Apple moet miljoenen terugbetalen voor aankopen door kinderen
Apple heeft een regeling getroffen met de Amerikaanse toezichthouder Federal Trade Commission om zijn klanten minstens 32,5 miljoen dollar terug te betalen.
De FTC had een klacht ingediend tegen Apple omdat het klanten miljoenen dollars had aangerekend voor aankopen in apps door kinderen, zonder de toestemming van de ouders. Apple moet ook zorgen dat kopers expliciet hun toestemming moeten geven voor ze dit soort aankopen nog kunnen doen.
[related_article id=”158256″]
“De regeling is een overwinning voor alle consumenten die geschaad werden door Apples oneerlijke systeem”, zegt FTC-voorzitster Edith Ramirez. “Het is ook een signaal naar de zakengemeenschap: of je nu zaken doet online of in het winkelcentrum om de hoek, de fundamentele consumentenbescherming geldt altijd. Je mag klanten niks aanrekenen voor aankopen die ze niet goedkeurden.”
Kwartiertje tijd
De klacht van de FTC ging er specifiek over dat ouders niet gewaarschuwd worden dat er een tijdspanne van vijftien minuten is waarbinnen je verschillende aankopen kan doen, ook als je maar één keer je wachtwoord had ingetikt. Apple vraagt wel een wachtwoord, maar vertelt er niet bij dat dit een kwartier lang eindeloos gebruikt kan worden, is de stelling.
Volgens het agentschap had Apple minstens tienduizenden klachten gekregen over kinderen die niet-toegestane aankopen hadden gedaan binnen apps. Aankopen die samen miljoenen dollars waard waren. Zo was er een klant wiens dochter 2.600 dollar had uitgegeven in het spel Tap Pet Hotel. Een ander kind spendeerde ruim 500 dollar in Dragon Story en Tiny Zoo Friends.
Deadline: 31 maart
Apple reageert in een mededeling dat het inderdaad aandacht moet hebben voor het beschermen van kinderen op onlinediensten: “De bescherming van kinderen is al sinds het begin een topprioriteit voor de App Store en Apple is er fier op dat het de gouden standaard heeft neergezet voor andere onlinewinkels door van de App Store een veilige plaats te maken voor klanten van alle leeftijden. De overeenkomst met de FTC verlengt ons bestaande terugbetalingsprogramma voor in app-aankopen die werden gedaan zonder de toestemming van de ouders.”
Apple heeft nu tot 31 maart om het systeem van de afrekeningen te herzien. Naast het vragen van een expliciete toestemming moet het bedrijf consumenten ook de mogelijkheid geven om die toestemming op elk moment weer in te trekken.
“Niks wat we niet van plan waren”
Volgens de blog Recode onthulde Apple-CEO Tim Cook de overeenkomst met het FTC in een memo aan zijn personeel. Volgens Cook heeft Apple ‘verschillende maanden’ hierover onderhandelt met de FTC, maar zal de nieuwe regeling “ons tot niks dwingen wat we al niet van plan waren”.
“Vorig jaar zijn we begonnen met het terugbetalen van in app-aankopen die mogelijk zonder de toestemming van de ouders zijn gebeurt”, aldus Cook. “We wilden elke klant bereiken, dus hebben we 28 miljoen e-mails gestuurd naar App Store-klanten: iedereen die een aankoop had gedaan in een app die bedoeld was voor kinderen. Wanneer de mails terugbotsten, stuurden we een postkaart. In totaal hebben we 37.000 klachten ontvangen en die zullen we stuk voor stuk terugbetalen, zoals we beloofd hebben.”
Twee keer gestraft
Cook richtte toch ook zijn pijlen op het FTC omdat het agentschap deze zaak weer oprakelde nadat Apple al een overeenkomst had gemaakt met een federale rechtbank. Volgens hem werd zijn bedrijf nu twee keer gestraft voor dezelfde misstap.
Apple heeft een regeling getroffen met de Amerikaanse toezichthouder Federal Trade Commission om zijn klanten minstens 32,5 miljoen dollar terug te betalen.
De FTC had een klacht ingediend tegen Apple omdat het klanten miljoenen dollars had aangerekend voor aankopen in apps door kinderen, zonder de toestemming van de ouders. Apple moet ook zorgen dat kopers expliciet hun toestemming moeten geven voor ze dit soort aankopen nog kunnen doen.
[related_article id=”158256″]
“De regeling is een overwinning voor alle consumenten die geschaad werden door Apples oneerlijke systeem”, zegt FTC-voorzitster Edith Ramirez. “Het is ook een signaal naar de zakengemeenschap: of je nu zaken doet online of in het winkelcentrum om de hoek, de fundamentele consumentenbescherming geldt altijd. Je mag klanten niks aanrekenen voor aankopen die ze niet goedkeurden.”
Kwartiertje tijd
De klacht van de FTC ging er specifiek over dat ouders niet gewaarschuwd worden dat er een tijdspanne van vijftien minuten is waarbinnen je verschillende aankopen kan doen, ook als je maar één keer je wachtwoord had ingetikt. Apple vraagt wel een wachtwoord, maar vertelt er niet bij dat dit een kwartier lang eindeloos gebruikt kan worden, is de stelling.
Volgens het agentschap had Apple minstens tienduizenden klachten gekregen over kinderen die niet-toegestane aankopen hadden gedaan binnen apps. Aankopen die samen miljoenen dollars waard waren. Zo was er een klant wiens dochter 2.600 dollar had uitgegeven in het spel Tap Pet Hotel. Een ander kind spendeerde ruim 500 dollar in Dragon Story en Tiny Zoo Friends.
Deadline: 31 maart
Apple reageert in een mededeling dat het inderdaad aandacht moet hebben voor het beschermen van kinderen op onlinediensten: “De bescherming van kinderen is al sinds het begin een topprioriteit voor de App Store en Apple is er fier op dat het de gouden standaard heeft neergezet voor andere onlinewinkels door van de App Store een veilige plaats te maken voor klanten van alle leeftijden. De overeenkomst met de FTC verlengt ons bestaande terugbetalingsprogramma voor in app-aankopen die werden gedaan zonder de toestemming van de ouders.”
Apple heeft nu tot 31 maart om het systeem van de afrekeningen te herzien. Naast het vragen van een expliciete toestemming moet het bedrijf consumenten ook de mogelijkheid geven om die toestemming op elk moment weer in te trekken.
“Niks wat we niet van plan waren”
Volgens de blog Recode onthulde Apple-CEO Tim Cook de overeenkomst met het FTC in een memo aan zijn personeel. Volgens Cook heeft Apple ‘verschillende maanden’ hierover onderhandelt met de FTC, maar zal de nieuwe regeling “ons tot niks dwingen wat we al niet van plan waren”.
“Vorig jaar zijn we begonnen met het terugbetalen van in app-aankopen die mogelijk zonder de toestemming van de ouders zijn gebeurt”, aldus Cook. “We wilden elke klant bereiken, dus hebben we 28 miljoen e-mails gestuurd naar App Store-klanten: iedereen die een aankoop had gedaan in een app die bedoeld was voor kinderen. Wanneer de mails terugbotsten, stuurden we een postkaart. In totaal hebben we 37.000 klachten ontvangen en die zullen we stuk voor stuk terugbetalen, zoals we beloofd hebben.”
Twee keer gestraft
Cook richtte toch ook zijn pijlen op het FTC omdat het agentschap deze zaak weer oprakelde nadat Apple al een overeenkomst had gemaakt met een federale rechtbank. Volgens hem werd zijn bedrijf nu twee keer gestraft voor dezelfde misstap.