Het internet domineert ons leesgedrag
Berichtten we maandag nog dat steeds meer Nederlanders online winkelen, wat past in de wereldwijde tendensen, dan blijkt vandaag dat ook boeken vooral via het internet worden aangekocht.
In de VS blijkt uit een rapport dat Amerikaanse uitgevers voor het eerst meer netto-inkomsten halen uit de online verkoop van boeken dan uit de verkoop in fysieke winkels. Bij die online aankopen worden zowel papieren boeken als e-boeken geteld, waarbij het papieren boek nog steeds flink de bovenhand haalt.
In België en Nederland loopt het voorlopig nog zo"n vaart niet, maar onze contreien lopen traditioneel wat achter op de evoluties in de VS. Volgens een onderzoek van het GfK kwam in 2013 slechts 9,413 procent van de inkomsten van de Vlaamse boekenmarkt uit de onlineverkoop. In Nederland wordt al zo"n 35 procent van de boeken via een webwinkel aangeschaft.
Online nieuws haalt kranten in
Niet alleen bij het aankopen van boeken, ook bij het consumeren van nieuws neemt het internet het voortouw. Volgens een onderzoek van het Britse Ofcom haalt online nieuwsconsumptie dit keer voor het eerst het lezen van kranten in, al is het nipt. Zo"n 41 procent van de ondervraagde lezers gaf aan nieuws online te lezen, terwijl 40 procent zegt dat in kranten te doen. Vorig jaar lagen de cijfers anders: 32 procent via het internet tegenover diezelfde 40 procent krantenlezers.
Het internet verslaat ook de radio, die door 36 procent wordt aangegeven als hun belangrijkste nieuwskanaal. Het televisienieuws blijft voorlopig echter stevig op z"n troon zitten: niet minder dan 75 procent van de volwassenen vertrouwt op de kijkbuis om op de hoogte te blijven.
Het zijn natuurlijk in eerste instantie de jonge mensen, tussen 16 en 24 jaar, die verantwoordelijk zijn voor de sterke stijging van het internet al nieuwsmedium: in die categorie geeft wel 60 procent van de ondervraagden aan via websites en apps op de hoogte te blijven.
Gelijkaardig onderzoek in België en Nederland konden we niet vinden, maar het lijkt vanzelfsprekend dat ook onze lezers dezelfde kant op evolueren.
Berichtten we maandag nog dat steeds meer Nederlanders online winkelen, wat past in de wereldwijde tendensen, dan blijkt vandaag dat ook boeken vooral via het internet worden aangekocht.
In de VS blijkt uit een rapport dat Amerikaanse uitgevers voor het eerst meer netto-inkomsten halen uit de online verkoop van boeken dan uit de verkoop in fysieke winkels. Bij die online aankopen worden zowel papieren boeken als e-boeken geteld, waarbij het papieren boek nog steeds flink de bovenhand haalt.
In België en Nederland loopt het voorlopig nog zo"n vaart niet, maar onze contreien lopen traditioneel wat achter op de evoluties in de VS. Volgens een onderzoek van het GfK kwam in 2013 slechts 9,413 procent van de inkomsten van de Vlaamse boekenmarkt uit de onlineverkoop. In Nederland wordt al zo"n 35 procent van de boeken via een webwinkel aangeschaft.
Online nieuws haalt kranten in
Niet alleen bij het aankopen van boeken, ook bij het consumeren van nieuws neemt het internet het voortouw. Volgens een onderzoek van het Britse Ofcom haalt online nieuwsconsumptie dit keer voor het eerst het lezen van kranten in, al is het nipt. Zo"n 41 procent van de ondervraagde lezers gaf aan nieuws online te lezen, terwijl 40 procent zegt dat in kranten te doen. Vorig jaar lagen de cijfers anders: 32 procent via het internet tegenover diezelfde 40 procent krantenlezers.
Het internet verslaat ook de radio, die door 36 procent wordt aangegeven als hun belangrijkste nieuwskanaal. Het televisienieuws blijft voorlopig echter stevig op z"n troon zitten: niet minder dan 75 procent van de volwassenen vertrouwt op de kijkbuis om op de hoogte te blijven.
Het zijn natuurlijk in eerste instantie de jonge mensen, tussen 16 en 24 jaar, die verantwoordelijk zijn voor de sterke stijging van het internet al nieuwsmedium: in die categorie geeft wel 60 procent van de ondervraagden aan via websites en apps op de hoogte te blijven.
Gelijkaardig onderzoek in België en Nederland konden we niet vinden, maar het lijkt vanzelfsprekend dat ook onze lezers dezelfde kant op evolueren.