Test

Dit is een popup

Nieuws

Apple toont Metal: serieus gamen op iOS

Games van consolekwaliteit op iOS lijken dichterbij te komen dan ooit. Wat meteen inhoudt dat een verbinding met je tv steeds meer steek begint te houden.

Het volgende was te lezen in EA’s voorbereide statement over Metal, op WWDC: “Apples Metal-technologie in iOS 8 introduceert een volledig nieuw niveau in performance, dat nergens op een mobiel platform geëvenaard wordt vandaag. Met de nieuwe mogelijkheden om game-performance te maximaliseren op de A7, kunnen we een ervaring op consoleniveau aanbieden op een iPhone of iPhone.”

iPhones en iPads kunnen al behoorlijk indrukwekkende games draaien en mogen trots zijn op de kwaliteit van hun graphics. Maar Metal is een nieuwe tool voor ontwikkelaars die als doel heeft om nog meer uit de huidige A7-processor te halen. Een voorstelling van de nieuwe graphics op Apples event liet duizenden zwevende bloemblaadjes zien, naast nog wat andere console-achtige acrobatische toeren. Deze grafische mogelijkheden houden in dat game engines gemaakt voor pc’s en consoles gebruikt kunnen worden: EA’s Frostbite ondersteunt Plants vs Zombies: Garden Warfare, maar ook Battlefield 4 en aankomende titels als Dragon Age III: Inquisition.

[related_article id=”158256″]

Maar wat is het nut? Gamen op consoleniveau knalt onvermijdelijk tegen een enorme barrière aan op iPads en iPhones: schermgrootte en inputmethodes. Er zijn controllers voor iOS-spellen op de markt, die goed op weg zijn om het iOS-gaming-landschap naar een veel console-achtiger niveau te tillen, maar de spellen die deze controllers ook werkelijk gebruiken zijn moeilijk te vinden.

Het is de Apple TV die het meeste baat zal hebben bij iets als Metal. Ik verlang al een tijdje naar een Apple TV-verbonden gameconsole, maar nu lijkt die evolutie bijna onvermijdelijk. Er gaan al een eeuwigheid geruchten rond over een nieuwe Apple TV, maar tot nu toe is die nog niet voorgesteld. Amazon bewees al dat het mogelijk is met de Fire TV, die tablet-games behoorlijk goed speelt met een controller. Maar Apple zou z’n zinnen wel eens op een grotere speler gezet kunnen hebben: de eigenlijke mainstream consolemarkt.

Is het vergezocht om te denken dat een opgepompte Apple TV een gaming-supermacht zou kunnen worden? De markt van de next-genconsoles is nog in volle transitie: de PS4 en de Xbox One verkopen, maar die toestellen zijn duur en hebben nog niet erg veel must-have-spellen, terwijl Nintendo’s Wii U de boot volledig gemist lijkt te hebben.

EA, CryTek, Epic en Unity werken allemaal al met Metal om iOS-gaming te verbeteren, volgens Federighi. Stel je voor: met E3 vlak om de hoek, en met mobiele spelers die al een flink stuk van de koek naar zich toe hebben getrokken in de spellenmarkt, waarom zouden producenten dan geen consoletitels naar een op iOS-gebaseerd, met een tv verbonden platform willen duwen – vooral als dat betekent dat die spellen ook op iPhones en iPads zullen draaien?

Voor mij voelde de opkomst van iOS-controllers altijd al aan als de eerste stap naar een gaming-ready Apple TV. Op dit moment bestaan MFi – Made for iPhone – controllers wel, maar ze voelen erg hobby-achtig: maar een paar accessoires en een lange maar moeilijk te vinden lijst met spellen die er ook werkelijk op voorzien zijn. Om iOS-gaming naar de huiskamer te brengen is op dit moment eigenlijk enkel nog een goede MFi-controller en een app-klare Apple TV nodig. En Metal kan best een aanduiding zijn van de kwaliteit die Apple wil neerzetten.

Metal is ontworpen voor A7-processors, de krachtige 64-bit mobiele chip die de iPhone 5S, iPad Air en iPad Mini met retinascherm aandrijft. A8-processors, die hoogstwaarschijnlijk in de herfst aangekondigd zullen worden in Apples onvermijdelijke nieuwe iPhones en iPads, zullen nog krachtiger zijn, vooral als het op 3D-graphics en gaming aankomt.

De huidige Apple TV-box maakte zijn debuut in 2012 en draait op een 32-bit A5-chip uit 2011 – die je ook in de iPhone 4S tegenkomt. Of de langverwachte volgende generatie Apple TV nu een A78, een A8, of iets daar tussenin – een A7X? – aan boord zal hebben, het blijft een feit dat een 64-bitchip hem de nodige gamingkracht kan geven om het soort indrukwekkende performance neer te zetten waar Apple op WWDC mee pronkte. Voeg daar Metal-ondersteunde spellen aan toe – die volgens Federighi tot 10 keer beter zouden presteren – en dat consoleniveau lijkt al behoorlijk bereikbaar.

Op vele vlakken is Metal te goed om beperkt te blijven tot kleine schermen. Zijn echte habitat lijkt mij een groter scherm te zijn – en daarmee bedoel ik een 60 inch-tv, geen 10 inch-iPad. Als dit inhoudt dat ik een betaalbaar toestel kan kopen en daarmee budgetvriendelijke games kan spelen die er bijna even goed uitzien als op een console, dan speel ik zeker mee.

En ik ben zeker dat ik daar niet alleen in ben.

Het volgende was te lezen in EA’s voorbereide statement over Metal, op WWDC: “Apples Metal-technologie in iOS 8 introduceert een volledig nieuw niveau in performance, dat nergens op een mobiel platform geëvenaard wordt vandaag. Met de nieuwe mogelijkheden om game-performance te maximaliseren op de A7, kunnen we een ervaring op consoleniveau aanbieden op een iPhone of iPhone.”

iPhones en iPads kunnen al behoorlijk indrukwekkende games draaien en mogen trots zijn op de kwaliteit van hun graphics. Maar Metal is een nieuwe tool voor ontwikkelaars die als doel heeft om nog meer uit de huidige A7-processor te halen. Een voorstelling van de nieuwe graphics op Apples event liet duizenden zwevende bloemblaadjes zien, naast nog wat andere console-achtige acrobatische toeren. Deze grafische mogelijkheden houden in dat game engines gemaakt voor pc’s en consoles gebruikt kunnen worden: EA’s Frostbite ondersteunt Plants vs Zombies: Garden Warfare, maar ook Battlefield 4 en aankomende titels als Dragon Age III: Inquisition.

[related_article id=”158256″]

Maar wat is het nut? Gamen op consoleniveau knalt onvermijdelijk tegen een enorme barrière aan op iPads en iPhones: schermgrootte en inputmethodes. Er zijn controllers voor iOS-spellen op de markt, die goed op weg zijn om het iOS-gaming-landschap naar een veel console-achtiger niveau te tillen, maar de spellen die deze controllers ook werkelijk gebruiken zijn moeilijk te vinden.

Het is de Apple TV die het meeste baat zal hebben bij iets als Metal. Ik verlang al een tijdje naar een Apple TV-verbonden gameconsole, maar nu lijkt die evolutie bijna onvermijdelijk. Er gaan al een eeuwigheid geruchten rond over een nieuwe Apple TV, maar tot nu toe is die nog niet voorgesteld. Amazon bewees al dat het mogelijk is met de Fire TV, die tablet-games behoorlijk goed speelt met een controller. Maar Apple zou z’n zinnen wel eens op een grotere speler gezet kunnen hebben: de eigenlijke mainstream consolemarkt.

Is het vergezocht om te denken dat een opgepompte Apple TV een gaming-supermacht zou kunnen worden? De markt van de next-genconsoles is nog in volle transitie: de PS4 en de Xbox One verkopen, maar die toestellen zijn duur en hebben nog niet erg veel must-have-spellen, terwijl Nintendo’s Wii U de boot volledig gemist lijkt te hebben.

EA, CryTek, Epic en Unity werken allemaal al met Metal om iOS-gaming te verbeteren, volgens Federighi. Stel je voor: met E3 vlak om de hoek, en met mobiele spelers die al een flink stuk van de koek naar zich toe hebben getrokken in de spellenmarkt, waarom zouden producenten dan geen consoletitels naar een op iOS-gebaseerd, met een tv verbonden platform willen duwen – vooral als dat betekent dat die spellen ook op iPhones en iPads zullen draaien?

Voor mij voelde de opkomst van iOS-controllers altijd al aan als de eerste stap naar een gaming-ready Apple TV. Op dit moment bestaan MFi – Made for iPhone – controllers wel, maar ze voelen erg hobby-achtig: maar een paar accessoires en een lange maar moeilijk te vinden lijst met spellen die er ook werkelijk op voorzien zijn. Om iOS-gaming naar de huiskamer te brengen is op dit moment eigenlijk enkel nog een goede MFi-controller en een app-klare Apple TV nodig. En Metal kan best een aanduiding zijn van de kwaliteit die Apple wil neerzetten.

Metal is ontworpen voor A7-processors, de krachtige 64-bit mobiele chip die de iPhone 5S, iPad Air en iPad Mini met retinascherm aandrijft. A8-processors, die hoogstwaarschijnlijk in de herfst aangekondigd zullen worden in Apples onvermijdelijke nieuwe iPhones en iPads, zullen nog krachtiger zijn, vooral als het op 3D-graphics en gaming aankomt.

De huidige Apple TV-box maakte zijn debuut in 2012 en draait op een 32-bit A5-chip uit 2011 – die je ook in de iPhone 4S tegenkomt. Of de langverwachte volgende generatie Apple TV nu een A78, een A8, of iets daar tussenin – een A7X? – aan boord zal hebben, het blijft een feit dat een 64-bitchip hem de nodige gamingkracht kan geven om het soort indrukwekkende performance neer te zetten waar Apple op WWDC mee pronkte. Voeg daar Metal-ondersteunde spellen aan toe – die volgens Federighi tot 10 keer beter zouden presteren – en dat consoleniveau lijkt al behoorlijk bereikbaar.

Op vele vlakken is Metal te goed om beperkt te blijven tot kleine schermen. Zijn echte habitat lijkt mij een groter scherm te zijn – en daarmee bedoel ik een 60 inch-tv, geen 10 inch-iPad. Als dit inhoudt dat ik een betaalbaar toestel kan kopen en daarmee budgetvriendelijke games kan spelen die er bijna even goed uitzien als op een console, dan speel ik zeker mee.

En ik ben zeker dat ik daar niet alleen in ben.

a7a8appleapple tvconsoledevelopergamegamingiosipadiphonemetalontspanningopinieps4spellenwwdcxbox one

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!