EU tikt Apple en Google op de vingers: gratis apps zijn niet gratis
De Europese Commissie zit momenteel met een aantal consumentenorganisaties uit de EU samen om een betere regelgeving te bespreken rond in-app-aankopen, waarrond de instanties naar eigen zeggen regelmatig klachten ontvangen vanuit heel Europa.
De EC maakt zich vooral zorgen over de zogenaamde freemium-spelletjes, waarbij een spel-app gratis te downloaden valt, maar er een aantal – vaak behoorlijk prijzige – in-app-aankopen nodig zijn om het naar behoren te spelen.
[related_article id=”158256″]
Wanneer de consument een kredietkaart verbonden heeft aan zijn account bij Apples of Googles app stores, worden die aankopen soms ook zonder waarschuwing aangerekend, waardoor consumenten vaak niet doorhebben dat ze geld aan het uitgeven zijn.
Volgens de cijfers die de EU meedeelde is de Europese app-economie een bloeiende bedrijfstak, die meer dan een miljoen mensen tewerkstelt en in de komende vijf jaar waarschijnlijk 63 miljard euro waard zal zijn. De inkomsten van leveranciers van apps zijn voor 80% afkomstig uit in-app-aankopen. Het is dus van groot belang voor deze opkomende economie dat de consument de producten kan vertrouwen, stelt de EC, en daarvoor is een betere, meer open regelgeving nodig.
Daarenboven uiten de deelnemers aan de bijeenkomst hun bezorgdheid over het feit dat steeds meer consumenten van apps minderjarigen zijn, die veel makkelijker dan volwassenen misleid kunnen worden door zo’n in-app-aankopen. Volgens cijfers uit 2012 en 2013 zijn meer dan een miljoen van de consumenten die zo’n aankopen doen kinderen en tieners tussen de 10 en de 19 jaar. Heel wat apps mikken dan ook specifiek op kinderen om in-game downloads te kopen, en daar wil de EC paal en perk aan stellen.
"Consumenten, en in het bijzonder kinderen, moeten beter worden beschermd tegen onverwachte kosten van in-app-aankopen. Dit probleem veroorzaakt niet alleen financiële schade bij consumenten, maar het zet ook de geloofwaardigheid van een veelbelovende markt op het spel. Iedereen heeft baat bij concrete oplossingen, zo snel mogelijk," zei commissaris Neven Mimica.
De belangijkste punten die momenteel besproken worden draaien dan ook rond misleiding en aankopen door kinderen. De EC wil vastleggen dat gratis spelletjes hun kopers niet mogen misleiden over de ware kosten om het spel te spelen en dat ze kinderen niet direct mogen aansporen om aankopen te doen. Verder zouden die aankopen ook niet zonder uitdrukkelijke toestemming van de consument aangerekend mogen worden op de verbonden kredietkaart, en zouden verkopers van apps verplicht zijn om een e-mailadres te voorzien, zodat consumenten hen kunnen contacteren met vragen en klachten.
Hoewel er na vandaag zeker nog geen concrete actieplannen op tafel zullen liggen, valt het initiatief aan te moedigen. Zo moest Apple vorige maand een schikking goedkeuren met de US Federal Trade Commission, waardoor ze minstens 32 miljoen dollar moeten terugbetalen aan klanten, vanwege in-app-aankopen die gemaakt werden door hun kinderen. Er werd immers geoordeeld dat het niet correct was dat minderjarige kinderen in staat waren om die aankopen uit te voeren zonder de uitdrukkelijke toestemming van hun ouders.
Het is nog niet bekend of de EC van plan is om bedrijven te verplichten zich aan de voorgestelde regels te houden.
De Europese Commissie zit momenteel met een aantal consumentenorganisaties uit de EU samen om een betere regelgeving te bespreken rond in-app-aankopen, waarrond de instanties naar eigen zeggen regelmatig klachten ontvangen vanuit heel Europa.
De EC maakt zich vooral zorgen over de zogenaamde freemium-spelletjes, waarbij een spel-app gratis te downloaden valt, maar er een aantal – vaak behoorlijk prijzige – in-app-aankopen nodig zijn om het naar behoren te spelen.
[related_article id=”158256″]
Wanneer de consument een kredietkaart verbonden heeft aan zijn account bij Apples of Googles app stores, worden die aankopen soms ook zonder waarschuwing aangerekend, waardoor consumenten vaak niet doorhebben dat ze geld aan het uitgeven zijn.
Volgens de cijfers die de EU meedeelde is de Europese app-economie een bloeiende bedrijfstak, die meer dan een miljoen mensen tewerkstelt en in de komende vijf jaar waarschijnlijk 63 miljard euro waard zal zijn. De inkomsten van leveranciers van apps zijn voor 80% afkomstig uit in-app-aankopen. Het is dus van groot belang voor deze opkomende economie dat de consument de producten kan vertrouwen, stelt de EC, en daarvoor is een betere, meer open regelgeving nodig.
Daarenboven uiten de deelnemers aan de bijeenkomst hun bezorgdheid over het feit dat steeds meer consumenten van apps minderjarigen zijn, die veel makkelijker dan volwassenen misleid kunnen worden door zo’n in-app-aankopen. Volgens cijfers uit 2012 en 2013 zijn meer dan een miljoen van de consumenten die zo’n aankopen doen kinderen en tieners tussen de 10 en de 19 jaar. Heel wat apps mikken dan ook specifiek op kinderen om in-game downloads te kopen, en daar wil de EC paal en perk aan stellen.
"Consumenten, en in het bijzonder kinderen, moeten beter worden beschermd tegen onverwachte kosten van in-app-aankopen. Dit probleem veroorzaakt niet alleen financiële schade bij consumenten, maar het zet ook de geloofwaardigheid van een veelbelovende markt op het spel. Iedereen heeft baat bij concrete oplossingen, zo snel mogelijk," zei commissaris Neven Mimica.
De belangijkste punten die momenteel besproken worden draaien dan ook rond misleiding en aankopen door kinderen. De EC wil vastleggen dat gratis spelletjes hun kopers niet mogen misleiden over de ware kosten om het spel te spelen en dat ze kinderen niet direct mogen aansporen om aankopen te doen. Verder zouden die aankopen ook niet zonder uitdrukkelijke toestemming van de consument aangerekend mogen worden op de verbonden kredietkaart, en zouden verkopers van apps verplicht zijn om een e-mailadres te voorzien, zodat consumenten hen kunnen contacteren met vragen en klachten.
Hoewel er na vandaag zeker nog geen concrete actieplannen op tafel zullen liggen, valt het initiatief aan te moedigen. Zo moest Apple vorige maand een schikking goedkeuren met de US Federal Trade Commission, waardoor ze minstens 32 miljoen dollar moeten terugbetalen aan klanten, vanwege in-app-aankopen die gemaakt werden door hun kinderen. Er werd immers geoordeeld dat het niet correct was dat minderjarige kinderen in staat waren om die aankopen uit te voeren zonder de uitdrukkelijke toestemming van hun ouders.
Het is nog niet bekend of de EC van plan is om bedrijven te verplichten zich aan de voorgestelde regels te houden.