Test

Dit is een popup

LG smart tv’s spelen gebruikersdata door naar fabrikant

Smart tv's van LG spelen informatie over onder meer kijkgedrag en bestandsnamen op aangesloten usb-opslagmedia door naar de servers van de fabrikant.

De Britse blogger DoctorBeet heeft ontdekt dat LG smart tv’s privacygevoelige informatie doorsturen naar de servers van de fabrikant.

De smart tv’s van LG beschikken over de functie “Smart Ad”, die je kijkgedrag analyseert om op die manier meer gerichte advertenties aan te kunnen bieden. Er is een mogelijkheid ingebouwd om die functie uit te schakelen, maar volgens DoctorBeet heeft dat geen effect.

[related_article id=”158578″]

Na onderzoek van het uitgaande verkeer van zijn smart tv, kwam de blogger tot de conclusie dat een uniek identificatienummer van zijn toestel samen met het tv-kanaal naar LG wordt verstuurd, telkens als hij van kanaal verandert. Bovendien gebeurt dat zonder encryptie en ook wanneer de “Smart Ad”-functie is uitgeschakeld.

Naast het doorspelen van zijn kijkgedrag, werden ook af en toe de namen van bestanden op een aangesloten usb-opslagmedium doorgestuurd. Hoewel de url waar de informatie naar wordt verstuurd een HTTP 404-error teruggeeft, betekent dit niet noodzakelijk dat LG de gegevens niet alsnog zal beginnen registeren.

DoctorBeet nam hierover contact op met LG Electronics UK, maar daar werd hij doorverwezen naar de verkoper waar hij het toestel bij heeft gekocht, omdat hij de gebruikersvoorwaarden van de smart tv al heeft geaccepteerd. In een reactie aan onze Australische collega’s van ZDNet.com, laat LG weten dat het weet heeft van het probleem en de situatie onderzoekt.

De Britse blogger DoctorBeet heeft ontdekt dat LG smart tv’s privacygevoelige informatie doorsturen naar de servers van de fabrikant.

De smart tv’s van LG beschikken over de functie “Smart Ad”, die je kijkgedrag analyseert om op die manier meer gerichte advertenties aan te kunnen bieden. Er is een mogelijkheid ingebouwd om die functie uit te schakelen, maar volgens DoctorBeet heeft dat geen effect.

[related_article id=”158578″]

Na onderzoek van het uitgaande verkeer van zijn smart tv, kwam de blogger tot de conclusie dat een uniek identificatienummer van zijn toestel samen met het tv-kanaal naar LG wordt verstuurd, telkens als hij van kanaal verandert. Bovendien gebeurt dat zonder encryptie en ook wanneer de “Smart Ad”-functie is uitgeschakeld.

Naast het doorspelen van zijn kijkgedrag, werden ook af en toe de namen van bestanden op een aangesloten usb-opslagmedium doorgestuurd. Hoewel de url waar de informatie naar wordt verstuurd een HTTP 404-error teruggeeft, betekent dit niet noodzakelijk dat LG de gegevens niet alsnog zal beginnen registeren.

DoctorBeet nam hierover contact op met LG Electronics UK, maar daar werd hij doorverwezen naar de verkoper waar hij het toestel bij heeft gekocht, omdat hij de gebruikersvoorwaarden van de smart tv al heeft geaccepteerd. In een reactie aan onze Australische collega’s van ZDNet.com, laat LG weten dat het weet heeft van het probleem en de situatie onderzoekt.

gebruikersdatakijkgedraglgmultimedianieuwsontspanningprivacysmart adsmart tv

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!