Google onttroont Apple als waardevolste merk
Het was even slikken in Cupertino, de plaats waar het hoofdkantoor van Apple staat. Sinds kort is namelijk Google het waardevolste merk ter wereld en stoot daarmee Apple van de troon. Onderzoeksbureau Millward Brown heeft bepaald dat dit vanaf nu zo is.
Wanneer je kijkt naar de onderzoeksresultaten is het bewijs erg pijnlijk. De waarde van het merk Apple is met twintig procent afgenomen tot een magere 148 miljard dollar. Intussen doet Google goede zaken en stijgt de waarde van het merk met veertig procent tot 159 miljard dollar.
[related_article id=”158256″]
Het verschil zou kleiner zijn geweest als Apple een jury had weten te overtuigen om Samsung te dwingen 2,2 miljard dollar over te maken naar het bedrijf voor het vermeend kopiëren van patenten.
Ambitieuze plannen
Millward Browns Global BrandZ-directeur Peter Walshe legt Googles enorme vlucht uit aan de Telegraph: “Om nog meer bekendheid te genereren bij de consument maken merken als Google ambitieuze plannen die de bestaande grenzen overschrijden.”
Zo heeft Google zelfrijdende auto"s, speciale ballonnen en computerbrillen. Apple komt niet veel verder dan telefoons, tablets en pc"s. Dat kennen we inmiddels wel.
Veel technologie in top tien
De technologiesector als geheel blijft zeer goed scoren in dit soort onderzoeken. IBM houdt zijn derde plaats vast, gevolgd door Microsoft of plek vier. AT&T en Amazon staan respectievelijk achtste en tiende. Marlboro nestelt zich tussen die twee merken.
Wellicht het meest verrassende merk in de lijst is het Chinese Tencent op plek 14. Facebook staat op plek 21, Samsung op plek 29.
Rekenmethode
Het is wellicht interessant om te weten hoe Millward Brown deze lijst berekent. Hiervoor gebruikt het de tool Optimor. Dit is uiteraard een eigen instrument waarvan de code streng bewaakt wordt. Als brondata gebruikt het bedrijf naar eigen zeggen meer dan 150.000 interviews met consumenten over de hele wereld.
Millward Brown heeft in zijn rapport over de Top 100 Meest Waardevolle Merken Ter Wereld onthuld dat de waarde van de belangrijkste merken met twaalf procent is toegenomen.
De onderzoekers van Millward Brown geloven dat wat bijzonder is aan hun aanpak, is dat zij erkennen dat “in alle markten een klein deel van de consumenten verantwoordelijk is voor een groot deel van de verkopen. Trouwe klanten zijn waardevoller voor een merk dan een gelegenheidsgebruiker. Dit is een cruciale factor bij het analyseren van de merkwaarde.”
Fans
Mensen met een voorkeur voor de zoekmachinegigant zullen geloven dat de gebruikers die rondlopen met een Google Glass dit doen om te bewijzen dat zij loyaal zijn, waardoor de waarde van het merk toeneemt.
Liefhebbers van Apple zullen daarentegen verrast zijn. Geen ander merk heeft zo veel loyale, soms zelfs wat krankzinnige, fans die bereid zijn een nacht op straat te slapen om maar als eerste het laatste gadget te kunnen kopen.
De wat cynische mensen onder ons zullen opmerken dat Millward Brown onderdeel is van de WPP-groep, waarvan sommige agentschappen werken met Google. Je kunt het ook zien als een willekeurige dag met een onderzoek dat ons iets geeft om over te praten.
Het was even slikken in Cupertino, de plaats waar het hoofdkantoor van Apple staat. Sinds kort is namelijk Google het waardevolste merk ter wereld en stoot daarmee Apple van de troon. Onderzoeksbureau Millward Brown heeft bepaald dat dit vanaf nu zo is.
Wanneer je kijkt naar de onderzoeksresultaten is het bewijs erg pijnlijk. De waarde van het merk Apple is met twintig procent afgenomen tot een magere 148 miljard dollar. Intussen doet Google goede zaken en stijgt de waarde van het merk met veertig procent tot 159 miljard dollar.
[related_article id=”158256″]
Het verschil zou kleiner zijn geweest als Apple een jury had weten te overtuigen om Samsung te dwingen 2,2 miljard dollar over te maken naar het bedrijf voor het vermeend kopiëren van patenten.
Ambitieuze plannen
Millward Browns Global BrandZ-directeur Peter Walshe legt Googles enorme vlucht uit aan de Telegraph: “Om nog meer bekendheid te genereren bij de consument maken merken als Google ambitieuze plannen die de bestaande grenzen overschrijden.”
Zo heeft Google zelfrijdende auto"s, speciale ballonnen en computerbrillen. Apple komt niet veel verder dan telefoons, tablets en pc"s. Dat kennen we inmiddels wel.
Veel technologie in top tien
De technologiesector als geheel blijft zeer goed scoren in dit soort onderzoeken. IBM houdt zijn derde plaats vast, gevolgd door Microsoft of plek vier. AT&T en Amazon staan respectievelijk achtste en tiende. Marlboro nestelt zich tussen die twee merken.
Wellicht het meest verrassende merk in de lijst is het Chinese Tencent op plek 14. Facebook staat op plek 21, Samsung op plek 29.
Rekenmethode
Het is wellicht interessant om te weten hoe Millward Brown deze lijst berekent. Hiervoor gebruikt het de tool Optimor. Dit is uiteraard een eigen instrument waarvan de code streng bewaakt wordt. Als brondata gebruikt het bedrijf naar eigen zeggen meer dan 150.000 interviews met consumenten over de hele wereld.
Millward Brown heeft in zijn rapport over de Top 100 Meest Waardevolle Merken Ter Wereld onthuld dat de waarde van de belangrijkste merken met twaalf procent is toegenomen.
De onderzoekers van Millward Brown geloven dat wat bijzonder is aan hun aanpak, is dat zij erkennen dat “in alle markten een klein deel van de consumenten verantwoordelijk is voor een groot deel van de verkopen. Trouwe klanten zijn waardevoller voor een merk dan een gelegenheidsgebruiker. Dit is een cruciale factor bij het analyseren van de merkwaarde.”
Fans
Mensen met een voorkeur voor de zoekmachinegigant zullen geloven dat de gebruikers die rondlopen met een Google Glass dit doen om te bewijzen dat zij loyaal zijn, waardoor de waarde van het merk toeneemt.
Liefhebbers van Apple zullen daarentegen verrast zijn. Geen ander merk heeft zo veel loyale, soms zelfs wat krankzinnige, fans die bereid zijn een nacht op straat te slapen om maar als eerste het laatste gadget te kunnen kopen.
De wat cynische mensen onder ons zullen opmerken dat Millward Brown onderdeel is van de WPP-groep, waarvan sommige agentschappen werken met Google. Je kunt het ook zien als een willekeurige dag met een onderzoek dat ons iets geeft om over te praten.