Test

Dit is een popup

Carplay van Apple wordt dominant in auto’s

Binnen vijf jaar zal het Carplay-platform van Apple in 24 miljoen auto's geïnstalleerd worden, voorspelt ABI Research.

Nu almaar meer autofabrikanten hebben aangekondigd dat ze Apples Carplay in hun wagens gaan stoppen, is de kans groot dat dit de grootste speler in auto-infotainment gaat worden. Dat voorspelt het marktonderzoeksbureau ABI Research.

Onder meer Ford, BMW, Audi, Volvo, Toyota, Jaguar/LandRover, Nissan en Mercedes hebben zich achter het platform geschaard.

Met Carplay kunnen bestuurders hun iPhone via hun dashboardconsole bedienen (of met de stem) en kunnen ze bellen, berichtjes versturen, muziek beluisteren en navigeren.

Is mijn auto compatibel met de smartphone?
Carplay stapt in de arena tegen enkele grote concurrenten: eigen ontwikkelde systemen zoals Sync van Ford en Comand van Mercedes-Benz, maar ook openbronapplicaties als Mirrorlink en Genivi, die door verschillende industriegroepen ondersteund worden. Waar Carplay enkel werkt met Apple-apparaten, kan Mirrorlink zowel Android als Apple- en Windows Phone-smartphones aan.

Voor autofabrikanten brengt dit ook wel kopzorgen mee: ze stellen zich vragen over de compatibiliteit met hun auto’s en zijn bang dat het ondersteunen van het verkeerde platform kan leiden tot gemiste verkopen. De tijd is ook niet zo ver meer af dat autokopers aan hun garage zullen vragen of de wagen die ze op het oog hebben wel compatibel is met hun smartphone, zo voorspelt ABI Research.

Op verschillende paarden wedden
Sommige autobouwers wedden daarom op verschillende paarden. Mercedes-Benz was een van de eerste constructeurs die Carplay demonstreerden, maar is ook lid van het Car Connectivity Consortium, dat mee Mirrorlink ontwikkelt.

Volgens ABI Research zal ook Mirrorlink succesvol worden, maar zullen toch meer auto’s met Carplay uitgerust worden. Een nadeel van Mirrorlink is dat de fabrikanten met meer dan één partner moeten samenwerken om het systeem goed te laten functioneren. Bij een gesloten systeem als Carplay is er maar één aanspreekpunt: Apple.

Naast Mirrorlink en Carplay waagde er zich recent overigens nog een speler op deze markt: Google. Ook Google heeft aangekondigd dat het een openbronsysteem zal ontwikkelen (Android Auto) en dat het daarvoor een speciale werkgroep opzet: de Open Auto Alliance. Android Auto is nog maar net gelanceerd, maar wordt nu al door veertig fabrikanten ondersteund. Waaronder ook bedrijven die zich al achter Carplay hadden gezet, zoals Audi, Ford, Opel en Volvo. 

Nu almaar meer autofabrikanten hebben aangekondigd dat ze Apples Carplay in hun wagens gaan stoppen, is de kans groot dat dit de grootste speler in auto-infotainment gaat worden. Dat voorspelt het marktonderzoeksbureau ABI Research.

Onder meer Ford, BMW, Audi, Volvo, Toyota, Jaguar/LandRover, Nissan en Mercedes hebben zich achter het platform geschaard.

Met Carplay kunnen bestuurders hun iPhone via hun dashboardconsole bedienen (of met de stem) en kunnen ze bellen, berichtjes versturen, muziek beluisteren en navigeren.

Is mijn auto compatibel met de smartphone?
Carplay stapt in de arena tegen enkele grote concurrenten: eigen ontwikkelde systemen zoals Sync van Ford en Comand van Mercedes-Benz, maar ook openbronapplicaties als Mirrorlink en Genivi, die door verschillende industriegroepen ondersteund worden. Waar Carplay enkel werkt met Apple-apparaten, kan Mirrorlink zowel Android als Apple- en Windows Phone-smartphones aan.

Voor autofabrikanten brengt dit ook wel kopzorgen mee: ze stellen zich vragen over de compatibiliteit met hun auto’s en zijn bang dat het ondersteunen van het verkeerde platform kan leiden tot gemiste verkopen. De tijd is ook niet zo ver meer af dat autokopers aan hun garage zullen vragen of de wagen die ze op het oog hebben wel compatibel is met hun smartphone, zo voorspelt ABI Research.

Op verschillende paarden wedden
Sommige autobouwers wedden daarom op verschillende paarden. Mercedes-Benz was een van de eerste constructeurs die Carplay demonstreerden, maar is ook lid van het Car Connectivity Consortium, dat mee Mirrorlink ontwikkelt.

Volgens ABI Research zal ook Mirrorlink succesvol worden, maar zullen toch meer auto’s met Carplay uitgerust worden. Een nadeel van Mirrorlink is dat de fabrikanten met meer dan één partner moeten samenwerken om het systeem goed te laten functioneren. Bij een gesloten systeem als Carplay is er maar één aanspreekpunt: Apple.

Naast Mirrorlink en Carplay waagde er zich recent overigens nog een speler op deze markt: Google. Ook Google heeft aangekondigd dat het een openbronsysteem zal ontwikkelen (Android Auto) en dat het daarvoor een speciale werkgroep opzet: de Open Auto Alliance. Android Auto is nog maar net gelanceerd, maar wordt nu al door veertig fabrikanten ondersteund. Waaronder ook bedrijven die zich al achter Carplay hadden gezet, zoals Audi, Ford, Opel en Volvo. 

android autocarplaymirrorlinknieuwswagens

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!