Engeland gooit aanpak illegale torrents over andere boeg
Britse internetaanbieders, overheid en eigenaars van content gaan samenwerken aan een nieuwe aanpak van mensen die illegaal content delen online.
In plaats van de nadruk te leggen op strafmaatregelen zullen ze je nu brieven sturen om je te wijzen op legale alternatieven.
Virgin Media, dat meewerkt aan het project, stelt het als volgt: "Wij geloven erin dat mensen wél betalen als ze kunnen krijgen wat ze willen, op de manier die ze willen, aan een prijs die zij eerlijk vinden."
Volgens Business Secretary Vince Cable gaat het er niet om de toegang tot het internet te belemmeren, maar om bijvoorbeeld ouders op de hoogte te brengen die niet weten wat zoon- of dochterlief zoal uitspookt op het thuisnetwerk. "Het punt is het overtuigen van wie bereid is te luisteren. We willen de gangbare attitudes aanpassen en de aandacht vestigen op de problematiek, zodat mensen zelf de juiste keuze kunnen maken."
Onder de noemer Creative Content UK verzamelde het project providers als BT, Sky Broadband, TalkTalk en Virgin Media, maar ook entertainmentbedrijven en -verenigingen als The Motion Picture Association (MPA) en de British Record Music Industry (BPI).
De eerste fase van het project wordt een multimediale awareness-campagne, gedeeltelijk gesponsord door de overheid, in het voorjaar van 2015. Daarna beginnen de providers brieven te sturen naar overtreders.
Belangrijke nuance: hoewel er niets gebeurt als je na zo"n brieven je downloadgedrag niet aanpast, wordt er niets veranderd aan de bestaande wetgeving. Piraten kunnen dus nog steeds worden aangepakt voor copyrightovertredingen.
Het project richt zich dan ook in eerste instantie op die categorie die wel zou willen betalen voor hun content, maar downloadt als een gemakkelijkheidsoplossing. Hoeveel downloaders hun geweten zullen voelen opspelen bij het ontvangen van zo"n briefje, zal moeten blijken.
Britse internetaanbieders, overheid en eigenaars van content gaan samenwerken aan een nieuwe aanpak van mensen die illegaal content delen online.
In plaats van de nadruk te leggen op strafmaatregelen zullen ze je nu brieven sturen om je te wijzen op legale alternatieven.
Virgin Media, dat meewerkt aan het project, stelt het als volgt: "Wij geloven erin dat mensen wél betalen als ze kunnen krijgen wat ze willen, op de manier die ze willen, aan een prijs die zij eerlijk vinden."
Volgens Business Secretary Vince Cable gaat het er niet om de toegang tot het internet te belemmeren, maar om bijvoorbeeld ouders op de hoogte te brengen die niet weten wat zoon- of dochterlief zoal uitspookt op het thuisnetwerk. "Het punt is het overtuigen van wie bereid is te luisteren. We willen de gangbare attitudes aanpassen en de aandacht vestigen op de problematiek, zodat mensen zelf de juiste keuze kunnen maken."
Onder de noemer Creative Content UK verzamelde het project providers als BT, Sky Broadband, TalkTalk en Virgin Media, maar ook entertainmentbedrijven en -verenigingen als The Motion Picture Association (MPA) en de British Record Music Industry (BPI).
De eerste fase van het project wordt een multimediale awareness-campagne, gedeeltelijk gesponsord door de overheid, in het voorjaar van 2015. Daarna beginnen de providers brieven te sturen naar overtreders.
Belangrijke nuance: hoewel er niets gebeurt als je na zo"n brieven je downloadgedrag niet aanpast, wordt er niets veranderd aan de bestaande wetgeving. Piraten kunnen dus nog steeds worden aangepakt voor copyrightovertredingen.
Het project richt zich dan ook in eerste instantie op die categorie die wel zou willen betalen voor hun content, maar downloadt als een gemakkelijkheidsoplossing. Hoeveel downloaders hun geweten zullen voelen opspelen bij het ontvangen van zo"n briefje, zal moeten blijken.