Xbox One is 10% krachtiger zonder Kinect
De Xbox One zou zijn vermeende grafische achterstand op de PS4 binnenkort wel eens voor een stuk kunnen goedmaken.
Xbox-baas Phil Spencer tweette gisteren al dat de Xbox One-developerkits (speciale consoles voor gamesfabrikanten) van juni beter gebruik zullen maken van de GPU ofwel de grafische chip in de console. Microsoft heeft nu bevestigd dat dit niet komt door een nieuwe hardware-toevoeging, maar door de Kinect-bewegingssensor af te koppelen.
[related_article id=”160734″]
Eerst spelletjes optimaliseren
Doordat de GPU zich niet meer met de Kinect moet bezighouden, komt er zowat 10% extra grafische kracht vrij die kan ingezet worden in spelletjes, geeft Microsoft toe. Spelontwikkelaars zullen in de toekomst van het bedrijf de kans krijgen om die kracht ook aan te wenden naar eigen inzicht. Dus ofwel voor games ofwel voor de Kinect.
Het is trouwens niet alleen op de developerkits dat dit trucje werkt, maar op elke Xbox One. Dat wil niet zeggen dat je bestaande games er nu plots beter zullen gaan uitzien als je je Kinect loskoppelt. Ook de spelletjes zelf moeten eerst geoptimaliseerd worden. Om dat voor elkaar te krijgen, zal Microsoft later deze maand een nieuwe SDK of softwaredevelopmentkit uitbrengen voor ontwikkelaars.
Die SDK kan ervoor zorgen dat spelletjes sneller en beter zullen draaien op de Xbox One en er ook gelikter zullen uitzien. Of de console nu ook gemakkelijker games in 1080p aan 60 frames per seconde zal kunnen afspelen (zoals de PS4), is nog niet zeker.
Gewijzigde strategie
Microsoft heeft zijn strategie rond de Xbox One de laatste tijd flink op de schop genomen. Zo is er al een nieuwe versie van de spelconsole zonder de Kinect-sensor aangekondigd. Die zal voor dezelfde prijs als de PS4 over de toonbank gaan. Voorheen had het bedrijf altijd volgehouden dat de Kinect een wezenlijk en integraal onderdeel van zijn console was.
De Xbox One zou zijn vermeende grafische achterstand op de PS4 binnenkort wel eens voor een stuk kunnen goedmaken.
Xbox-baas Phil Spencer tweette gisteren al dat de Xbox One-developerkits (speciale consoles voor gamesfabrikanten) van juni beter gebruik zullen maken van de GPU ofwel de grafische chip in de console. Microsoft heeft nu bevestigd dat dit niet komt door een nieuwe hardware-toevoeging, maar door de Kinect-bewegingssensor af te koppelen.
[related_article id=”160734″]
Eerst spelletjes optimaliseren
Doordat de GPU zich niet meer met de Kinect moet bezighouden, komt er zowat 10% extra grafische kracht vrij die kan ingezet worden in spelletjes, geeft Microsoft toe. Spelontwikkelaars zullen in de toekomst van het bedrijf de kans krijgen om die kracht ook aan te wenden naar eigen inzicht. Dus ofwel voor games ofwel voor de Kinect.
Het is trouwens niet alleen op de developerkits dat dit trucje werkt, maar op elke Xbox One. Dat wil niet zeggen dat je bestaande games er nu plots beter zullen gaan uitzien als je je Kinect loskoppelt. Ook de spelletjes zelf moeten eerst geoptimaliseerd worden. Om dat voor elkaar te krijgen, zal Microsoft later deze maand een nieuwe SDK of softwaredevelopmentkit uitbrengen voor ontwikkelaars.
Die SDK kan ervoor zorgen dat spelletjes sneller en beter zullen draaien op de Xbox One en er ook gelikter zullen uitzien. Of de console nu ook gemakkelijker games in 1080p aan 60 frames per seconde zal kunnen afspelen (zoals de PS4), is nog niet zeker.
Gewijzigde strategie
Microsoft heeft zijn strategie rond de Xbox One de laatste tijd flink op de schop genomen. Zo is er al een nieuwe versie van de spelconsole zonder de Kinect-sensor aangekondigd. Die zal voor dezelfde prijs als de PS4 over de toonbank gaan. Voorheen had het bedrijf altijd volgehouden dat de Kinect een wezenlijk en integraal onderdeel van zijn console was.