Meer investeringen in Europese start-ups
Nu de Europese economie stilaan weer in zijn plooi valt, keert ook het vertrouwen bij durfkapitalisten terug. Investeringen in de Europese start-up scene bereikten tijdens het voorbije kwartaal het hoogste niveau in meer dan tien jaar tijd.
Volgens onderzoek van Dow Jones VentureSource werd tijdens het tweede kwartaal van dit jaar in totaal 2,1 miljard euro in Europese start-ups gepompt. Dat is niet alleen het hoogste bedrag sinds het derde kwartaal van 2001, maar ligt bovendien 40 procent hoger dan vorig kwartaal en 17 procent hoger dan een jaar eerder. Het gemiddelde investeringsbedrag kwam uit op 2,7 miljoen euro en lag eveneens hoger dan in de afgelopen jaren.
De IT-sector was goed voor 12 procent van die investeringen, maar ook in andere sectoren waren het vooral online bedrijven die het meeste geld konden binnen halen, zoals de Russische Amazon-tegenhanger Ozon Group (150 miljoen dollar) en de Franse schoenenverkoper Sarenza (74 miljoen euro). Het Verenigd Koninkrijk bleef de voornaamste bestemming voor investeringen en haalde 28 procent van al het durfkapitaal binnen, gevolgd door Frankrijk met 19 procent.
Het voorbije kwartaal was overigens niet alleen goed voor start-ups, maar ook voor hun investeerders. Het aantal beursintroducties (IPO) lag op het hoogste niveau sinds eind 2006 en leverde alles samen 407 miljoen euro op, iets minder dan de 449 miljoen euro van vorig kwartaal. De grootste IPO kwam van het Engelse Just Eat, dat in april naar de beurs ging.
Nu de Europese economie stilaan weer in zijn plooi valt, keert ook het vertrouwen bij durfkapitalisten terug. Investeringen in de Europese start-up scene bereikten tijdens het voorbije kwartaal het hoogste niveau in meer dan tien jaar tijd.
Volgens onderzoek van Dow Jones VentureSource werd tijdens het tweede kwartaal van dit jaar in totaal 2,1 miljard euro in Europese start-ups gepompt. Dat is niet alleen het hoogste bedrag sinds het derde kwartaal van 2001, maar ligt bovendien 40 procent hoger dan vorig kwartaal en 17 procent hoger dan een jaar eerder. Het gemiddelde investeringsbedrag kwam uit op 2,7 miljoen euro en lag eveneens hoger dan in de afgelopen jaren.
De IT-sector was goed voor 12 procent van die investeringen, maar ook in andere sectoren waren het vooral online bedrijven die het meeste geld konden binnen halen, zoals de Russische Amazon-tegenhanger Ozon Group (150 miljoen dollar) en de Franse schoenenverkoper Sarenza (74 miljoen euro). Het Verenigd Koninkrijk bleef de voornaamste bestemming voor investeringen en haalde 28 procent van al het durfkapitaal binnen, gevolgd door Frankrijk met 19 procent.
Het voorbije kwartaal was overigens niet alleen goed voor start-ups, maar ook voor hun investeerders. Het aantal beursintroducties (IPO) lag op het hoogste niveau sinds eind 2006 en leverde alles samen 407 miljoen euro op, iets minder dan de 449 miljoen euro van vorig kwartaal. De grootste IPO kwam van het Engelse Just Eat, dat in april naar de beurs ging.