Spoorwegbeheerder Infrabel onderzoekt eigen 4G-netwerk
De Belgische spoorwegbeheerder Infrabel onderzoekt de haalbaarheid van een eigen commercieel 4G-netwerk in samenwerking met het Chinese telecombedrijf Datang.
Volgens Data News heeft Datang daartoe een intentieverklaring ondertekend met Infrabel. Eind 2011 betaalde het Chinese bedrijf via de Belgische dochteronderneming BUCD 22,5 miljoen euro voor een 4G-licentie, maar voorlopig heeft het daar nog niets mee gedaan.
Samen met Infrabel gaat het nu een studie uitvoeren om te onderzoeken of het haalbaar is om in België een eigen commercieel 4G-netwerk uit te rollen. Afhankelijk van de resultaten van die studie, zou dat netwerk kunnen worden aangeboden in de treinen, op treinstations of zelfs over het hele land.
De studie loopt tot april volgend jaar en moet uitwijzen of het project financieel en technisch haalbaar is. Het zou overigens gaan om een TD-LTE-netwerk. Dat is een variant van 4G die vooral in China wordt gebruikt en met de meeste smartphones bij ons niet compatibel is.
De Belgische spoorwegbeheerder Infrabel onderzoekt de haalbaarheid van een eigen commercieel 4G-netwerk in samenwerking met het Chinese telecombedrijf Datang.
Volgens Data News heeft Datang daartoe een intentieverklaring ondertekend met Infrabel. Eind 2011 betaalde het Chinese bedrijf via de Belgische dochteronderneming BUCD 22,5 miljoen euro voor een 4G-licentie, maar voorlopig heeft het daar nog niets mee gedaan.
Samen met Infrabel gaat het nu een studie uitvoeren om te onderzoeken of het haalbaar is om in België een eigen commercieel 4G-netwerk uit te rollen. Afhankelijk van de resultaten van die studie, zou dat netwerk kunnen worden aangeboden in de treinen, op treinstations of zelfs over het hele land.
De studie loopt tot april volgend jaar en moet uitwijzen of het project financieel en technisch haalbaar is. Het zou overigens gaan om een TD-LTE-netwerk. Dat is een variant van 4G die vooral in China wordt gebruikt en met de meeste smartphones bij ons niet compatibel is.