Kunstenaar maakt Rubik’s cube van gebouw
Wie van een uitdaging houdt, moet naar het Oostenrijkse Linz. Daar heeft kunstenaar Javier Lloret het Ars Electronica Center omgetoverd tot een gigantische Rubik"s cube.
De buitenkant van het centrum voor elektronische kunst bestaat uit 1.085 glaspanelen die verlicht kunnen worden door 95.000 ledlampjes.
[related_article id=”160734″]
In het verleden maakten hier al meerdere kunstenaars dankbaar gebruik van om interactieve werken te creëren, zoals de Wave Simulation, bestuurd door een Wii Fit-board en Wii-controller, of het Cerebra Electronica Experiment waarmee deelnemers hun hersenactiviteit konden visualiseren.
Nu is het de beurt aan Oostenrijker Javier Lloret. Hij heeft van het gebouw een grote Rubik"s cube gemaakt. De Puzzle Facade is onderdeel van zijn proefschrift voor de masteropleiding Interface Culture aan de University of Arts and Industrial Design in Linz.
3D-geprinte kubus
Om de verlichting te besturen heeft Lloret met een 3D-printer een blanke kubus op normale grootte gemaakt. Hierin zit een sensor die de oriëntatie en rotaties registreert. Deze data worden via bluetooth rechtstreeks naar de computer gezonden die de Puzzle Facade aanstuurt. De software verandert vervolgens de kleur van de verlichting op het pand.
Door de omvang van het gebouw en de indeling van de omgeving kan een speler nooit meer dan twee zijden van de kubus tegelijk zien. “Dit verhoogt de moeilijkheidsgraad aanzienlijk”, schrijft Lloret op zijn website.
“Omdat de speler echter de kubus in zijn geheel kan draaien om de oriëntatie te veranderen, is het nog steeds mogelijk de puzzel op te lossen.”
Bekijk ook het filmpje dat de kunstenaar maakte over de fabricage van zijn 3D-geprinte kubus en hoe je er de ledverlichting mee kunt aansturen:
Puzzle Facade from Javier Lloret on Vimeo.
(Beelden: Peter Vrabel en Javier Lloret)
Wie van een uitdaging houdt, moet naar het Oostenrijkse Linz. Daar heeft kunstenaar Javier Lloret het Ars Electronica Center omgetoverd tot een gigantische Rubik"s cube.
De buitenkant van het centrum voor elektronische kunst bestaat uit 1.085 glaspanelen die verlicht kunnen worden door 95.000 ledlampjes.
[related_article id=”160734″]
In het verleden maakten hier al meerdere kunstenaars dankbaar gebruik van om interactieve werken te creëren, zoals de Wave Simulation, bestuurd door een Wii Fit-board en Wii-controller, of het Cerebra Electronica Experiment waarmee deelnemers hun hersenactiviteit konden visualiseren.
Nu is het de beurt aan Oostenrijker Javier Lloret. Hij heeft van het gebouw een grote Rubik"s cube gemaakt. De Puzzle Facade is onderdeel van zijn proefschrift voor de masteropleiding Interface Culture aan de University of Arts and Industrial Design in Linz.
3D-geprinte kubus
Om de verlichting te besturen heeft Lloret met een 3D-printer een blanke kubus op normale grootte gemaakt. Hierin zit een sensor die de oriëntatie en rotaties registreert. Deze data worden via bluetooth rechtstreeks naar de computer gezonden die de Puzzle Facade aanstuurt. De software verandert vervolgens de kleur van de verlichting op het pand.
Door de omvang van het gebouw en de indeling van de omgeving kan een speler nooit meer dan twee zijden van de kubus tegelijk zien. “Dit verhoogt de moeilijkheidsgraad aanzienlijk”, schrijft Lloret op zijn website.
“Omdat de speler echter de kubus in zijn geheel kan draaien om de oriëntatie te veranderen, is het nog steeds mogelijk de puzzel op te lossen.”
Bekijk ook het filmpje dat de kunstenaar maakte over de fabricage van zijn 3D-geprinte kubus en hoe je er de ledverlichting mee kunt aansturen:
Puzzle Facade from Javier Lloret on Vimeo.
(Beelden: Peter Vrabel en Javier Lloret)