Test

Dit is een popup

Chinese smartphonemakers zitten Samsung op de hielen

De smartphonemarkt in zijn geheel kan nog altijd mooie groeicijfers voorleggen, maar het zijn vooral Chinese producenten die daarvan profiteren.

De wereldwijde smartphonemarkt groeit nog altijd als kool, zo blijkt uit de laatste cijfers van het marktonderzoeksbureau IDC.

Volgens IDC zijn er in het tweede kwartaal van dit jaar meer dan 295 miljoen exemplaren verscheept, een groei van ruim 23 procent vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2013.

[related_article id=”161563″]

Chinese druk op concurrenten
Op kwartaalbasis tikte de groei af op slechts 2,6 procent, maar volgens Ryan Reigh van IDC belooft dit “recordkwartaal” heel wat “kansen en momentum” voor de toekomst: “Er zijn nu ruim een dozijn fabrikanten die in staat zijn om in de top vijf te belanden in het volgende kwartaal. Een handvol daarvan opereert momenteel in één land, maar verwar dit niet met zelfgenoegzaamheid. Ze zijn zich allen bewust van de opportuniteiten buiten hun thuismarkt.”

Vooral Chinese bedrijven zetten andere merken onder druk buiten China, zeker in opkomende markten. Ook daar vervangen consumenten, door de dalende prijzen, steeds vaker hun oude gsm’s door een nieuwe smartphone. Zelfs een Chinees merk als Lenovo komt door binnenlandse concurrentie onder druk te staan, ook op de eigen markt, hoewel het bedrijf nog altijd met recordcijfers kon uitpakken. “Het aanbod van smartphones aan betere prijzen dan de topmerken maar ook aan een betere kwaliteit en op grotere schaal dan lokale spelers, geeft deze Chinese merken een gevaarlijk concurrentievoordeel”, zegt Melissa Chau van IDC.

Huawei hoger
Huawei bijvoorbeeld kon zijn verkoop jaar op jaar bijna verdubbelen naar meer dan 20 miljoen exemplaren. Het marktaandeel van het bedrijf ging er met 7 procent op vooruit, goed voor een derde plaats. Marktleider Samsung daarentegen moest terrein prijsgeven. Het verscheepte nog altijd 74,3 miljoen telefoons, maar dat was wel bijna 4 procent minder. Het marktaandeel daalde van 32 naar 25 procent.

Ook het marktaandeel van Apple daalde tot 12 procent, ondanks dat het bedrijf meer telefoons verkocht. Voor het derde kwartaal voorspelt IDC dat er voor eerst wel eens meer dan 300 miljoen smartphones zouden verkocht kunnen worden.

Afkoelende tabletmarkt
Het IDC-rapport over de smartphonemarkt komt er meteen nadat het bedrijf ook al zijn licht liet schijnen op de tabletmarkt. IDC gaat hier nog altijd uit van dubbele groeicijfers, maar waarschuwt dat de astronomische groei van de voorbije kwartalen moeilijk vol te houden zullen zijn.

Wel positief noemt IDC de recente samenwerking tussen Apple en IBM wat de verkoop van tablets op de zakelijke markt een zetje kan geven. 

Ook andere marktonderzoekers waarschuwen trouwens voor een afkoelende tabletmarkt. 

De wereldwijde smartphonemarkt groeit nog altijd als kool, zo blijkt uit de laatste cijfers van het marktonderzoeksbureau IDC.

Volgens IDC zijn er in het tweede kwartaal van dit jaar meer dan 295 miljoen exemplaren verscheept, een groei van ruim 23 procent vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2013.

[related_article id=”161563″]

Chinese druk op concurrenten
Op kwartaalbasis tikte de groei af op slechts 2,6 procent, maar volgens Ryan Reigh van IDC belooft dit “recordkwartaal” heel wat “kansen en momentum” voor de toekomst: “Er zijn nu ruim een dozijn fabrikanten die in staat zijn om in de top vijf te belanden in het volgende kwartaal. Een handvol daarvan opereert momenteel in één land, maar verwar dit niet met zelfgenoegzaamheid. Ze zijn zich allen bewust van de opportuniteiten buiten hun thuismarkt.”

Vooral Chinese bedrijven zetten andere merken onder druk buiten China, zeker in opkomende markten. Ook daar vervangen consumenten, door de dalende prijzen, steeds vaker hun oude gsm’s door een nieuwe smartphone. Zelfs een Chinees merk als Lenovo komt door binnenlandse concurrentie onder druk te staan, ook op de eigen markt, hoewel het bedrijf nog altijd met recordcijfers kon uitpakken. “Het aanbod van smartphones aan betere prijzen dan de topmerken maar ook aan een betere kwaliteit en op grotere schaal dan lokale spelers, geeft deze Chinese merken een gevaarlijk concurrentievoordeel”, zegt Melissa Chau van IDC.

Huawei hoger
Huawei bijvoorbeeld kon zijn verkoop jaar op jaar bijna verdubbelen naar meer dan 20 miljoen exemplaren. Het marktaandeel van het bedrijf ging er met 7 procent op vooruit, goed voor een derde plaats. Marktleider Samsung daarentegen moest terrein prijsgeven. Het verscheepte nog altijd 74,3 miljoen telefoons, maar dat was wel bijna 4 procent minder. Het marktaandeel daalde van 32 naar 25 procent.

Ook het marktaandeel van Apple daalde tot 12 procent, ondanks dat het bedrijf meer telefoons verkocht. Voor het derde kwartaal voorspelt IDC dat er voor eerst wel eens meer dan 300 miljoen smartphones zouden verkocht kunnen worden.

Afkoelende tabletmarkt
Het IDC-rapport over de smartphonemarkt komt er meteen nadat het bedrijf ook al zijn licht liet schijnen op de tabletmarkt. IDC gaat hier nog altijd uit van dubbele groeicijfers, maar waarschuwt dat de astronomische groei van de voorbije kwartalen moeilijk vol te houden zullen zijn.

Wel positief noemt IDC de recente samenwerking tussen Apple en IBM wat de verkoop van tablets op de zakelijke markt een zetje kan geven. 

Ook andere marktonderzoekers waarschuwen trouwens voor een afkoelende tabletmarkt. 

financieelhuaweimobielnieuwssmartphonesverkoopcijfers

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!