ons Google-segment zijn van 2012 naar 2013 toegenomen met 2,6 miljard dollar. Ook het percentage is als onderdeel van het segment gestegen. De toename is voornamelijk vanwege de groei van onze digitale producten als apps, muziek en films. Daarbovenop ervaren we een toename in onze hardware-inkomsten vanwege Chromecast, Nexus-producten en Chrome OS-apparaten.”
De Google Play Store zorgt voor een belangrijk deel van de inkomsten doordat het teert op een enorme hoeveelheid Android-toestellen. Daar komt nog extra omzet bij vanwege het spelen met hardware.
Er wordt geen aandacht besteed aan Google Apps, de betaalde en zakelijke versie van het gratis Gmail, en van de diensten van Google Docs. Ook Googles infrastructuur en clouddiensten dragen niet genoeg bij aan de omzetten buiten de advertenties om genoemd te worden. Zodra Googles jaarrapport 2014 verschijnt begin volgend jaar, ga ik op zoek om te kijken of die producten inmiddels groot genoeg zijn geworden om een aparte vermelding te krijgen.
Afgelopen week heb ik de virtuele stof van meer dan tien jaar aan jaarrapporten van Microsoft, Apple en Google geblazen. Mijn doel was om het geld te volgen en te bekijken hoe elk bedrijf de afgelopen tien jaar is veranderd.
Mijn onderzoek start met de financiële resultaten uit 2002, een jaar nadat Microsoft een historische verklaring ondertekende om de rechtszaak tegen de Verenigde Staten te beslechten. Het is tevens het eerste volledige jaar na de introductie van de iPod, de eerste stap van Apples transformatie van een pc-bedrijf naar eentje die mobiele communicatie revolutioneert. Het eerste jaarrapport van Google dat ik kon vinden stamt uit 2003, het jaar voor de beursgang.
[related_article id=”158256″]
Microsoft
In het geval van Microsoft was ik vooral benieuwd naar de vraag: hoe afhankelijk is het bedrijf van Windows? De monopolie van het besturingssysteem begon namelijk direct na het ondertekenen van de schikking af te zwakken (alhoewel erover te discussiëren valt hoeveel invloed het proces op de markt had).
Microsoft heeft in de afgelopen tien jaar een paar keer de structuur van zijn jaarverslag gewijzigd, waardoor het lastig is een perfect vergelijk te maken. Maar de grafiek hieronder, die de inkomsten toont van de desktopversies van Windows en gerelateerde producten, komt erg dichtbij.
In 2002 is de Desktop Platforms-afdeling verantwoordelijk voor een derde van Microsofts totale omzet. Dat percentage is langzaam maar zeker afgenomen. In het fiscale jaar 2013 is dezelfde afdeling (waar nu ook de Surface toebehoort) nog verantwoordelijk voor een kwart van de omzet, die almaar toeneemt. Serverproducten, clouddiensten en Office en andere desktopapplicaties zijn in die periode ook flink gegroeid.
De netto-omzet (dus minus de kosten) vertelt een veel interessanter verhaal. Van 2002 tot en met 2004 was Windows het dominantst met niet minder dan 89 procent van de netto-omzet. Dat begint in 2005 te veranderen wanneer de investeringen in zakelijke software en clouddiensten zich beginnen uit te betalen.
De flinke dip in 2012 is te wijten aan een afschrijving van 6,2 miljard dollar voor de overname van aQuantive. Dit is een gefaalde poging van Microsoft om een grote speler op de advertentiemarkt te worden.
Het bedrijf is niet langer zo afhankelijk van Windows als voorheen, maar die afdeling levert toch nog een substantiële bijdrage aan de omzet. Als de pc-industrie de komende jaren een flinke daling maakt, dan wordt dat zeker gevoeld in Redmond.
Apple
Apple is in 2002 langzaam aan het herstellen van een bijna-doodervaring. Dit is de reden dat Steve Jobs terugkomt als CEO. In die periode is de Mac-productlijn nog de belangrijkste. In 2002 en 2003 is respectievelijk 79 en 72 procent van de inkomsten afkomstig van de verkoop van Macs.
Dit percentage zakt naar 59 procent in 2004 en zakt een jaar later net onder de 45 procent.
In 2007 verandert Apple Computer zijn naam naar Apple Inc. Dit is een goede weergave van hoe de zaken er inmiddels voor staan. Tegenwoordig is de Mac-productlijn slechts nog verantwoordelijk voor 13 procent van de omzet.
Wat verbazingwekkend is aan bovenstaande grafiek over Apple, is dat als je al het andere weghaalt en alleen de Mac-afdeling overhoudt, het bedrijf nog steeds meer dan twintig miljard dollar per jaar aan inkomsten heeft. De productlijn is niet in waarde afgenomen, maar is achtergelaten door de zeer snel groeiende iPhone- en iPad-afdelingen en door de bijbehorende appstores.
Google
Tot slot heb je Google, dat jaar na jaar spectaculair groeiende omzetten kent. Bijna alle inkomsten zijn uit advertenties. In onderstaande grafiek vertegenwoordigt de donkergroene kleur de advertentie-inkomsten. Het dunne lijntje erbovenop staat voor inkomsten uit andere bronnen.
De inkomsten die gekoppeld zijn aan Googles korte bezit van Motorola Mobility in 2012 en 2013 heb ik uit de grafiek gelaten. Inmiddels is de afdeling verkocht aan Lenovo.
In tegenstelling tot Microsoft en Apple, heeft Google nog niet met succes een nieuwe en blijvende bron van inkomsten aangeboord. Het bedrijf is daar wel volop mee bezig.
Ik vind onderstaande uitleg over "Andere inkomsten" uit het jaarrapport 2013 van Google extreem interessant. In 2011 was de alinea nog verwaarloosbaar, maar in de twee jaren die volgen krijgt hij steeds meer betekenis:
“Andere bronnen van inkomsten in ons Google-segment zijn van 2012 naar 2013 toegenomen met 2,6 miljard dollar. Ook het percentage is als onderdeel van het segment gestegen. De toename is voornamelijk vanwege de groei van onze digitale producten als apps, muziek en films. Daarbovenop ervaren we een toename in onze hardware-inkomsten vanwege Chromecast, Nexus-producten en Chrome OS-apparaten.”
De Google Play Store zorgt voor een belangrijk deel van de inkomsten doordat het teert op een enorme hoeveelheid Android-toestellen. Daar komt nog extra omzet bij vanwege het spelen met hardware.
Er wordt geen aandacht besteed aan Google Apps, de betaalde en zakelijke versie van het gratis Gmail, en van de diensten van Google Docs. Ook Googles infrastructuur en clouddiensten dragen niet genoeg bij aan de omzetten buiten de advertenties om genoemd te worden. Zodra Googles jaarrapport 2014 verschijnt begin volgend jaar, ga ik op zoek om te kijken of die producten inmiddels groot genoeg zijn geworden om een aparte vermelding te krijgen.