Fietsen krijgen tablets in het stuur
Kopenhagen loopt flink voor op de meeste andere steden wat fietsen betreft. De fiets is er het geliefkoosde vervoersmiddel, en daar hoort bijgevolg ook een publiek fietsendeelsysteem bij.
Net zoals in bijvoorbeeld Antwerpen of Brussel kan je in de Deense hoofdstad fietsen huren die je vanuit het ene onbemande station oppikt, om ze even later in een gelijkaardig station te deponeren.
[related_article id=”161563″]
Kopenhagen introduceerde recent echter een nieuwe lijn fietsen, die het vermelden meer dan waard is. Waar de velo’s in de lage landen niets meer zijn dan een opvallende fiets, krijgen de Deense exemplaren niet alleen een elektrische motor maar ook een tablet, rechtstreeks in de fiets ingewerkt.
De tablets zitten in het stuur verwerkt en zouden vandaalbestendig moeten zijn. Via de tablet krijgen fietsers niet enkel toegang tot gps, maar ook tot een heuse reisgids. Verder worden gebruikers financieel beloond om hun fiets weg te zetten in een station waar er slechts weinig exemplaren geparkeerd staan. Dat bespaart de stad werk en dus ook geld.
Of de tabletfietsen een succes zullen zijn blijft afwachten. De tweewielers zijn immers vooral gericht op toeristen, aangezien elke inwoner van Kopenhagen nog net niet wordt geboren met een eigen fiets tussen de benen. Het initiatief is alvast verfrissend. Een fiets wordt niet al te vaak met high-tech elektronica geassocieerd, maar Kopenhagen toont met het project aan dat dat onterecht is.
Misschien zullen andere steden wel volgen, of krijgen we binnenkort ook slimme fietsen op de particuliere markt. In de tussentijd kan je natuurlijk altijd zelf een tablet of smartphone op je stuur klikken, of gebruikmaken van een sporthorloge om je prestaties bij te houden.
Kopenhagen loopt flink voor op de meeste andere steden wat fietsen betreft. De fiets is er het geliefkoosde vervoersmiddel, en daar hoort bijgevolg ook een publiek fietsendeelsysteem bij.
Net zoals in bijvoorbeeld Antwerpen of Brussel kan je in de Deense hoofdstad fietsen huren die je vanuit het ene onbemande station oppikt, om ze even later in een gelijkaardig station te deponeren.
[related_article id=”161563″]
Kopenhagen introduceerde recent echter een nieuwe lijn fietsen, die het vermelden meer dan waard is. Waar de velo’s in de lage landen niets meer zijn dan een opvallende fiets, krijgen de Deense exemplaren niet alleen een elektrische motor maar ook een tablet, rechtstreeks in de fiets ingewerkt.
De tablets zitten in het stuur verwerkt en zouden vandaalbestendig moeten zijn. Via de tablet krijgen fietsers niet enkel toegang tot gps, maar ook tot een heuse reisgids. Verder worden gebruikers financieel beloond om hun fiets weg te zetten in een station waar er slechts weinig exemplaren geparkeerd staan. Dat bespaart de stad werk en dus ook geld.
Of de tabletfietsen een succes zullen zijn blijft afwachten. De tweewielers zijn immers vooral gericht op toeristen, aangezien elke inwoner van Kopenhagen nog net niet wordt geboren met een eigen fiets tussen de benen. Het initiatief is alvast verfrissend. Een fiets wordt niet al te vaak met high-tech elektronica geassocieerd, maar Kopenhagen toont met het project aan dat dat onterecht is.
Misschien zullen andere steden wel volgen, of krijgen we binnenkort ook slimme fietsen op de particuliere markt. In de tussentijd kan je natuurlijk altijd zelf een tablet of smartphone op je stuur klikken, of gebruikmaken van een sporthorloge om je prestaties bij te houden.