Bono: Apple lijkt op een sekte
Bono gaf vorige week een presentatie tijdens het Cannes Advertising Festival. Daarbij drong de U2-frontman er nogmaals op aan dat grote merken en bedrijven moeten bijdragen aan een aidsvrije wereld, het ambitieuze doel van zijn eigen non-profitorganisatie Red, gespeld als (Red).
“Ik heb het idee dat we steeds dichterbij een aidsvrije generatie komen, maar dat we de laatste stap niet kunnen zetten. En waarom niet? Omdat wereldwijd de aandacht er niet op gericht is”, meent Bono.
[related_article id=”158256″]
Preventie
De grootste kritiek heeft de zanger op Apple. En dat is niet omdat het bedrijf niet financieel bijdraagt. Sterker nog, het heeft 75 miljoen dollar opgehaald voor de preventie van aids. “En niemand die het weet”, betreurt Bono.
Als het aan de filantroop ligt schreeuwt Apple het van de daken, maar hiervoor stak wijlen Steve Jobs ooit al een stokje. Hoewel het bedrijf een van de eerste aanhangers is van (Red), weigerde Jobs om de naam van de organisatie op zijn producten te zetten of terug te laten komen in zijn winkels.
Geen valse bescheidenheid
Bono vergelijkt Apples gedrag met dat van een religieuze sekte. “Dit heeft niets meer met valse bescheidenheid te maken, maar de manier waarop Apple met dingen omgaat. Niemand weet dat dit (Red)-producten zijn.”
Het is niet voor het eerst dat Apple deze kritiek krijgt. Het idee dat het naar zichzelf kijkt als een geloof in plaats van een bedrijf is niet zo moeilijk te omvatten. In 2011 verklaarden Britse neurowetenschappers al dat het brein van een Apple-fan niet zoveel afwijkt van dat van een religieuze aanbidder.
Antropoloog Kirsten Bell doet daar in 2012 nog een schepje bovenop. Zij beschrijft een evenement van Apple als “bezaaid met heilige symbolen, waarvan de iconische appel zelf de grootste is”. Ze voegde er nog aan toe dat Tim Cook en zijn kardinalen de volgers toespraken om het geloof te hernieuwen.
Nieuwe partners
Bono gaat onderwijl op zoek naar nieuwe partners. Bedrijven die niet bang zijn om wat herrie te maken en de aandacht te vestigen op (Red)-producten en -initiatieven. De zanger laat zijn kans niet schieten en legt de vraag neer bij het aanwezige publiek, dat gretig gebruikmaakt van de mogelijkheid om ideeën te pitchen.
Bono gaf vorige week een presentatie tijdens het Cannes Advertising Festival. Daarbij drong de U2-frontman er nogmaals op aan dat grote merken en bedrijven moeten bijdragen aan een aidsvrije wereld, het ambitieuze doel van zijn eigen non-profitorganisatie Red, gespeld als (Red).
“Ik heb het idee dat we steeds dichterbij een aidsvrije generatie komen, maar dat we de laatste stap niet kunnen zetten. En waarom niet? Omdat wereldwijd de aandacht er niet op gericht is”, meent Bono.
[related_article id=”158256″]
Preventie
De grootste kritiek heeft de zanger op Apple. En dat is niet omdat het bedrijf niet financieel bijdraagt. Sterker nog, het heeft 75 miljoen dollar opgehaald voor de preventie van aids. “En niemand die het weet”, betreurt Bono.
Als het aan de filantroop ligt schreeuwt Apple het van de daken, maar hiervoor stak wijlen Steve Jobs ooit al een stokje. Hoewel het bedrijf een van de eerste aanhangers is van (Red), weigerde Jobs om de naam van de organisatie op zijn producten te zetten of terug te laten komen in zijn winkels.
Geen valse bescheidenheid
Bono vergelijkt Apples gedrag met dat van een religieuze sekte. “Dit heeft niets meer met valse bescheidenheid te maken, maar de manier waarop Apple met dingen omgaat. Niemand weet dat dit (Red)-producten zijn.”
Het is niet voor het eerst dat Apple deze kritiek krijgt. Het idee dat het naar zichzelf kijkt als een geloof in plaats van een bedrijf is niet zo moeilijk te omvatten. In 2011 verklaarden Britse neurowetenschappers al dat het brein van een Apple-fan niet zoveel afwijkt van dat van een religieuze aanbidder.
Antropoloog Kirsten Bell doet daar in 2012 nog een schepje bovenop. Zij beschrijft een evenement van Apple als “bezaaid met heilige symbolen, waarvan de iconische appel zelf de grootste is”. Ze voegde er nog aan toe dat Tim Cook en zijn kardinalen de volgers toespraken om het geloof te hernieuwen.
Nieuwe partners
Bono gaat onderwijl op zoek naar nieuwe partners. Bedrijven die niet bang zijn om wat herrie te maken en de aandacht te vestigen op (Red)-producten en -initiatieven. De zanger laat zijn kans niet schieten en legt de vraag neer bij het aanwezige publiek, dat gretig gebruikmaakt van de mogelijkheid om ideeën te pitchen.