Test

Dit is een popup

Dit is pas echt fastfood: 140 kilometer per uur

Een café in Nieuw-Zeeland neemt het begrip fastfood wel heel erg letterlijk en bezorgt het eten met 140 kilometer per uur met een uniek buizensysteem.

Wanneer je hamburgers en friet met 140 kilometer per uur bij je tafeltje arriveren, kun je letterlijk en figuurlijk spreken van fastfood. Een café in Christchurch, Nieuw-Zeeland legt een leidingsysteem aan van pneumatische buizen om het eten razendsnel bij de gasten te bezorgen.

Initiatiefnemer is Sam Crofskey, eigenaar van C1 Espresso in downtown Christchurch. Hij laat weten geïnspireerd te zijn door het Tube Transport System uit de animatieserie Futurama. Het komende jaar wordt langzaam maar zeker elke tafel in het café aangesloten op het systeem.

[related_article id=”160734″]

Pneumatische buizen
Het gebruik van pneumatische buizen om iets te bezorgen is verre van nieuw. Al sinds 1850 wordt het systeem gebruikt om berichten over te brengen. Later is het geïmplementeerd als een veilig transportsysteem voor geld en medicijnen. En ook als alternatief voor treinen.

C1 Espresso maakt zelfs al gebruik van een dergelijk systeem om de bestellingen snel in de keuken te krijgen. Door het oude systeem met het nieuwe te combineren hoopt Crofskey de wachttijd van zijn klanten te verkorten. Als bijkomend voordeel krijgen de gasten warmer en verser eten.

Vijfhonderd meter buizen
Het Amerikaanse bedrijf Lamson krijgt de klus om alle tafels in het café aan te sluiten op het systeem. Hiervoor legt het meer dan vijfhonderd meter buizen aan, specifiek ontworpen voor het bezorgen van eten, dat uiteraard zwaarder is dan een briefje met een bestelling.

Het eten wordt afgeleverd in een metalen bus. Speciaal ontwikkelde luchtremmen en het verlagen van de luchtdruk zorgen ervoor dat de bus flink afremt voordat hij bij de tafel arriveert, zodat de gasten veilig kunnen genieten van hun maaltijd.

De tafels die tegen een muur staan krijgen voorrang. Zodra die allemaal zijn aangesloten op het systeem, duikt de aannemer de kelder in. De aanvoer voor de tafels in het midden van het café komt namelijk van onderaf.

Begin februari zijn de eerste tafels aangesloten. Vanaf dan kunnen gasten van C1 Espresso direct gebruikmaken van het systeem. Elke maand komen er een paar tafels bij. Voorlopig staan enkel friet, sliders (mini-hamburgers) en nacho"s op het menu.

Bekijk hieronder het buizensysteem in actie (video CNet).

Wanneer je hamburgers en friet met 140 kilometer per uur bij je tafeltje arriveren, kun je letterlijk en figuurlijk spreken van fastfood. Een café in Christchurch, Nieuw-Zeeland legt een leidingsysteem aan van pneumatische buizen om het eten razendsnel bij de gasten te bezorgen.

Initiatiefnemer is Sam Crofskey, eigenaar van C1 Espresso in downtown Christchurch. Hij laat weten geïnspireerd te zijn door het Tube Transport System uit de animatieserie Futurama. Het komende jaar wordt langzaam maar zeker elke tafel in het café aangesloten op het systeem.

[related_article id=”160734″]

Pneumatische buizen
Het gebruik van pneumatische buizen om iets te bezorgen is verre van nieuw. Al sinds 1850 wordt het systeem gebruikt om berichten over te brengen. Later is het geïmplementeerd als een veilig transportsysteem voor geld en medicijnen. En ook als alternatief voor treinen.

C1 Espresso maakt zelfs al gebruik van een dergelijk systeem om de bestellingen snel in de keuken te krijgen. Door het oude systeem met het nieuwe te combineren hoopt Crofskey de wachttijd van zijn klanten te verkorten. Als bijkomend voordeel krijgen de gasten warmer en verser eten.

Vijfhonderd meter buizen
Het Amerikaanse bedrijf Lamson krijgt de klus om alle tafels in het café aan te sluiten op het systeem. Hiervoor legt het meer dan vijfhonderd meter buizen aan, specifiek ontworpen voor het bezorgen van eten, dat uiteraard zwaarder is dan een briefje met een bestelling.

Het eten wordt afgeleverd in een metalen bus. Speciaal ontwikkelde luchtremmen en het verlagen van de luchtdruk zorgen ervoor dat de bus flink afremt voordat hij bij de tafel arriveert, zodat de gasten veilig kunnen genieten van hun maaltijd.

De tafels die tegen een muur staan krijgen voorrang. Zodra die allemaal zijn aangesloten op het systeem, duikt de aannemer de kelder in. De aanvoer voor de tafels in het midden van het café komt namelijk van onderaf.

Begin februari zijn de eerste tafels aangesloten. Vanaf dan kunnen gasten van C1 Espresso direct gebruikmaken van het systeem. Elke maand komen er een paar tafels bij. Voorlopig staan enkel friet, sliders (mini-hamburgers) en nacho"s op het menu.

Bekijk hieronder het buizensysteem in actie (video CNet).

buizencrofskeyetenfastfoodfoodhamburgerkiwinieuw-zeelandnieuwsontspanningpizzapneumatischvoedsel

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!